عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۴۴۹
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
اخبار اربعین:
پس از ممنوعیت کاپوتاژ اتوبوس‌ها در ایام اربعین، ستاد مرکزی اربعین از ممنوع شدن عبور زائران با خودرو‌های شخصی به عراق از ۱۱ تا ۲۹ شهریورماه خبر داد.

عقیق: با لغو ویزای عراق و ایران، در ایام اربعین زائران بدون اخذ ویزا می‌توانند به صورت زمینی و هوایی به عراق سفر کنند که البته بر اساس اطلاعیه ستاد مرکزی اربعین، تزریق دُز یادآور واکسن کرونا و ثبت‌نام در سامانه سماح برای زیارت اربعین ۱۴۰۱ الزامی است. با این وجود، مخاطبان خبرگزاری فارس من در خبرگزاری فارس علاوه بر تجدیدنظر در لزوم تزریق واکسن کرونا، خواستار تسهیل زیارت اربعین و جلوگیری از حضور دلالان در سفر اربعین شده‌اند. (اینجا  و اینجا بخوانید)

نرخ مصوب بلیت پرواز اربعین ۶ میلیون تومان است

در روزهای گذشته رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی نرخ مصوب بلیت پروازهای اربعین را ۶ میلیون تومان اعلام و به شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد که هیچ بلیت پرواز اربعین به صورت چارتری نباید فروخته شود. بر همین اساس، پرواز اربعین از ۲۰ شهریورماه آغاز می‌شود و در این مدت امکان چارتر کردن پروازها وجود ندارد.

این امر در حالی است که سال گذشته با توجه به اینکه عراق مجوز تشرف زائران ایرانی به این کشور را در ایام اربعین فقط به صورت هوایی داده بود، بلیت پرواز اربعین با قیمت‌های نجومی فروخته شد و زائران هم که چاره‌ای جز خرید بلیت نداشتند، مجبور شدند با هزینه‌های بالا به این سفر معنوی مشرف شوند. اما امسال با تدابیر وزارت راه و شهرسازی، بلیت پروازهای اربعین چارتری نخواهد بود و باید با نرخ مصوب در اختیار زائران اربعین قرار گیرد.

بیش از ۹۰ درصد زائران اربعین از مرزهای زمینی به عراق می‌روند

در کنار سفرهای هوایی به عراق در ایام اربعین، با توجه به بالا بودن هزینه بلیت پروازها، هرساله بسیاری از زائران به صورت زمینی عازم عراق می‌شوند؛ به طوری که امسال هم بیش از ۹۰ درصد زائران اربعین از مرزهای زمینی به عراق سفر می‌کنند.

بر همین اساس، ایجاد برنامه‌های مناسب برای سفر ایمن و ارزان زائران اربعین از نکات مهمی است که دولت سیزدهم در دستور کار قرار داده است. در کنار سفر هوایی به عراق در ایام اربعین، بسیاری از زائران به صورت زمینی به جمع زائران اربعین می‌پیوندند که برای سفر زمینی به عراق هر ساله علاوه بر خط ریلی، حمل و نقل جاده‌ای نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

آغاز پیش‌فروش بلیت اتوبوس‌های اربعین از ۱۶ شهریور

بر اساس دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی، پیش‌فروش بلیت‌ اتوبوس‌ها برای زائران اربعین به مرزهای زمینی با عراق از ۱۶ شهریورماه آغاز می‌شود. همچنین نرخ مصوب بلیت قطارهای اربعین هم ۲۵۰ هزار تومان پیش‌بینی شده که هنوز این مبلغ قطعی نیست.

با این وجود، رئیس ستاد مرکزی اربعین در بازدید از مرزهای جنوبی کشور، از زائران خواسته بود که با خودروهای شخصی به مرزها مراجعه کنند، چرا که با توجه به پیش‌بینی تشرف پنج میلیون ایرانی به عراق، ممکن است کمبودهایی در وسایل حمل و نقل عمومی وجود داشته باشد که البته دولت در حال برنامه‌ریزی برای فراهم‌سازی امکانات لازم برای زائران اربعین در مرزها است؛ تا جایی که امسال عبور اتوبوس‌های کشورمان از مرزها ممنوع شده است و به این ترتیب هیچ اتوبوسی کاپوتاژ نمی‌شود. (اینجا بخوانید)

ممنوعیت کاپوتاژ خودروهای شخصی و اتوبوس‌ها به عراق در ایام اربعین

به گفته امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین، جلوگیری از کاپوتاژ اتوبوس‌ها به منظور بهره‌گیری از ظرفیت آنها در داخل کشور صورت گرفته است و با این تصمیم اتوبوس‌ها نمی‌توانند به صورت مستقیم به شهرهای زیارتی عراق بروند.

البته قرار بود که امکان عبور خودروهای شخصی به عراق در ایام اربعین وجود داشته باشد و ستاد مرکزی اربعین در این باره با طرف عراقی مذاکراتی نیز داشت. اما ستاد مرکزی اربعین در اطلاعیه جدید به ممنوعیت کاپوتاژ خودروهای شخصی به عراق در ایام اربعین اشاره کرده که در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «در راستای ارائه خدمات بهتر و مناسب‌تر به زوار در ایام اربعین و تلاش عملی با بهره‌گیری از امکانات موجود و تجارب قبلی با هدف تحقق سفری ایمن برای متقاضیان شرکت در راهپیمایی اربعین، به اطلاع ملت عزیز و محبان اهل بیت (ع) می‌رساند با توجه به ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت حمل و نقل عمومی برای زوار اربعین و امعان نظر به محدودیت های ناوگان حمل و نقل عمومی، اهمیت تردد ایمن زوار به لحاظ شرایط زیر ساختی و همچنین محورهای مواصلاتی آن سوی مرز، حمل و نقل مسافران (کابوتاژ) با اتوبوس و خودروی شخصی به کشور عراق در ایام اربعین (از پنجم لغایت ۲۳ ماه صفر) ممنوع خواهد بود».

لزوم افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها در مرزها برای زائران اربعین

با این اقدام دیگر اتوبوس‌ها و خودروهای شخصی نمی‌توانند از ۱۱ تا ۲۹ شهریورماه به صورت مستقیم از شهرهای مختلف کشور از مرز عبور کرده و به شهرهای زیارتی عراق مشرف شوند. با این اقدام وظیفه ستاد مرکزی اربعین برای پیش‌بینی ظرفیت‌های بیشتر برای پارکینگ‌ها سنگین‌تر می‌شود. چرا که با توجه به توصیه مسئولان برای حضور در شهرهای مرزی با خودروهای شخصی باید زیرساخت‌هایی همچون پارکینگ نیز به تعداد لازم در نظر گرفته شود تا زائران در شهرهای مرزی دچار سردرگمی نشوند.

در سال‌های گذشته با وجود تلاش مسئولان، زیرساخت‌ها در حوزه پارکینگ جوابگوی نیاز زائران نبود و بسیاری از زائران با مشکلاتی همچون کمبود پارکینگ مواجه بودند که بسیاری از شهروندان شهرهای مرزی پارکینگ‌های خود را در اختیار زائران قرار دادند. اما امسال با توجه به افزایش تعداد زائران، مسئولان باید پارکینگ‌های لازم را در شهرهای مرزی به ویژه مهران که بیش از ۶۰ درصد زائران از این مرز عبور می‌کنند، در نظر بگیرند؛ به طوری که در پایانه مرزی مهران بر اساس آخرین گزارش‌ها بیش از ۶۵۰ هزار جای پارک برای خودروهای شخصی مورد نیاز است.

موکب‌های اربعینی می‌توانند تجهیزات و وسایل مورد نیاز خود را از ۲۰ محرم از طریق مرزهای زمینی به عراق ارسال کنند و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پنجم صفر باید این روند به اتمام برسد.

به گزارش فارس، اربعین سال ۹۸ بیش از ۸۰۰ خودروی شخصی و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس کاپوتاژ شد و زائران از مرزهای چذابه و مهران به عراق سفر کردند. اما امسال این امکان برای خودروهای شخصی و اتوبوس‌ها فراهم نیست و بر اساس اطلاعیه ستاد اربعین «هرگونه تبلیغات افراد حقیقی و حقوقی درباره پیش‌بینی سرویس‌دهی مستقیم به زوار در ایام اربعین از طریق زمینی با اتوبوس یکسره از شهرهای ایران تا نجف یا کربلا و بالعکس، خارج از تدابیر این ستاد است و توجه تمامی متقاضیان این سفر به ممنوعیت کاپوتاژ خودرویی به منظور جلوگیری از هرگونه سوء استفاده بعدی، مورد تأکید است».

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین