عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۱۵۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۲
یک کارشناس مذهبی گفت: رویداد مباهله و انعکاس عظمت اهل بیت علیهم السلام در آن که باعث اثبات حقانیت اسلام شد، می‌تواند به عنوان پلی در جهت تقریب و در نهایت وحدت اسلامی واقع شود.

عقیق: بررسی تاریخ ادیان و انبیاء نشان می‌دهد، دشمنان خدا و دین در راستای تحقق هدف شوم خویش، به تبعیت از شیطان همواره از نقشه‌های مشترک استفاده می‌کنند.

راهکار‌های دشمن برای ایجاد تفرقه و نفاق

حجت‌الاسلام علیرضا خاتم کارشناس مذهبی و پژوهشگر اهل بیت (ع) در گفت‌وگویی درباره این نشه‌های دشمنان گفت: اولین راهکار ایشان، از بین بردن تمام دین با استفاده از روش‌های گوناگونی همچون تهدید و ارعاب، جنگ، قتل و خون‌ریزی است. با تحقیق صورت گرفته در تاریخ ادیان الهی، دشمن هرگز نتوانسته از این روش، مردم را از حول دین پراکنده و دین را نابود کند.

وی ادامه داد: دومین راهکار دشمن در جهت ضربه زدن به دین و در نهایت نابودی آن، ایجاد تفرقه و انحراف در دین است. با ورق زدن صفحات تاریخ مشاهده می‌شود متأسفانه دشمن با این روش توانسته است در دین رخنه کرده و به هدف خود نزدیک شود. از این‌رو مسلمانان وظیفه دارند با شناسایی کانون ترفندهای دشمن، با استفاده از دستورات قرآن و روایات، تمام نقشه‌های ایشان را نقش بر آب کنند.

راهکار قرآن در جهت تقریب و وحدت اسلامی

حجت‌الاسلام خاتم با بیان اینکه قرآن کریم به عنوان منشور الهی در جهت هدایت بشری، تمام راهکارهای لازم برای زندگی الهی را ارائه کرده است، گفت: از آنجایی که دشمن‌شناسی و مبارزه با آن از مهم‌ترین وظایف دین‌داران است، به قطع و یقین برای این مهم راهکارهای الهی در قرآن موجود است. خداوند متعال در جهت وحدت اسلامی و عدم تفرقه که مهم‌ترین راه مبارزه با دشمن است، می‌فرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا؛ و همگی به ریسمان خدا، چنگ زنید و پراکنده نشوید.» تنها راه وحدت و عدم تفرقه چنگ زدن به ریسمان الهی است و اما به راستی ریسمان الهی چیست؟

مصادیق ریسمان الهی

این کارشناس مذهبی افزود: شیعه و سنی مصادیق حقیقی ریسمان الهی را با نقل روایتی از امام صادق علیه‌السلام مشخص کرده‌اند. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: ریسمان الهی که مردم باید به آن چنگ زده و به وسیله آن از تفرقه بپرهیزند، ما اهل بیت هستیم.

مباهله، پلی در جهت وحدت اسلامی

وی با اشاره به اینکه با توجه به آیه و تفسیر آن، اهل بیت علیهم‌السلام ریسمان وحدت الهی هستند، گفت: این نسخه الهی تا قیامت جوابگو خواهد بود. بیان وقایع مهم تاریخ صدر اسلام که مورد اتفاق شیعه و سنی است، یکی از بهترین راه‌کارهای عملی در جهت وحدت اسلامی است. مباهله نبی مکرم اسلام با مسیحیان نجران، از وقایع صدر اسلام است که نه تنها حقانیت اسلام و رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را به اثبات رسانده؛ بلکه دلیلی است محکم بر فضیلت امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام، حضرت زهرا و حسنین علیهم‌السلام. ماجرای مباهله به عنوان نقطه عطفی در تاریخ اسلام است که نه تنها حقانیت اسلام و رسالت پیامبر را ثابت کرد؛ بلکه افضلیت اهل بیت علیهم‌السلام را برای جهانیان نمایان ساخت.

مسیحیان باور نمی‌کردند که پیامبر (ص) با خانواده‌اش برای مباهله بیاید

خاتم ادامه داد: براساس منابع تاریخی و روایی شیعه و سنی، رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن ایشان، پیشنهاد مباهله دادند و این پیشنهاد از سوی مسیحیان مورد پذیرش واقع شد؛ اما در روز موعود یعنی در ۲۴ ذی‌الحجه سال نهم هجری، مسیحیان نجران که توقع نداشتند پیامبر با اهل بیت خود یعنی؛ امیرالمومنین، حضرت زهرا و حسنین علیهم السلام برای مباهله حضور یابد، با دیدن آن چهره‌های نورانی از انجام مباهله خودداری کردند.

وی با بیان اینکه پروردگار عالم نیز در قرآن کریم از این واقعه به بزرگی یاد کرده گفت: خداوند می‌فرماید: «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ؛ بنابراین، پس از فرارسیدن علم [وحی] به تو، هر کس درباره او [حضرت عیسی علیه السلام]، با تو به چالش برخیزد، به او بگو: بیایید تا فرزندانمان و فرزندانتان، و زنانمان و زنانتان، و جان‌هایمان و جان‌هایتان را فراخوانیم، آنگاه (به درگاه خداوند) زاری [تضرّع] کنیم تا لعنت خداوند را بر دروغگویان نهیم.»

این کارشناس مذهبی در پایان گفت: رویداد مباهله و انعکاس عظمت اهل بیت علیهم السلام در آن که باعث اثبات حقانیت اسلام شد، می‌تواند به عنوان پلی در جهت تقریب و در نهایت وحدت اسلامی واقع شود.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین