عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۱۶۴
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی:
سخنران حرم بانوی کرامت گفت: آیا می‌شود باور کرد تمام فرماندهان نظامی و فرمانداران شهرها از سوی نبی خدا تعیین می شدند، اما نبی خدا در مهم‌ترین مسئله که سرپرستی امت اسلام بود، شخصی را تعیین نکردند و به خود امت واگذار کرده باشند؟!

عقیق: حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت اظهار داشت: در بسیاری از موارد زمانیکه در خصوص ولایت حضرت‌ علی علیه‌السلام صحبت می کنیم ،آیات و روایاتی که در این خصوص است را مورد بررسی قرار می‌دهیم اما شخصی عالمی از راه دیگری به بررسی و اثبات ولایت پرداخته است که بسیار نکات جالبی دارد.

وی افزود: علامه «قاضی کراجکی» از شاگردان شیخ مفید می باشد که حدود هزار سال پیش زندگی می کرده و بیش از هشتاد کتاب به رشته تحریر در آورده است و کتابی دارد به نام «التعجب» که ترجمه فارسی هم شده که در خصوص ولایت است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: مدل بحث علامه کراجکی در خصوص ولایت بسیار برای جوانان مناسب است و وی از راه دیگر به غیر از آیات و روایت وارد شده و با سوالات مختلف از مخاطب به بررسی ولایت پرداخته است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی تاکید کرد: کسانی که منکر ولایت هستند باید به این سوالاتی که در این کتاب مطرح شده است پاسخ بدهند.

وی یادآور شد: طبق مطالب این کتاب، نبی گرامی اسلام در طول زندگی مبارک خودشان مطالب بسیاری حتی از آداب خوردن، خوابیدن، نوشیدن، نظافت شخصی و… بیان فرموده‌اند آیا عقل انسان می‌پذیرد پیامبر اینگونه آدابی را بیان فرموده است اما مدل اداره حکومت را بعد از رحلتشان بیان نکرده باشد؟!! و خدای ناکرده نبی خدا این مسئله را فراموش کرده باشند؟!.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی افزود: سوال دیگری که در این کتاب مطرح می‌شود این است که در نگاه قرآن و دین وصیت امری لازم و واجب است آیا عقل انسان باور می‌کند پیامبری وصیت را بر امت خود واجب کند اما خودشان فراموش کنند وصیت نمایند آن هم برای سنگین‌ترین امانتی که از سوی خداوند برعهده داشتند؟

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: طبق تاریخ اسلام، نبی خدا وقتی می‌خواستند حتی به مدت دو روز از مدینه بیرون بروند برای خودشان جانشین انتخاب می‌کردند آیا عقل می‌پذیرد پیامبر برای سفر چند روزه جانشین انتخاب می‌کنند اما برای سفر ابدی خود جانشین تعیین نکرده باشند؟!

وی اظهار کرد: زمانیکه نبی خدا در مدینه حکومت تشکیل دادند فرماندهان زیادی را منصوب نمودند آیا می‌شود باور کرد تمام فرماندهان نظامی و فرمانداران شهرها از سوی نبی خدا تعیین می شدند اما نبی خدا در مهم‌ترین مسئله که سرپرستی امت اسلام بود، شخصی را تعیین نکردند و به خود امت واگذار کرده باشند؟!.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی تاکید کرد: حتی اگر هم قبول نماییم نبی خدا شخصی را تعیین نکردند و انتخاب را به خود امت واگذار کرده باشند و تمام امت هم موافق انتخاب خلیفه اول بودند آیا خلیفه دوم با انتخاب مردم تعیین شد یا توسط خلیفه اول انتخاب شد؟ چرا مدل انتخاب را تغییر دادند؟ اگر خلیفه اول حق انتخاب برای تعیین خلیفه دوم را داشتند چرا نبی خدا چنین حقی را نداشتند.؟!

کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها خاطر نشان کرد: تمام سوالات فوق در کنار سوالات دیگری، در این کتاب مطرح شده است که باید منکرین جانشینی حضرت‌علی علیه‌السلام پاسخ بدهند.

وی افزود: گاهی شبهات شبیه حرف حق است و گاهی این شبهه مطرح می شود مگر امکان دارد نبی خدا جانشین تعیین کرده باشند اما امت مخالفت کرده باشند؟ که علامه کراجکی به صورت مفصل جواب داده و به صورت مصداقی بیان نموده و نوشته‌ نبی خدا(ص)مطالب بسیاری را برای امت بیان نمودند اما امت علنا با اوامر نبی خدا مخالفت کردند که نمونه آن روش خواندن نماز، روش وضو، نحوه گفتن اذان و بدعت‌های مختلفی است که بعد از رحلت نبی خدا در دین وارد شد و امروزه اکثریت امت اسلام بر خلاف سیره نبی خدا نماز می‌خوانند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی اظهار داشت: زمانیکه حضرت‌علی علیه‌السلام مشغول غسل بدن مطهر نبی خدا بودند سقیفه تشکیل شد و جانشین تعیین نمودند در حالیکه در واقعه غدیر طبق دستور خداوند جانشین تعیین شده بود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین