عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۴۸۰
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
امسال مرزهای تمرچین و باشماق نیز در کنار چهار مرز خروجی دیگر به روی زائران اربعین، بازگشایی می‌شود. البته با توجه به لزوم امنیت، زائران باید به صورت گروهی و کاروانی از این مرزها عبور کنند و سفر انفرادی از این ۲ مرز ممنوع است.

عقیق: امسال مرز باشماق در استان کردستان و تمرچین در استان آذربایجان غربی نیز برای سفر اربعین پیش‌بینی شده است و عاشقان زیارت سیدالشهدا علیه‌السلام از استان‌های مختلف به ویژه زائران این استان‌ها می‌توانند با انتخاب این مرزها در سامانه سماح، به زیارت اربعین مشرف شوند.

در این مرزها امکانات لازم به منظور رفاه زائران اربعین از موکب‌های اسکان ‌و تغذیه تا سایر خدمات در نظر گرفته شده است و وسایل حمل و نقل عمومی نیز از شهرهای مختلف به سمت نقطه صفر مرزی مستقر می‌شود.

با این وجود، به دلیل برخی مسائل امنیتی، طرف عراقی محدودیتی در سفر زائران از مرز باشماق و تمرچین پیش‌بینی کرده است؛ به طوری که به گفته امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی تردد از این ۲ مرز در خاک عراق باید به صورت کاروانی و گروهی باشد و افراد به صورت انفرادی، امکان تردد از این مرزها و سفر به شهرهای زیارتی عراق را ندارند.

امنیت زائران اربعین در عراق را نیروهای حشدالشعبی و نظامی عراق، تضمین کرده‌اند که با توجه به برخی محدودیت‌ها، تعداد زائران اربعین که قصد تردد از مرز باشماق و تمرچین را دارند، باید در خاک عراق به حد نصاب رسیده تا ماشین‌های موجود در مرز حرکت کنند.

بر همین اساس، ستاد مرکزی اربعین هم از زائران خواسته به صورت گروهی و کاروانی به مرز باشماق و تمرچین بروند تا در مرزها معطلی نداشته باشند. چرا که براساس پیش‌بینی طرف عراقی اتوبوس‌هایی با ظرفیت ۴۰ نفر در این مرزها مستقر است که پس از تکمیل ظرفیت به سوی شهرهای زیارتی عراق‌ حرکت می‌کند و به دلیل اهمیت سلامت زوار،‌ تردد از این مرزها باید کاروانی باشد.

‌البته معنای کاروانی بودن برای سفر اربعین از مرز باشماق و تمرچین‌ به معنای ثبت‌نام در کاروان‌های ‌سازمان حج و زیارت نیست،‌ بلکه به این معناست، زائران باید گروهی در زمان مقرر از مرز عبور کنند. چرا که در ایام اربعین سازمان حج و زیارت هیچ اعزامی به صورت کاروانی ندارد و سفرهای زیارتی به عتبات از سوی سازمان حج و زیارت متوقف می‌شود.

‌به گزارش فارس، ستاد مرکزی اربعین حسینی، امسال پیش‌بینی تشرف ۵ میلیون ایرانی به زیارت اربعین را کرده است. بر همین اساس علاوه بر مرزهای مهران، شلمچه و چذابه، مرز خسروی نیز بازگشایی شده و مرزهای تمرچین و باشماق نیز برای تردد زوار اربعین پیش‌بینی شده است که مشتاقان زیارت اربعین می‌توانند در سامانه سماح نیز این مرزها را به عنوان مرز خروجی انتخاب کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین