عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۵۱۶
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
رئیس ستاد مرکزی اربعین مطرح کرد؛
مجید میراحمدی گفت: برای تسهیل امور گذرنامه‌ای زائران اربعین، ۲ پیشنهاد به طرف عراقی دادیم و منتظر مجوز نخست وزیر عراق در ۲-۳ روز آینده هستیم

عقیق: نخستین قسمت از برنامه تلویزیونی «در مسیر حسین» شب گذشته با حضور سید مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی از شبکه افق سیما پخش شد.

میراحمدی در ابتدای سخنان خود پیش‌بینی‌اش از تعداد زائران اربعین امسال را اعلام کرد و گفت: در جلسات ستاد مرکزی اربعین از ۴-۵ ماه قبل، آمار و اطلاعات را تجزیه و تحلیل کردیم. برآورد ما این است که امسال حدود ۵ میلیون زائر در مراسم اربعین خواهیم داشت. 

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۸ که سال غیرکرونایی بود، ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار زائر داشتیم که ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از آنان ایرانی و حدود ۴۰۰ هزار نفر اتباع غیرایرانی بودند. با توجه به تعداد گذرنامه‌هایی که در این مدت صادر شده و افزایش جمعیت چشمگیر زائران که برای مراسم دعای عرفه و ماه محرم راهی نجف و کربلا شدند، به نظر می‌رسد که شاهد جمعیت زیادی در مراسم اربعین خواهیم بود..

او درباره وسایل حمل و نقل زائران گفت: حمل و نقل ریلی ما حداکثر ظرفیت ۳۰۰ هزار نفر را دارد و حمل و نقل هوایی نیز ۱۰۰ هزار نفر ظرفیت دارد. ۳۵ درصد از این جمعیت نیز می‌توانند با حمل و نقل زمینی تا مرز بروند و مابقی باید از حمل و نقل شخصی استفاده کنند. راه حل اساسی این است که به سمت توسعه پارکینگ‌ها و فراهم کردن بستری باشیم تا مردم بتوانند از طریق وسیله شخصی به مرز بیایند. 

میراحمدی درباره ظرفیت پارکینگ‌های مرزی گفت: ظرفیت پارکینگ‌های ما در مرز نسبت به سال ۱۳۹۸، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در مرز مهران، قبل از افزایش ظرفیت‌ها، امکان پارک ۶۰ تا ۷۰ هزار خودرو وجود داشت و اکنون این رقم افزایش یافته است. البته در شلمچه و چزابه محدودیت ما کمتر است. 

وی درباره تعرفه پارکینگ‌ها نیز بیان داشت: با توجه به نظر آقای رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه هزینه‌های زائران تا جای ممکن ارزان باشد، پیشنهادی ۲ دسته پارکینگ را در ستاد مرکزی اربعین دادیم. دسته اول پارکینگ‌های در اختیار شهرداری‌ها و دسته دیگر پارکینگ‌های خصوصی است. در ابتدا رقم پارکینگ‌های بخش دولتی، هر ۲۴ ساعت، ۱۲ هزار تومان و برای پارکینگ‌های شخصی ۱۷ هزار تومان درنظر گرفته شد، اما این ارقام را به نصف تقلیل دادیم و هم‌اکنون قیمت پارکینگ‌های شهرداری برای هر شبانه روز ۵ هزار تومان و پارکینگ‌های خصوصی ۱۰ هزار تومان است. همچنین ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس شهری برای انتقال زائران از پارکینگ تا مرز درنظر گرفته‌ایم. 

رئیس ستاد مرکزی اربعین در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تعداد پایانه‌ها و خروجی‌های مرز زمینی گفت: در سال‌های گذشته یکی از مشکلات خروجی مرز‌ها این بود که برخلاف افزایش تعداد گیت‌ها در مرز خودمان، تعداد گیت ورودی عراقی‌ها افزایش نمی‌یافت و همین موضوع باعث ازدحام جمعیت می‌شد. برای امسال، هم تعداد گیت‌های خودمان را توسعه دادیم و هم با طرف عراقی برای افزایش گیت‌ها وارد مذاکره شدیم و آنان هم اقدامات خودشان را آغاز کردند. اکنون در مرز خودمان هر زائر زیر ۱۵ ثانیه می‌تواند از گیت عبور کند. 

وی تاکید کرد: فعلا مرز‌های مهران، شلمچه، چزابه و خسروی باز است. البته مرز خسروی ۲۴ ساعته نیست و در ایام اربعین از ۵ صبح تا ۵ بعدازظهر باز است، چرا که امنیت زائران برای ما بسیار مهم است. علاوه براین، امسال مرز تمرچین در آذربایجان غربی و باشماق در کردستان را هم فعال کردیم، اما این دو هم محدودیت زمانی ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر را خواهند داشت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
0
0
سلام خدا خیرتان بدهد
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین