عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۲۲۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
معاون عمره و حج سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در انتظار تشرف به حج تمتع هستند، نحوه خرید و فروش فیش حج را تشریح کرد.

عقیق: پس از صحبت‌های حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت درباره وضعیت حج تمتع سال آینده و البته پیش‌بینی قیمت آن، بازار خرید و فروش فیش حج تمتع رونق گرفته است.

بر همین اساس، برخی از افرادی که تاکنون به حج تمتع مشرف نشده بودند و فیش حج هم ندارند، به فکر خرید فیش حج دارای اولویت افتادند و برخی دیگر هم که به هر دلیلی امکان تشرف به این سفر معنوی را ندارند، برای فروش فیش خود دست به کار شده‌اند. با این وجود، بسیاری از متقاضیان خرید و فروش فیش حج هنوز درباره نحوه واگذاری آن اطلاعی ندارند و نمی‌دانند که چگونه باید اقدام به خرید یا فروش فیش حج کنند.


سامانه تشرف

چگونگی خرید و فروش فیش حج

در همین رابطه، اکبر رضایی، معاون عمره و حج سازمان حج و زیارت با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت حج تمتع هستند، درباره نحوه واگذاری فیش حج تمتع گفت: از سال ۱۳۸۶ ثبت‌نام حج تمتع متوقف شده است. با توجه به اینکه ثبت‌نام حج تمتع نداریم، برخی از دارندگان فیش حج تمتع که قبلا به این سفر معنوی مشرف شده بودند یا دیگر استطاعت جسمی یا مالی برای رفتن به حج تمتع ندارند، متقاضی واگذاری فیش خود هستند.

وی ادامه داد: از طرفی هم برخی از افراد با داشتن استطاعت ملی و جانی به دنبال خرید فیش حج هستند که ما با راه‌اندازی سامانه تشرف پل ارتباطی را بین واگذار کننده و متقاضی فیش حج ایجاد کردیم که در این سامانه، دارنده فیش حج آنجا مشخصات خود را ثبت و دفتر زیارتی را برای کار اداری انتخاب می‌کند. همچنین دسته متقاضی خرید فیش حج هم درخواستش را ثبت کرده و می‌تواند لیستی از واگذارکنندگان را مشاهده کند و پس از تأیید مدارک دو طرف در دفتر زیارتی بررسی شده و صورت جلسه می‌شود و پس از تنظیم صلح‌نامه و توافق طرفین برای قیمت فیش حج تمتع، دارنده فیش حج تمتع آن را در بانک ملی به متقاضی واگذار می‌کند.

امکان انتقال فیش حج از یک استان به استان دیگر وجود ندارد

رضایی با اشاره به اینکه امکان انتقال فیش حج از یک استان به استان دیگر وجود ندارد، تصریح کرد: اعزام باید در چارچوب باشد. بر همین اساس، فردی که در تهران سکونت دارد، نمی‌تواند از استان دیگری اعزام شود. البته ما در فراخوانی از دارندگان فیش حج در هر تاریخ و اولویتی خواسته‌ایم که با بروزرسانی اطلاعات شخصی خود، روند ثبت‌نام حج، سهمیه‌بندی و حتی واگذاری فیش‌ها را تسهیل کند. چرا که ممکن است به طور مثال زائری در زمان ثبت‌نام حج تمتع در مشهد ساکن بوده، اما اکنون در تهران سکونت دارد و می‌خواهد از اتان محل سکونتش اعزام شود. بر همین اساس، باید در سامانه رزرو اطلاعات خود را بروز کند.

معاون عمره و حج سازمان حج و زیارت با بیان اینکه هدف فراخوان این است که دارندگان فیش حج اطلاعات خود به ویژه محل سکونت و کدپستی را بروزرسانی کنند، گفت: با این اقدام، برنامه‌ریزی برای حج تمتع دقیق‌تر صورت می‌گیرد و بهتر می‌توانیم برای هر استان سهمیه در نظر بگیریم. 

قیمت فیش حج چقدر است؟

وی همچنین درباره هزینه خرید یا فروش فیش حج تمتع نیز خاطرنشان کرد: ما به طور کلی درباره قیمت‌گذاری فیش حج ورودی نکرده‌ایم و فیش حج مانند سندی در اختیار افراد است و این فیش به صورت توافقی خرید و فروش می‌شود. حتی ما حداقل و حداکثر قیمتی نیز برای فیش حج و اولویت‌ها سند افراد اعلام نمی‌کنیم. ملاک اصلی ما برای ثبت‌نام حج تمتع، داشتن فیش دارای اولویت است که هزینه سپرده‌گذاری به طور مثال یک میلیون تومان در سال ۸۶ به اضافه سود آن محاسبه می‌شود و باقی هزینه‌ها هم بر اساس زمان اعزام، اعلام خواهد شد که زائران باید آن را بپردازند.

به گزارش فارس، چندی پیش نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هزینه حج تمتع ۱۴۰۲ را حدود ۱۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی کرد که البته هنوز این مبلغ نهایی نشده است. از طرفی افرادی که فیش حج تمتع را خریداری می‌کنند، جدای از هزینه برای خرید فیش، باید ما به التفاوت هزینه حج تمتع را به صورت کامل بپردازند و خرید فیش حج به معنای دادن هزینه کامل حج تمتع نیست.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین