عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۱۵۵
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۹
ماجرای مباهله از جمله وقایع اسلام است که همه امت در آن اتفاق نظر دارند و در منابع اهل سنت به آن اشاره شده است.

عقیق: فضیلت مباهله نشان از برتری و حقانیت دین اسلام دارد؛ چرا که مسیحیان با مشاهده اهل‌بیت پیامبر صلی‌الله علیه وآله، دست از مباهله برداشتند و جز علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم‌السلام کسی در فضیلت مباهله با پیامبر اسلام شریک نبود.

حجت‌الاسلام مجتبی عظیمی رادفر کارشناس مذهبی در گفت‌وگویی درباره ماجرای مباهله گفت: مباهله یادآور فضیلتی بی‌نظیر برای اهل بیت پیامبر خداست. اتفاقی که در ۲۴ ذی‌الحجه سال نهم رقم خورد و مسیحیان نجران با دیدن چهره‌های معصوم و نورانی پنج تن علیهم‌السلام دست از مباهله برداشتند و حاضر به پرداخت جزیه شدند.

وقتی مسحیان دلایل پیامبر اسلام (ص) را نپذیرفتند

وی ادامه داد: گروهی از مسیحیان همراه با بزرگان خود برای گفت‌وگو با پیامبر اسلام (ص) به مدینه آمدند. مسیحیان بر اعتقادات خویش به خصوص در الوهیت حضرت عیسی علیه‌السلام اصرار داشتند و دلایل پیامبر اسلام را نیز نپذیرفتند. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله به امر الهی، آنها را دعوت به مباهله فرمود. آیه مباهله چنین است: «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مٰا جٰاءَکَ مِنَ اَلْعِلْمِ فَقُلْ تَعٰالَوْا نَدْعُ أَبْنٰاءَنٰا وَ أَبْنٰاءَکُمْ وَ نِسٰاءَنٰا وَ نِسٰاءَکُمْ وَ أَنْفُسَنٰا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اَللّٰهِ عَلَى اَلْکٰاذِبِینَ» (آیه ۶۱ سوره آل‌عمران) پس هر که با تو درباره او (عیسی) پس از آنکه بر تو [به واسطه وحی، نسبت به احوال وی] علم و آگاهی آمد، مجادله و ستیز کند، بگو: بیایید ما پسرانمان را و شما پسرانتان را و ما زنانمان را و شما زنانتان را و ما نفوسمان را و شما نفوستان را دعوت کنیم؛ سپس یکدیگر را نفرین نماییم، پس لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.»

هشدار اسقف مسیحیان به پیروانش برای مباهله با پیامبر اسلام

این کارشناس مذهبی با اشاره به هشدار اسقف مسحیان درباره مباهله با پیامبر اسلام (ص) گفت: هر چند مسیحیان حضور در مباهله را پذیرفتند، ولی اُسقف اعظم به آنها گفت: شما فردا به محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله نگاه کنید، اگر با فرزندان و خانواده ‏اش براى مباهله آمد، از مباهله با او بترسید و اگر با یارانش آمد با او مباهله کنید؛ زیرا چیزى در بساط ندارد.

حجت‌الاسلام عظیمی با بیان روایتی از یکی از بزرگان اهل سنت درباره مباهله گفت: آلوسی بغدادی از مفسران بزرگ اهل سنت، از صحیح بخاری و مسلم در این باره نقل می‌کند: عده‌ای از اسقف‌های نجران به نام سید و عاتب به نزد پیامبر صلی الله علیه وآله آمدند و بنا بر مباهله داشتند؛ یکی از آن‌ها به دیگری گفت با او ملاعنه و مباهله نکنید وگرنه دیگر نه ما و نه نسل ما باقی نخواهد ماند.

من صورت‌هایی را می‌بینم که اگر از خدا تقاضا کنند کوهی را از جای خود بردارد، خداوند انجام می‌دهد

وی ادامه داد: آلوسی در روایتی دیگر نقل می‌کند: اسقف نجران وقتی‌ رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله را دید درحالی ‌که علی، حسن، حسین و فاطمه علیهم‌السلام با او هستند گفت: ای جماعت نصاری من صورت‌هایی را می‌بینم که اگر از خدا تقاضا کنند کوهی را از جای خود بردارد، خداوند انجام خواهد داد. با آن‌ها مباهله نکنید وگرنه همگی نابود خواهید شد.

این پژوهشگر اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه زمخشری عالم بزرگ اهل سنت، جریان مباهله را از زبان عایشه چنین نقل می‌کند، گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله بیرون آمد، درحالی‌ که عبای منقوش را که از موی سیاه بود، بر تن خود داشت. پس حسن علیه‌السلام آمد و پیامبر صلی الله علیه و آله او را داخل آن کساء کرد. سپس حسین علیه‌السلام آمد و آن حضرت حسین را نیز داخل کساء نمود. آنگاه فاطمه علیها‌السلام و بعد علی علیه‌السلام آمدند و داخل کساء شدند. سپس رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «إِنَّمٰا یُرِیدُ اَللّٰهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ اَلرِّجْسَ أَهْلَ اَلْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً»؛ جز این نیست که همواره خدا می‌خواهد هرگونه پلیدی را از شما اهل بیت برطرف کند و شما را چنان که شایسته است پاک و پاکیزه گرداند.» فخر رازی نیز شبیه همین را نقل می‌کند و می‌گوید: این روایت بین اهل حدیث و تفسیر مورد اتفاق است.

حجت‌الاسلام عظیمی ادامه داد: جریان همراهی حضرت علی و فاطمه و حسنین علیهم‌السلام در جریان مباهله، نقل خاص و عام است و بزرگان اهل سنت به آن اعتراف دارند. زمخشری در ادامه تفسیر آیه می‌گوید: این آیه دلیلی است بر فضل اصحاب کساء که قوی‌تر از آن، دلیلی نیست و برهان آشکاریست بر صحت نبوت پیامبر صلی‌الله علیه وآله؛ چرا که هیچ موافق و مخالفی نگفته که مسیحیان به طلب پیامبر صلی‌الله علیه وآله جواب دادند.

همه امت در جریان مباهله متفق‌اند

وی افزود: صاحب تفسیر روح المعانی نیز اظهار می‌کند: اینکه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله این چهار تن (علی، فاطمه، حسن، حسین) را برای مباهله دعوت کرده است، مورد اتفاق محدثان می‌باشد و در دلالت آن بر فضیلت آل‌الله و آل‌رسول‌الله، هیچ مؤمنی شک نمی‌کند. همچنین امام کاظم علیه‌السلام با اشاره به فضیلت مباهله در جواب هارون فرمود: همه امّت چه خوب و چه بد متفق‌اند، در اینکه جریان مباهله با اهل نجران جز پیامبر صلی‌الله علیه وآله و علی و فاطمه و حسنین علیهم‌السلام در کساء نبود.

این کارشناس مذهبی در پایان گفت: دلالت آیه مباهله بر فضیلت و برتری پنج تن از اهل بیت علیهم‌السلام بر کسی پوشیده نیست. آیه هم دلالت بر حقانیت دین اسلام دارد؛ چرا که پیامبر اسلام، اگر به راه خویش اعتماد نداشت، عزیزترین افراد خانواده‌اش را به قربانگاه نمی‌آورد و هم دلالت بر جایگاه و عظمت خانواده امیر‌المؤمنین علیه‌السلام دارد؛ چرا که جز این ۴ نفر کسی در این فضیلت، سهمی پیدا نکرد.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین