عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۵۰۱
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
عضو کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین با اشاره به افزایش گیت‌ها در پایانه‌های مرزی، از اضافه شدن مرزها برای تردد زائران اربعین کشورهای همسایه از ایران خبر داد و گفت: سعی داریم معطلی زائران در مرزها را به حداقل برسانیم.

عقیق: جواد هدایتی، عضو کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگویی با اشاره به آخرین برنامه‌ریزی‌ها برای تردد زائران اربعین از مرزها اظهار داشت: با توجه به احتمال بالا بودن تعداد زائران اربعین در سال جاری، با هماهنگی کمیته حمل و نقل سوخت ستاد مرکزی اربعین مقرر شد تا علاوه بر خودروهای شخصی، اتوبوس‌ها هم به عراق کاپوتاژ نشوند.

ظرفیت اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل امسال در ایام اربعین در داخل کشور استفاده می‌شود

وی با بیان اینکه ورود ناوگان ایرانی به عراق در ایام اربعین ممنوع است، گفت: اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل کشورمان امسال در خدمت انتقال زائران از مبادی داخلی به مرزهاست و به این ترتیب اجازه خروج ناوگان ایرانی به عراق صادر نشده است. وسایل حمل و نقل عمومی از شهرها و مبادی داخلی تا مرزها زائران را انتقال می‌دهند و از آن طرف با هماهنگی وزارت کشور و وزارت امور خارجه، توسط ناوگان عراقی به شهرهای زیارتی عراق اعزام می‌شوند.

مدیرکل حمل و نقل بین‌الملل و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه اتوبوس‌های ما در خاک عراق خدمات نمی‌دهند، تصریح کرد: ممکن است با تصمیم مسؤولان همچون سال‌های گذشته اتوبوس‌های شرکت واحد از مبادی مرز مشترک به شهرهای عراق فعالیت داشته باشند که این اتوبوس‌های تحت نظارت راهداری نیست.

توزیع بار ترافیکی با افزایش مرزهای خروجی اربعین

وی در ادامه به برنامه‌ها به منظور ارائه خدمات مناسب به زائران در مسیرهای منتهی به مرزهای خروجی اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته مرزهای مهران، شلمچه و بعد چذابه به عنوان پرترددترین مرزهای اربعین بودند که امسال با توجه به اضافه شدن مرزهای خسروی، باشماق و تمرچین، حجم ترافیکی در بین مرزها پراکنده خواهد شد.

هدایتی از ایمن‌سازی مسیرهای منتهی به مرزهای ۶گانه اربعین خبر داد و افزود: در کنار تجهیز علائم در مسیر زائران، در پایانه‌های مرزی به تناسب ظرفیت، خدمات رفاهی مختلفی همچون، نمازخانه، سرویس بهداشتی، گیت‌های ورود و خروج یا تجهیز باجه گذرنامه پیش‌بینی شده است.

تلاش برای کاهش معطلی زائران در پایانه‌های مرزی

وی با بیان اینکه با توجه به افزایش ظرفیت عبور و مرور در تلاشیم زائران حداقل توقف را در پایانه‌های مرزی داشته باشند، ادامه داد: با توجه به احتمال افزایش زائران اربعین به منظور جلوگیری از گرمازدگی، سایه‌بان و سیستم مه‌پاش نیز امسال در پایانه‌های مرزی تعبیه شده است. البته در مرزهای تمرچین و باشماق که برای نخستین بار وارد گردونه مرزهای خروجی اربعین می‌شوند، امکانات را در حد بضاعت و ظرفیت موجود مستقر می‌کنیم و سعی شده با قید فوریت حداقل‌ها را در نظر بگیریم. همچنین با افزایش ظرفیت گیت‌ها زمان معطلی زائران در پایانه‌های مرزی را کاهش می‌دهیم.

زائران ترکیه و آذربایجان از مرزهای تمرچین و باشماق وارد عراق شوند

عضو کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه زائرانی زائران آذربایجان و ترکیه که برای زیارت اربعین از ایران می‌گذرند، به مرزهای باشماق و تمرچین هدایت خواهند شد، گفت: در نظر داریم که زائرانی از کشورهای غرب و شمال غرب ایران وارد می‌شوند تا به عراق سفر کرده و در جمع زائران اربعین باشند، از مرزهای تمرچین و باشماق عبور کنند تا بار ترافیکی مهران را کاهش دهیم.

آماده‌سازی مرز جدید برای تردد زائران پاکستانی اربعین

وی با بیان اینکه امسال مرز ریمدان برای نخستین‌بار به منظور ورود زائران اربعین از پاکستان بازگشایی می‌شود، تصریح کرد: مرز ریمدان برای نخستین‌بار وارد چرخه خدمات‌دهی اربعین می‌شود و تعداد زیادی از زائران پاکستانی می‌توانند از این مرز وارد ایران شوند و از مرز شلمچه به عراق سفر کنند. مرز ریمدان یک سال است که افتتاح شده است، اما هنوز طرح جامع آن اجرایی نشده و برخی امکانات همچون مه‌پاش، سایه‌بان و افزایش گیت به صورت موقت برای زائران اربعین پیش‌بینی خواهد شد.

مدیرکل حمل و نقل بین‌الملل و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به مرز میرجاوه برای تردد زائران اربعین از پاکستان ادامه داد: سالن مسافری مرز میرجاوه در طرح توسعه قبل از اربعین آماده می‌شود و این مرز نیز پذیرای زائران از پاکستان است.

زائران افغانستانی اربعین از ۳ مرز می‌توانند وارد ایران شوند

هدایتی به آمادگی مرزهای شرقی کشور برای تردد زائران اربعین از افغانستان تصریح کرد: امسال سه مرز برای تردد زائران افغانستانی در نظر گرفته شده که البته بیشتر زائران از مرز دوغارون وارد کشور می‌شوند. البته خدمات مسافری در مرزهای ماهی‌رود و میلک نیز برای ورود زائران اربعین مهیا می‌شود.

وی با بیان اینکه توقع داریم با توجه به بالا بودن تعداد مرزها برای زائران اربعین شاهد توزیع ترافیک باشیم، گفت: هر ساله ۷۰ درصد تردد زائران اربعین از مرز مهران است، اما تلاش داریم ترافیک مهران را بین مرزها توزیع کنیم. بر همین اساس، زائرانی که از کشورهای شمال و غربی وارد ایران می‌شوند از مرزهای تمرچین و باشماق و زائرانی که از کشورهای شرقی وارد ایران می‌شوند، از مرز شلمچه وارد عراق خواهند شد.

به گزارش فارس، امسال قرار است هشت هزار اتوبوس برای انتقال زائران اربعین فعالیت کند و با توجه به ممنوعیت کاپوتاژ اتوبوس‌ها، همه ظرفیت ناوگان حمل و نقل در داخل کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین