عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۱۵۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳
حجت الاسلام ذاکر:
معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه مردم مطالبه عمومی دارند تا در مساجد میز خدمت دائمی برپا شود و مسئولان پاسخگوی مردم باشند، گفت: بارها مسئولان اعتراض کردند که مساجد خانه سالمندان شده، اما خود آن‌ها کجا هستند؟

عقیق: حجت‌الاسلام حجت‌الله ذاکر معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌وگویی با اشاره به اغتشاشات و اعتراضات روزهای اخیر اظهار داشت: ما در طول سال اعتراضات صنفی، گروهی و شغلی فراوانی داریم که در همین شهر تهران فرضاً روبروی مجلس شورای اسلامی یا قوه قضاییه انجام می‌شود که بدون هیچ تنشی و اغتشاشی است. به طور مثال در ماه‌های گذشته معلمان برای طرح رتبه‌بندی اعتراض داشتند که بدون هیچ اغتشاش و ساختارشکنی برگزار شد و در نهایت هم به مطالبات خود رسیدند، بنابراین در جمهوری اسلامی اعتراضات صنفی وجود دارد.

مسجد محل مناسبی برای برگزاری تجمعات اعتراضی نیست

وی ادامه داد: مسجد به جهت قداست برای اعتراضات و تجمع‌های این چنینی مناسب نیست. افراد معترض در چنین شرایطی هیجان داشته و عصبانی هستند در حالی که مسجد محلی امن است و برای کاهش هیجان و عصبانیت کارکرد دارد. در مسجد تحصن برای امور دینی به منظور رسیدن به یک مطالبه به حق دینی امری مرسوم است.

امام جماعت باید گوش‌شنوای اعتراضات مردم باشد

ذاکر با اشاره به اینکه در مساجد در طول سال برنامه‌هایی مانند پرسمان و گفت‌وگوی دو سویه میان مردم با امام جماعت یا صاحب نظران باید وجود داشته باشد، گفت: امام جماعت باید گوش‌شنوا داشته باشد و اعتراضات مردم را بشنود و آنان را از تریبون مسجد اعلام و در دیدار با مسئولان پیگیری کند.

امام جماعت باید اقناع‌سازی داشته باشد

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: امام جماعت باید پاسخ سؤالات و شبهات مردم را بدهد و اقناع‌سازی داشته باشد. امام جماعت و نمازگزاران باید در فضای مجازی حضور فعال داشته باشند و به سؤالات و شبهات مردم پاسخ دهند تا فضای جامعه به سمت عقده‌گشایی‌های اینچنینی دشمنان نرود و ساختارشکنی انجام نشود.

مسجد باید در طول سال پایگاه آرامش و بصیرت‌افزایی مردم باشد

وی اضافه کرد: مسجد می‌تواند به عنوان مطالبه‌گر به نمایندگی مردم از مسئولان باشد و خواسته‌های مردم را پیگیری کند و جلسات تبیینی برگزار کند.

مسئولان باید به فکر خودسازی خود در مساجد باشند

ذاکر در پاسخ به این سؤال که چرا مسئولان همچون گذشته در مساجد چه برای نماز و چه ارتباط با مردم حضور پیدا نمی‌کنند، گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولین بارها به خودسازی تأکید فرموده‌اند و در ماه رمضان و دیدار با مسئولان، نکات بسیاری درباره خودسازی می‌فرمایند، اما گویا برخی از مسئولان احساس‌ نیاز به خودسازی نمی‌کنند. در صورتی که برای انجام بهتر تکالیف خود نیازمند خودسازی هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: مسئولان باید در اجتماعات دینی، انقلابی و جلسات دعا حضور پیدا کنند تا بتوانند با تضرع به درگاه خدا، توفیق الهی برای خدمت بیشتر داشته باشند.

میز خدمت دائمی در مساجد برپا شود

وی با بیان اینکه مردم این روزها، مطالبه عمومی دارند تا در مساجد میز خدمت دائمی برپا شود و مسئولان حضور پیدا کرده و پاسخگوی سؤالات و نیارهای مردم باشند، گفت: این میز خدمت، می‌تواند در برهه‌های مختلف با رویکرد خدمات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... برپا شود.

ذاکر افزود: در هر محله و منطقه، ادارات و نهادهای مختلفی وجود دارد که متولیان آنها می‌توانند با حضور در مساجد میز خدمت عمومی بدون هیچگونه هزینه، نیرو، تشریفات و ... برپا کنند. این ادارات که همسایه مسجد هستند چرا به جای نمازخانه، نماز جماعت کارکنان را به مسجد نمی‌برند؟ بارها مسئولان این مطالبه و اعتراض را دارند که مساجد خانه سالمندان شده است، خود آن‌ها کجا هستند؟ در طول سال چند وعده نماز خود را در مسجد می‌خوانند؟ البته شاید به دلیل مشغله نتوانند مکرر حضور داشته باشند اما چرا مقطعی هم حاضر نمی‌شوند؟

استقبال رئیسی از حضور اعضای دولت در مساجد

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه در هفته دولت از آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور درخواست کردیم تا مسئولان و اعضای هیأت دولت در مساجد حضور پیدا کرده و گزارش کار دهند، گفت: این درخواست با استقبال رئیس جمهوری مواجه شد و تعدادی از مسئولان در مساجد حضور پیدا کردند که این اتفاق باید استمرار داشته باشد.

وی ادامه داد: در دو دهه گذشته این حضور مسئولان، وزرا و اعضای هیأت دولت در مساجد سابقه نداشت که الحمدلله با نظر مساعد آیت‌الله رئیسی محقق شد اما باید ادامه داشته باشد. مسئولان باید اول به خاطر خود به این خانه‌های خدا بیایند و ثانیاً این حضور موجب می‌شود که اعوان و انصار آن‌ها نیز به مسجد بیایند و برای حل مشکلات مردم اقدام کنند.

نمایندگان تهران دهه فجر به مساجد می‌روند

ذاکر با شاره به اینکه بنا داریم در دهه فجر نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مساجد حضور پیدا کنند، گفت: ارکان مسجد و اعضای هیأت امنای مساجد از این حضور استقبال می‌کنند و دغدغه دارند که با حضور مسئولان، سؤالات و شبهات مردم پاسخ داده شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: استاندار تهران روزی در جلسه‌ای اعلام کرد که باید برخی از جلسات مسئولان در مساجد برگزار شود. به طور مثال جلسه رسیدگی به معضلات محله هرندی تهران با حضور اعضای شورای اداری استان، در یک مسجد این محله برگزار شد. حتی می‌توان گاهی اوقات جلسه شورای معاونین یک وزارتخانه را در مسجد برگزار کرد که قطعاً برکت هم خواهد داشت.

برگزاری تریبون آزاد در مساجد رونق بگیرد

وی با اشاره به ظرفیت مساجد برای برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی و تریبون آزاد گفت: در عملیات‌های محله محور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تجربه‌ای داشتیم که در فضای بیرونی از شبستان، برخی از مساجد تریبون آزاد برپا کردند که می‌توان این موضوع مهم را فراگیر کرد.

ذاکر تصریح کرد: مقام معظم رهبری روزی در مسجد کرامت نهضت جهاد تبیین به پا کردند و سخنرانی‌های بسیاری داشتند. امامان جماعت مساجد باید این شیوه را الگوی خود قرار دهند و با دعوت از افراد با تجربه، کرسی تبیین و آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در مسجد راه بیندازند.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به برنامه‌ریزی برگزاری کارگاه جهاد تبیین برای امامان جماعت استان تهران گفت: اواسط آبان‌ماه بناست کارگاهی با رویکرد سواد رسانه، نحوه مواجهه با عقیده مخالف و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی، برای امامان جماعت برگزار شود. اگر به دنبال کادرسازی و شبکه‌سازی هستیم باید سراغ مساجد برویم.

مساجد آماده برگزاری دیدارهای مردمی مسئولان و کرسی‌های آزاداندیشی هستند

وی تصریح کرد: سخنگوی دولت کار قشنگی کرد و در دانشگاه و میان دانشجویان معترض حضور پیدا کرد، سایر مسئولان هم می‌توانند چنین اقداماتی در مساجد داشته باشند. مساجد آمادگی کامل برای برگزاری جلسات دیدار مردمی مسئولان، مناظره و کرسی‌های آزاداندیشی را دارند و با تبلیغات خود و فراهم‌سازی تدارکات لازم، بستر لازم را برای این برنامه‌ها محقق کنند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین