عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۹۵۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
با وجود مشکل تأمین پرواز برای برقراری سفر زیارتی به سوریه، هر هفته چهار پرواز به دمشق انجام می‌شود که البته به دلیل بالا بودن هزینه پروازها و نپذیرفتن برخی از ایرلاین‌ها برای سفر به سوریه، هنوز زمان از سرگیری این سفرها مشخص نیست.

عقیق: مریم سادات آجودانی: سفرهای زیارتی به سوریه که پس از یک دهه توقف سال گذشته از سر گرفته شده بود، خردادماه امسال به دلیل نقص فنی در فرودگاه دمشق متوقف شد و قرار بود پس از برطرف شدن این مشکل، اعزام زائران به سوریه برقرار شود.

گذشت حدود ۴ ماه از توقف سفرهای زیارتی به سوریه

اکنون با گذشت حدود چهار ماه از توقف سفرهای زیارتی به سوریه، همچنان خبری از برقراری این سفرها نیست و بسیاری از مشتاقان زیارت حرم حضرت زینب و رقیه سلام الله علیهما منتظر باز شدن مسیر و تشرف به دمشق هستند.

تعداد بازدید : 33

حرم حضرت زینب (س)؛ روز گذشته

مشکل در تأمین پرواز مانع برقراری سفر به سوریه شده است

حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به تلاش برای برقراری سفرهای زیارتی به سوریه می‌گوید: در ماه‌های گذشته برای ازسرگیری سفرهای زیارتی به سوریه تلاش کردیم و با چند شرکت هواپیمایی هم جلساتی داشتیم، اما تاکنون به نتیجه نرسیده‌ایم.

سفرهای زیارتی به سوریه فقط به صورت هوایی و آن هم به فرودگاه دمشق انجام می‌شود که با وجود تلاش سازمان حج و زیارت، سفر به سوریه به دلیل مشکل در تأمین پرواز برقرار نشده است.

تضمین امنیت زائران ایرانی در دمشق از سوی دولت سوریه

به گفته یکی از مسؤولان سوری، هم‌اکنون در این کشور به ویژه دمشق امنیت برقرار است، اما برخی اوقات رژیم صهیونیستی به منظور کاهش روابط بین‌الملل سوریه با کشورهای مختلف، فرودگاه‌های این کشور را مورد حمله قرار می‌دهد تا برای مدتی فرودگاه تعطیل شود و امکان تردد وجود نداشته باشد.

با وجود برخی مشکلاتی که در سوریه وجود دارد، مقامات دولتی سوریه بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته به امضا رسید، مکلف به تأمین امنیت زائران کشورمان در دمشق شدند و حتی مقرر شد سالانه ۱۰۰ هزار ایرانی به صورت پلکانی به زیارت سوریه مشرف شوند که در صورت اجرای این تفاهم‌نامه باید در هفته‌های اخیر تعداد زائران سوریه نسبت به گذشته بیشتر نیز می‌شد. اما در حال حاضر به دلیل نبود پرواز، سفرهای زیارتی به سوریه همراه با کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت متوقف است.

اعزام زائران به دمشق با کاروان‌های غیرمجاز در نبود سفرهای زیر نظر سازمان حج و زیارت

از طرفی برخی کاروان‌های غیرمجاز و افراد براساس روابطی که دارند، هر هفته اقدام به اعزام زائران کشورمان به سوریه می‌کنند و کسی هم تاکنون مانع آنها نشده است و بسیاری از مشتاقان زیارت سوریه هم به عشق زیارت عمه سادات و دردانه سیدالشهدا علیه‌السلام با این کاروان‌ها راهی می‌شوند. در حالی که سازمان حج و زیارت متولی اعزام زائران به سوریه و همچنین عراق است.

هر هفته ۴ پرواز به سوریه انجام می‌شود/ هزینه بلیت پرواز دمشق چقدر است؟

وجود مشکل برای تأمین پرواز به منظور سفر به سوریه در حالی است که هر هفته چندین پرواز به سوریه از تهران وجود دارد که برخی از طریق شرکت هواپیمایی سوری اجنحةالشام و برخی دیگر از طریق شرکت هواپیمایی ماهان انجام می‌گیرد؛ به طوری که روزهای شنبه و سه‌شنبه شرکت هواپیمایی اجنحةالشام و روزهای یکشنبه و پنج‍شنبه شرکت هواپیمایی ماهان از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران به دمشق پرواز دارد.

البته هزینه پروازهای سوری بسیار بیشتر از پرواز ماهان است؛ تا جایی که پس از پیگیری‌های خبرنگار فارس و تماس با دفاتر عرضه فروش بلیت سوریه که البته بسیار محدود هستند، هزینه بلیت پرواز به سوریه با پرواز ماهان رفت و برگشت ۶ میلیون تومان و با پرواز اجنحةالشام رفت و برگشت از هشت تا ۱۱ میلیون تومان بسته به روز اعزام است و حتی هزینه این بلیت برای امروز با توجه به تعطیلی‌های پیش‌رو برای یک طرف هشت میلیون و ۲۰ هزار تومان است.

تعداد بازدید : 16

حرم عمه سادات یک روز قبل از تعویض ضریح

علاوه بر این، بر اساس تصمیم ستاد اقتصادی ایران در سوریه، به منظور افزایش روابط ایران و سوریه، از اول خردادماه سال جاری دیگر برای تهیه بلیت پرواز به دمشق نیازی به تأییدیه اسامی از سوی برخی از نهادها نیست و افراد در هر زمانی می‌توانند با تهیه بلیت پرواز دمشق، به زیارت حرم‌های مقدس حضرت زینب و رقیه سلام الله علیهما مشرف شوند.

برای سفر به سوریه نیازی به صدور ویزا نیست

بر همین اساس، کاروان‌های غیرمجاز بدون نیاز به ویزا یا هر مرحله دیگری به راحتی با تهیه بلیت پرواز و اجاره هتل، زائران را با خود همراه می‌کنند. اما سازمان حج و زیارت به دلیل اینکه باید اعزام‌های نظام‌مند و روتین داشته باشد، در تأمین پرواز با مشکلاتی مواجه است و با گذشت چهار ماه تعطیلی سفرهای زیارتی سوریه، همچنان به دلیل همکاری نکردن شرکت‌های هواپیمایی نتوانسته است تا سفر به سوریه را مجدد برقرار کند.


حرم حضرت رقیه (س)

زمان برقراری سفر به سوریه هنوز مشخص نیست

حمیدرضا محمدی، مدیرکل دفتر پذیرش و اعزام زائرین عتبات با بیان اینکه در ایام اربعین تمرکز پروازها برای انتقال زائران اربعین به عراق بود، می‌گوید: در هفته‌های گذشته به منظور برقراری سفر سوریه مذاکراتی انجام شد. اما با توجه به مشکل در تأمین پرواز، زمان برقراری سفرهای زیارتی به سوریه مشخص نیست و هر زمان که پروازها برقرار شود، اعزام‌ها نیز از سرگرفته خواهد شد. ما هم در تلاش هستیم بتوانیم هر چه زودتر این سفرها را برقرار کنیم تا علاقه‌مندان به این سفر معنوی بتوانند به زیارت مشرف شوند.

علاوه بر این، بر اساس تفاهم ایران و سوریه در سال گذشته برای اعزام زائران کشورمان به زیارت سوریه، قرار شد تا سایر شرکت‌های هواپیمایی جز ماهان نیز بتوانند به فرودگاه دمشق پرواز داشته باشند. اما فقط در ایام نوروز با توجه به افزایش تقاضا، برخی دیگر از شرکت‌های هواپیمایی همچون هما اقدام به انتقال زائران به سوریه کردند و پس از آن این موضوع به خوبی پیگیری نشد که البته ممکن است با توجه به شرایط خاص سوریه در سال‌های گذشته و اطلاع‌رسانی نامناسب از برقراری امنیت در دمشق، برخی از شرکت‌های هواپیمایی تمایلی به انجام پرواز به دمشق نشان نداده باشند.

با این وجود، با توجه به توقف حدود چهار ماهه سفرهای زیارتی به سوریه، بسیاری از مشتاقان زیارت حرم‌های مطهر سوریه منتظر از سرگیری این سفرها هستند و سازمان حج و زیارت نیز این موضوع را پیگیری می‌کند.

به گزارش فارس، در نوروز امسال بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از کشورمان در قالب کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت به سوریه مشرف شدند و این سفرها تا ۲۰ خردادماه ادامه داشت. اما با بروز مشکل در فرودگاه دمشق، با وجود اینکه بسیاری برای سفر به سوریه برنامه‌ریزی و حتی ثبت‌نام کرده بودند، از این سفر معنوی بازماندند.

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین