عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۰۳۰
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
شیخ علی سعیدیان:
حجت‌الاسلام سعیدیان می‌گوید: باید بودجه‌های فرهنگی را در فضای مجازی سرازیر کرد. البته نه در قالب‌های دم دستی بلکه باید از افراد نخبه و خوش‌فکر استفاده کرد و کار نو و به‌روز تولید کرد تا بتوان در این جنگ رسانه‌ای بر دشمن غلبه کرد.

عقیق: دشمنان انقلاب اسلامی این روزها زمانی که خود را در جنگ نظامی و جنگ اقتصادی شکست خورده دیدند، سراغ جنگ رسانه‌ای و روایت‌ها آمده‌اند. لازمه مقابله با دشمن در این جنگ، بالا بردن سواد رسانه‌ای مردم و بازی در همین بستر و فضاست. برای بررسی ابعاد مختلف این جنگ، راهکارها و راهبردها با حجت‌الاسلام علی سعیدیان گفت‌وگویی داشتیم.

رسانه‌های غربی آیا واقعاً دغدغه حجاب را دارند؟

حجت‌الاسلام علی سعیدیان، کارشناس مذهبی در گفت‌وگویی با طرح این سوال که آیا دغدغه رسانه‌های غربی، حجاب دختران ما یا فوت خانم مهسا امینی بود؟ اظهار داشت: دشمنان سال‌هاست که روی موضوع حجاب در حال کار و تبلیغ هستند و اعداد و ارقام بسیاری هزینه می‌کنند تا حجاب کنار رود، اما آیا واقعاً آن‌ها دغدغه حجاب را دارند؟

وی افزود: حجاب اولین نماد و نشانه غیرت نسبت به بستگان مانند همسر، مادر، دختر یا خواهر است. زمانی که این دغدغه‌مندی و علاقه کنار رود، یعنی برای انسان مهم نباشد که چه نوع نگاهی به خانواده او می‌شود، غیرت را از دست داده است. این ماجرا، اصلاً به اسلام و دین ارتباطی ندارد؛ بلکه به تاریخ، فرهنگ، قومیت، کُرد، لُر و فارس بودن مربوط است که همگی نسبت به ناموس خود غیرت داشتند.

زمانی که غیرت به ناموس از دست رفت، غیرت به میهن هم از دست می‌رود

سعیدیان با اشاره به هدف رسانه‌ای دشمنان در پرداختن به موضوع حجاب گفت: آنان به دنبال این هستند که غیرت نسبت به ناموس از بین برود که در پی آن غیرت نسبت به وطن هم از بین خواهد رفت. زمانی که انسان نسبت به نزدیک‌ترین داشته‌اش غیرت نداشته باشد، نسبت به وطن هم بی‌غیرت خواهد شد. 

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه غربی‌ها و رسانه‌هایشان نسبت به عربستان هیچ حساسیتی ندارند، زیرا آنان غیرتی نسبت به کشور خود ندارند و اگر به کشورشان حتی بگویند «گاو شیرده» هم به آن‌ها برنمی‌خورد، گفت: در ماجرای اخیر رسانه‌های ضدانقلاب قمار کردند و تمام توان و بودجه خود را به میدان آوردند و تنها یک هدف داشتند که غیرت ملی را از هم‌میهنان ما بگیرند. اصلاً هدف آن‌ها این نیست که بادی به موهای دختران ما بخورد! این یک نگاه ساده‌انگارانه است.

دشمن با جنگ رسانه‌ای می‌خواهد مردم را به جان هم بیندازد

وی گفت: دشمن و رسانه‌هایشان به دنبال ایجاد یک دوقطبی در کشور هستند. آن‌ها در بُعد نظامی نتوانستند کاری علیه ایران انجام دهند. در بُعد اقتصادی هم با تحریم‌ها نتوانستند مردم ایران را تسلیم کنند. برای همین تصمیم گرفتند تا مردم را به جان هم بیندازند. اگر مردم به جان هم بیفتند، حکومت پشتوانه مردمی خود را سُست می‌بیند، در این صورت تن به خواسته‌های آنان می‌دهد. بنابراین آن‌ها یک هدف سیاسی را در پس بازی رسانه‌ای خود دنبال می‌کنند و ذره‌ای اهمیت برای مردم قائل نیستند.

سعیدیان با اشاره به راه‌های مقابله با دشمن در این جنگ رسانه‌ای تصریح کرد: افراد اهل فهم و درایت، چه استاد دانشگاه و معلم و چه منبری و کارشناس مذهبی باید بتوانند مستدل و عقلانی با مردم صحبت کنند. اگر بناست تقابل داشته باشیم، باید مشابه همان ابزار دشمن را به کار ببریم. آن‌ها جنگ رسانه‌ای دارند، پس ما هم باید در رسانه با آن‌ها بجنگیم، نه اینکه ابزار سخت به کار ببریم. ابزار نرم ما این است که بازیابی و بازسازی جدید نسبت به افراد و کارشناسان خود در رسانه‌ها داشته باشیم.

به جوانان در این جنگ رسانه‌ای میدان دهید

این کارشناس مذهبی گفت: جوانان خوشفکر و صاحب اندیشه‌ای در کشور داریم که سرمایه هستند و باید به آنان پر و بال دهیم تا رشد کنند. زمان استفاده از افراد تکراری با اندیشه‌های منسوخ گذشته شده است. آدم‌های تکراری، حرف زدنشان، نگاه و چهره‌شان در این سال‌ها هیچ‌گاه با پذیرش مردم مواجه نشده است، باید کنار بروند و از کارشناسانی استفاده کرد که منطق دارند و از بدنه مردم و میان آن‌ها هستند. مقام معظم رهبری بارها بر استفاده از جوانان تاکید داشتند، اما در رسانه ملی ما در شاخص‌ترین برنامه‌ها و جلسات، تکراری‌ترین افراد حضور پیدا کرده و صحبت می‌کنند.

وی افزود: میدان دادن به جوان‌ها موجب می‌شود که این افراد و افراد مشابه آن‌ها، انگیزه پیدا کنند و کار خود را بهتر انجام دهند. در این جنگ رسانه‌ای باید فیلم، مستند و ... ساخت تا حرف خود را منتقل کنیم.

در فضای رسانه‌ای نیازمند افراد جدید و اعتمادسازی هستیم

سعیدیان گفت: اگر مردم از من کلام مستدل بشنوند و روی خوش ببینند، نداشتن رانت و فساد ببینند، قطعاً حرفم را خواهند پذیرفت. این اعتمادسازی است، اما اگر این ضعف‌ها در من وجود داشته باشد، هرچه بگویم حتی حق هم باشد، مردم نخواهند پذیرفت. ما در فضای رسانه‌ای کنونی نیازمند افرادی هستیم که کار جدید ارائه کنند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: این مدل ۲۰۰ سال قبل که فردی منبر برود یا یک مجری و کارشناس بنشینند و سوالی شود و پاسخی داده شود، در فضای جدید رسانه‌ای پاسخ‌دهنده نیست. شاید برای برخی جوابگو باشد، اما پاسخگوی نیاز عمومی نیست. البته نباید حذف کامل هم شود، اما مدل‌های جدید باید ایجاد کرد؛ زیرا دشمن با قدرت و با تمام سرمایه، وارد میدان رسانه شده است.

آثار هنری گاهی از منبر اثرگذاری بیشتری دارد

وی گفت: با دو سریال گاهی می‌توان تفکر جامعه را تغییر داد و به تعبیر مقام معظم رهبری آثار هنری گاهی از منبر اثرگذاری بیشتری دارند. یعنی گاهی می‌توان با مستند، موسیقی، فیلم و ... کاری کرد که دشمن را در این جنگ رسانه‌ای پاسخ داد.

در رسانه‌ها به گونه‌ای القا می‌شود که گویی انقلاب شده است

سعیدیان با اشاره به یکی از دروغ‌های رسانه‌ای دشمن در  اغتشاشات و درگیری‌های اخیر گفت: تصور نمی‌کنم جمعیت افراد اغتشاشگر اخیر در کل کشور، خیلی زیاد باشد، اما در فضای مجازی و رسانه‌های غربی به گونه‌ای اعتراضات را بازتاب می‌دهند که انسان تصور می‌کند، ایران پاشیده و انقلاب شده است؛‌ طوری که بعضی‌ها برای پست‌های آینده برنامه‌ریزی می‌کردند، اما در شهر خبری نبود!

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: باید بودجه‌های فرهنگی را در فضای مجازی سرازیر کرد، البته نه در قالب‌های دم دستی بلکه باید از افراد نخبه، کاربلد و خوشفکر استفاده کرد و کار نو و به‌روز تولید کرد تا بتوان بر دشمن در این جنگ رسانه‌ای غلبه کرد.

اگر رسانه‌های غربی، دروغی را جا می‌اندازند، نشانه ضعف ماست

وی با اشاره به اینکه اعلام این مطلب که اغتشاشات اخیر، تماماً تقصیر رسانه‌های دشمن است، نشانه ضعف ما و موفقیت آن‌هاست، گفت: رسانه‌های غربی توانستند یک دروغ را در کشور ما جا بیندازند و این نشانه ضعف و کم‌کاری ماست. مقام معظم رهبری می‌فرمایند ما در بخش آفندی و پدافندی فرهنگی ضعیف هستیم. آفند یعنی حمله و پدافند به معنای دفاع است. ایشان حتی می‌فرمایند توقع من اقدامات آفندی است؛ یعنی ما باید روی آنان اثر بگذاریم؛ این در حالی است که ما در پدافند گیر کرده‌ایم و به دنبال آن هستیم که چه کنیم آن‌ها روی ما اثرگذار نباشند.

سواد رسانه‌ای مردم را باید بالا بُرد

سعیدیان افزود: با این همه نهاد فرهنگی و بودجه فرهنگی توقع زیادی نیست و باید فضای مجازی را جدی‌تر گرفت. مردم نیز باید سطح سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرند. سواد رسانه‌ای، فن و تکنیکی است که ما از طریق آن قادر می‌شویم به عنوان مخاطبی فعال و پویا، با پیام‌های رسانه‌ای مواجه شویم و قدرت تمیز درست و غلط را داشته باشیم.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین