عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۸۰۵
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸
دیدار سنتی رهبر را انقلاب با هیئت‌های دانشجویی هرسال  در روز اربعین برقرار بود تا اینکه ویروس منحوس کرونا، فراگیر شد و دانشجویان از این دیدار محروم شدند.

 

عقیق:خبر دیدار رهبرمعظم انقلاب برای آنهایی که مدت‌ها در حسرتِ دیدار «آقا» بودند و برای این دیدار لحظه‌شماری می‌کردند خبر خوشحال کننده ای بود.

26 شهریور ماه 1401، دو ساعتی قبل از شروعِ مراسم، جمعیت قابل توجهی جلویِ درٍ ورودی بیت رهبر معظم انقلاب منتظرِ ایستاده بودند. این شور و حرارت دانشجویان برای حضور و اقامه عزا در محضر رهبر انقلاب از نزدیک خیلی قابل لمس بود، وقتی برای ورود از همدیگر سبقت می‌گرفتند.

ساعت 9 صبح به  درِ ورودی می‌رسم، هرکدام  از یک خطه  ازکشورمان به اینجا آمده اند. برخی جاماندگان مراسم اربعین در کربلا هستند و برخی هم  از راهپیمایی اربعین کربلا بازگشتند و خودشان را به این دیدار رسانده اند.

خیلی ها نخستین بار است که به دیدار حضرت آقا آمده اند و شور و حال عجیبی دارند. در میان جمعیت، دانشجویی است که می‌گوید از کربلا به سختی خودش را به تبریز رسانده و از آنجا به تهران آمده است.

وقتی درباره دیدنِ «آقا» صحبت می‌کند اشک در چشمانش حلقه می‌زند و می گوید:« تا آخرین لحظه باور نمی‌کردم به این برنامه برسم. چون  در کربلا ماشین پیدا نمی کردم و  با خودم فکر می کردم که از این دیدار  جامانده ام.».

 

حاشیه نگاری دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در روز اربعین

دانشجوی دیگری می‌گوید:« اربعین کربلا نرفتم اما خیلی خوشحالم که سلاله سادات ما را طلبید. امروز جایی هستم که مدت‌هاست منتظرِ این دیدار بودم. ساعتی در صف ماندم تا نوبت من رسید و وارد محوطه حسینیه امام خمینی(ره) شدم. »

قبل از ورودِ به حسینیه،  دقایقی با حجت‌الاسلام عالی، سخنرانِ این دیدار هم کلام می شوم. او نکته جالبی را مطرح می کند:«  این دیدار بعد از مدت‌ها چشمِ دشمنان دروغ‌پرداز را کور می‌کند که هر روز شایعه‌ای را درباره سلامتی رهبر انقلاب نشر می دهند و حالا با این دیدار آبرویشان می رود.»

داخل حسینیه در گوشه‌ای صبحانه‌ای مختصری می‌دادند و در گوشه ای دیگر صدایِ تمرین و همخوانی دانشجویان به گوش می‌رسد؛ با هم می‌خواندند: سلام/ ای حسینیه‌ی امام... بعد از دو ساله میام... انگار الان کربلام... دلتنگ رهبرم بودم/ دلتنگ کربلا هستم... بغضم شکسته اما/ من عهدمو نشکستم... موجیم و وصل ما از خود بریدن است... ساحل بهانه‌ای است رفتن رسیدن است.... ما که هستیم تا آخرش... چون که گفتیم از اول حسین... اربعین موعد بیعته...

همخوانی که به عبارتِ «ما ترکناک یابن الحسین(ع)» می‌رسد دستِ دانشجویان جوان به نشانه فریاد زدنِ شعار، بالا می‌رود. حال و هوایِ خاصی به حسینیه می‌دهد.

 

حاشیه نگاری دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در روز اربعین

نوبت به تذکرهای قبل از شروع مراسم می‌رسد. فردی که صحبت می کند می گوید:« همه جاهای مشخص شده بنشینند. ماسک  بزنید و شیوه نامه ها رعایت شود. »

 او ابراز امیدواری می کند که این دیدار آغازی بر دیدارهای عمومی‌تر و گسترده‌تر باشد و مردم بعد از مدت‌ها بتوانند به محضر رهبر انقلاب برسند و دیداری تازه شود.

دانشجویان در لابه لای صحبت‌ها و هرچند وقت یک بار برای سلامتی آقا دعا می‌کنند و صلوات می‌فرستند. تا اینکه موقعِ وصال فرا رسید و حضرت آقا  وارد حسینیه شدند.

حاشیه نگاری دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در روز اربعین

دانشجویان برمی خیزند و شعارخوانی را آغاز می کند: "ای پسر فاطمه منتظر تو هستیم"/ " ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده/ دست خدا بر سر ماست؛ خامنه‌ای رهبر ماست. سپس دانشجویان شعارِ «حسین حسین شعار ماست/ شهادت افتخار ماست را سینه‌زنان، سر دادند.

همزمان با حضورِ آقا، حسینی‌پور قاری قرآن، تلاوت را آغاز می کند. قرائت قرآن که تمام می‌شود، پویان رادِ جوان ؟؟؟در پشت تریبون حاضر می‌شود تا سرودی که پیش از شروعِ مراسم با هم تمرین کرده‌اند، همخوانی کنند.

حاشیه نگاری دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در روز اربعین

 

حضرت آقا هم سرود را به دست می گیرند و، همراهی ‌کردند. به هنگامِ «ما ترکناک یابن الحسین(ع)» رسید، بغض و گریه دانشجویان را می‌توانیم ببینیم که از دیدار با رهبر انقلاب بسیار خوشحالند و هر فردی به گونه‌ای این خوشحالی را ابراز می‌کند.

 

 

بعد از حماسه‌خوانی و همخوانی سرودِ ، نوبت به قرائت زیارت اربعین توسط محمد کاویان می رسد. به هنگامِ دعا، با نگاهی به دیوارهای حسینیه، عبارت‌هایی به چشم  می ‌خورد که دل‌ها را روانه پیاده‌روی اربعین در کربلای معلی می‌کند. پلاکاردهایی که  روی آن نوشته شده: السلام علی الشیب الخضیب/ السلام علی الخدِّ التریب/ السلام علی البدن السّلیب.

اما در قسمتِ پایانی زیارت، روضه مداح جوان، گریه و اشک‌های رهبر انقلاب را به همراه دارد. مداحی پیش منبر با ذکر حسین آرام جانم... حسین روح و روانم... حسین ای مهربانم، به پایان می رسد.

نوبت  سخنرانی می‌ شود؛ در مراسم‌ عزاداری محرم، صفر، فاطمیه حسینیه امام(ره) معمولاً آقا خودشان سخنرانی نمی‌کنند و سخنرانان دیگری برای این کار دعوت می‌شوند. در مراسم امروز یک چهره آشنا برای هیئتی‌ها یعنی حجت‌الاسلام مسعود عالی دعوت شده است.

سخنان حجت‌الاسلام عالی، با نامه‌ای از امام زمان(عج) شروع می شود که در کتاب احتجاج طبرسی آمده که «اگر شیعیان ما یکدل و با هم دیگر هماهنگ بودند و به وفا و عهدشان پایبند باشند فرج و ظهور عقب نمی‌افتاد.»

شاه بیت سخنرانی  حجت الاسلام  عالی به اینجا می‌رسد که لازمه ظهور منجی عالم بشریت ایجاد آمادگی و استعداد عمومی در امت اسلامی است. می گوید: "زیارت اربعین که امروز به نماد همگرایی مؤمنان و اجتماع عظیم حق‌طلبان تبدیل شده است، بستری بی‌نظیر برای تربیت جمعی جامعه اسلامی و تحکیم پیوندهای مؤمنین و ایجاد آمادگی برای ظهور است .»

 

 

حاشیه نگاری دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در روز اربعین

سخنرانی که تمام می شود، نوبت به مداحی و مرثیه‌سرایی می‌رسد. مداحی که  از چهره‌های دانشگاهی  و به خلاقیت و نوآوری و حماسه‌خوانی در آستان مقدس اهل‌بیت (ع) معروف است؛ میثم مطیعی .

گاهی به جایگاه می‌اندازم حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان هم دیده می‌شود که خودشان را به مراسم اربعین در حسینیه امام خمینی(ره) رسانده است.

 

حاشیه نگاری دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در روز اربعین

میثم مطیعی با نوایِ السلام علی ساکن کربلا و السلام علی المرمل بالدماء؛ مداحی‌اش را آغاز می‌کند. پایان روضه و شعارِ «لبیک یا حسین» دانشجویان را به وجد می‌آورد و همه را به یاد راهپیمایی اربعین در کربلا می‌اندازد.

مطیعی، مداحی را ایستاده و با سینه‌زنی واحد ادامه می‌دهد تا به عبارتِ شهیدان دفاع از حرم زینب و بیتِ جالبی می‌رسد که دانشجویان را به وجد می‌آورد. به سلیمانی، ابومهدی و داود رضایی و... او یک به یک شهدا را نام می‌برد و برای نتیجه‌گیری این بیت را می‌خواند؛ «جدایم مکن از لشکر خوبان/ زِ سیدعلی خامنه‌ای رهبر خوبان.»

 

حاشیه نگاری دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در روز اربعین

سپس با اشاره به تلاش‌های مواکب عراقی در پذیرایی از زائرین امام حسین(ع) کشورهای مختلف، نوحه‌ای عربی می‌خواند و با ندایِ شکرُلله و شکرُلله از عزاداران حسینی می‌خواهد که قدردان تلاش‌های مواکب عراقی باشند.

مطیعی در نوحه پایانی‌اش  از رهبر معظم انقلاب درخواست می کنند، اگر صلاح می‌دانند جمع حاضر را به فیض برسانند و برای دانشجویان سخنرانی کنند.


حاشیه نگاری دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در روز اربعین

 

دانشجویان که گویا منتظرِ چنین فرصتی بودند، آن را از دست نداده و یکصدا با سر دادن شعارهایی مانند «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده» و «ای پسر فاطمه منتظر تو هستیم»، از رهبر انقلاب می‌خواهند، برای آنها سخنرانی کنند.

 

حاشیه نگاری دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در روز اربعین

رهبر انقلاب نیز این خواسته دانشجویان را اجابت کرده و دقایقی سخنرانی می‌کنند. ایشان در مقابلِ دانشجویان ایستاده صحبت می‌کنند و می‌فرمایند: دل‌های پاک شما کیفیت می‌دهد به دعا و موعظه و نصیحت و مرثیه‌خوانی؛ اصل قضیه دل است دل روشن و پاک شماها هستید.

ایشان در ادامه به این نکته اشاره می کنند: مراسم اربعین که پرچم بلند حضرت سیدالشهداء است امسال با شکوه‌تر و معظّم‌تر از هر دوره دیگری در تاریخ برگزار شد. امسال راهپیمایی اربعین حسینی پرشورتر از هر دوره دیگری برگزار شد.

 

حاشیه نگاری دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در روز اربعین

ایشان از واژه حرکتِ معجزه‌آسا استفاده کردند و این حادثه را نشانه اراده پروردگار برای برافراشته‌تر کردن پرچم اسلامِ  اهل‌بیت خواندند.

رهبر انقلاب تأکید می کنند: این حرکت با هیچ سیاست و تدبیر بشری قابل تحقق نیست و این دست خدا است که با این جلوه عظیم بشارت می‌دهد و راه پیش روی ما روشن و پیمودنی است.

ایشان، جوانان را به قدر دانستن دوران جوانی و اهتمام ویژه به هیئت‌های حسینی توصیه می کنند: هیئت‌ها هم باید یاد اهل‌بیت را زنده نگه دارند هم مرکز و پایگاه تبیین حقایق باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه بدخواهان و رهزنان حقایق بر ضد حوادث مهمی همچون راهپیمایی شورانگیز اربعین، همگان را به وظیفه‌شناسی سفارش و خاطرنشان می کنند: دو جمله حیاتی و جاودانی قرآن یعنی تواصی به حق و تواصی به صبر برای همیشه و بخصوص برای امروز ما یک دستورالعمل اساسی است.

ایشان در پایان، صبر را به معنای پایداری، ایستادگی، خسته نشدن و خود را در بن‌بست ندیدن دانستند و خطاب به جوانان عزیزِ هیئتی و قرآنی بیان می کنند: هم خودتان راه حق را بروید هم تلاش کنید با منوّر کردن محیطهای گوناگون از جمله دانشگاه به رنگ خدا، دیگران نیز به این راه هدایت شوند.

 

حاشیه نگاری دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در روز اربعین

پس از پایان بیانات رهبر انقلاب، حجت‌الاسلام رستمی نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها این دیدار را نماد عالی تجدید عهد با نماینده حسین زمان بعد از زیارت اباعبدالله الحسین(ع) می داند.

به هنگامِ خروج از حسینیه، با میثم مطیعی مداح مراسم مواجه می شوم . می گوید: «بسیار خوشحال شدم که این اتفاق امروز افتاد. بعد از دیدار با مسئولان که با فاصله‌‌گذاری اتفاق افتاد این اولین دیدار عمومی با دانشجویان و هیئت‌های دانشجویی بود که امیدوارم استمرار داشته باشد و مردم بتوانند از برکتِ این دیدار بهره ببرند.»

 

حاشیه نگاری دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در روز اربعین


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
0
0
سایتون مستدام
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
0
0
سایتون مستدام
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین