عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۱۷۹
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
از دیدگاه حاج آقا مجتبی تهرانی:
حاج آقا مجتبی تهرانی با طرح این سوال که دعای چه افرادی مستجاب نمی‌شود، می‌گوید: خداوند می‌فرماید کسی که رنگ چهره‌اش عوض نشده؛ یعنی دیده حرام مرتکب می‌شوند و تخلّف می‌کنند، امّا ناراحت نشده، دعایش مستجاب نمی‌شود.

عقیق: مرحوم آیت‌الله حاج آقامجتبی تهرانی، استاد اخلاق در یکی از سخنرانی‌هایش می‌گوید: روایت مفصّلی از‌ امام‌صادق(ع) (وسائل الشیعه، ج‏۱۶، ص ۱۴۴) وارد شده است که بخشی از آن را می‌خوانم. حضرت می‌فرماید: «إِنَّ‏ اللَّهَ‏ بَعَثَ‏ مَلَکَیْنِ‏ إِلَى‏ أَهْلِ‏ مَدِینَةٍ»؛ خداوند دو فرشته را به سوی شهری فرستاد، «لِیَقْلِبَاهَا»؛ برای اینکه شهر را زیر و رو کنند.

وی افزود: فرشته عذاب بودند، «عَلَى أَهْلِهَا»؛ با بودن افراد در آن، «فَلَمَّا انْتَهَیَا إِلَى الْمَدِینَةِ- فَوَجَدَا فِیهَا رَجُلًا یَدْعُو وَ یَتَضَرَّعُ»؛ وقتی به شهر رسیدند، دیدند کسی در حال تضرع و دعاست. خلاصه، اینکه رو به سوی خدا آورده است.

حاج آقامجتبی تهرانی ادامه داد: «فَعَادَ أَحَدُهُمَا إِلَى اللَّهِ فَقَالَ یَا رَبِّ إِنِّی انْتَهَیْتُ إِلَى الْمَدِینَةِ»؛ یکی از این فرشته‌ها به سوی خداوند برمی‌گردد عرض می‌کند: پروردگارا! رفتم به سوی این شهر، «فَوَجَدْتُ عَبْدَکَ فُلَاناً یَدْعُوکَ وَ یَتَضَرَّعُ إِلَیْکَ»؛ بنده تو فلانی را دیدم ـ نام او را می‌برد ـ که تو را می‌خواند و تضرّع به سوی تو دارد. خلاصه می‌خواسته به خدا با زبان بی‌زبانی بگوید که با وجود چنین کسی چطور شهر را زیر و رو کرده و از بین ببریم؟

این استاد اخلاق افزود: «فَقَالَ امْضِ لِمَا أَمَرْتُکَ بِهِ»؛ خداوند به او فرمود: برو همان کار را که گفتم، انجام بده، «فَإِنَّ ذَا رَجُلٌ لَمْ یَتَمَعَّرْ وَجْهُهُ غَیْظاً لِی قَطُّ»؛ شخصی که تو می‌بینی، چنین دعا و تضرّع می‌کند، کسی است که رنگ چهره‌اش عوض نشده؛ برای چه چیزی؟ یعنی تا به حال یک دفعه هم برای خاطر من خشمگین نشده است؛ یعنی دیده حرام مرتکب می‌شوند و تخلّف می‌کنند، امّا ناراحت نشده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عوض شدن رنگ چهره در عبارت «لَمْ یَتَمَعَّرْ وَجْهُهُ غَیْظاً» یعنی « لَمْ یَتَغَیَّرْ»، رنگ چهره او همین است عوض نشده؛ به این معنا آدمی که ناراحت می‌شود، باید مبرزی داشته باشد و این ناراحتی بروز و ظهور داشته باشد.

فیلم این سخنرانی را اینجا ببینید:

تعداد بازدید : 47

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین