عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
در نهمین قسمت از فصل دوم برنامه اینترنتی محیا مطرح شد:
حاج مهدی عزیزیان در برنامه محیا(نخستین مجله تصویری محیا) گفت: اگر هنر داریم با محبت به جوانانی که نقد داریم دستشان را بگیریم و فضاهای دیگر را هم نشانشان بدهیم . غیر از محبت، لجاجت و عناد می‌آورد.

گزارش تصویری

عقیق: قسمت نهم از فصل دوم برنامه اینترنتی محیا(نخستین مجله تصویری هیئت) شب قبل به صورت زنده از صفحه عقیق و محیا پخش شد. مهمانان این قسمت از برنامه دو مداح و ذاکر اهل بین مهدی عزیزیان و علی‌علیان بودند.

حاج مهدی عزیزیان: خلأ بین پیرغلامان و مداحان جوان را با محبت باید پر کرد

حاج مهدی عزیزیان: خلأ بین پیرغلامان و مداحان جوان را با محبت باید پر کرد

در ابتدا مهدی عزیزیان در رابطه با نقد روضه خوان‌های جوان گفت: ندیدم امثال بزرگان ما بر جوانان خرده بگیرند؛ مثلا روزی جوانی را دیدم که حال درستی نداشت گفت حاج غلامعلی سماواتی را رسانده ام و ایشان دست من را بوسیده‌اند و حال این جوان از این همه تواضع دگرگون شده بود. به عقیده بنده ما فقط باید محبت کنیم و غیر از محبت اینجا چیز دیگری جایگاه ندارد. حتی اگر شما به واقعه عاشورا نگاه کنید انواع و اقسام محبت را میبینید.

وی ادامه داد: نقد، اول به خود ماست. حاج آقا مجتهدی میگفت نمیخواهد کسی را دین‌دار کنید، بی دین نکنید؛ بنابراین بنده فقط به خودم نقد دارم و‌ دور تک‌تک روضه‌خوان های سیدالشهدا از طفل تا مسن‌ترینشان میگردم و اگر قرار است نقدی باشد باید در سایه محبت باشد.

تعداد بازدید : 89

عزیزیان ادامه داد: اگر هنر داریم با محبت به جوانانی که نقد داریم دستشان را بگیریم و فضاهای دیگر را هم نشانشان بدهیم . غیر از محبت، لجاجت و عناد می‌آورد.

این ذاکر اهل بیت گفت: هنر پدر و مادران ما باعث شده است که محبتی به اهل بیت داشته باشیم؛ امام باقر(ع) فرمودند هرکس خنکای محبت مارا در دل احساس کرد مادر خود را دعا کند و همچنین پدرش را که سالم زندگی کرده است، در اصل نان حلال پدر و شیر پاک مادرتاثیر بسیاری بر محب اهل بیت بودن دارد.

وی با تاکید بر خواندن روایات متعدد ادامه داد: خدا حفظ کند پیرغلام حاج احمد خجسته را ایشان به من فرمودند چطور در یک رستوران بهترین منو را انتخاب میکنی؛ برای معصومین یعنی بهترین های عالم هم باید بهترین هارا انتخاب کرد. بنابراین هرچیزی که از خودمان بگوییم خسران محض است اما این کلمات معصومین است که باقی می‌ماند.

این مداح اهل بیت ادامه داد: یکی از دلایلی که جوانان از روضه و مسجد فاصله گرفته ‌اند؛ ایجاد یک فاصله بین پیرغلامان و جوانان است که این فاصله باید با محبت کمتر و کمتر بشود.

حاج مهدی عزیزیان: خلأ بین پیرغلامان و مداحان جوان را با محبت باید پر کرد

مهمان دیگر این برنامه علی علیان گفت: حوزه ستایشگری اهل بیت کار زمینی نیست بلکه بطن کار آسمانی است اما به هرحال قدمای ما از یک فن هنر مداحی استفاده میکردند و این فن و هنر، سینه به سینه و نسل به نسل به ما رسیده است و وظیفه ی ما این است که به نسل بعد انتقال بدهیم که اگر این فن را به صد قسمت تبدیل بکنید یکی از آن قسمت ها شعر است.

وی ادامه داد: در دستگاه اهل بیت از چای ریز هیئت تا واعظ و سخنران باید این نکته را مد نظر داشته باشند که باید بهترین ها انتخاب شود؛ بنابراین در انتخاب شعر هم همین گونه است باید به قدمای عصر حاضر نیم نگاهی کنیم که انتخاب شعر چگونه بوده است. آن چیزی که من میخواهم برای سیدالشهدا به زبان بیاورم باید بهترین باشد و جایگاه را گم نکنیم ، گاها از الفاظی در شعر استفاده میکنیم که در شان معصومین نیست.

این ذاکر اهل بیت ادامه داد: در محضر معصومین فقط باید احضار خاکساری کرد و قرب و تقرب فقط از سمت آنهاست. این را بدانیم که قرار نیست به هر قیمتی اشک مخاطب را در بیاوریم.

وی با تاکید بر توسل به معصومین گفت: اینکه توسل کنیم تا شعر های خوب به دستمان برسد خیلی مهم است. اشعاری مثل شعرهای استاد سازگار ارزش حفظ کردن دارند و در چندین موقعیت قابل ارائه هستند.

حاج مهدی عزیزیان: خلأ بین پیرغلامان و مداحان جوان را با محبت باید پر کرد

علی علیان با تاکید بر ارتباط حضوری با بزرگان ذاکر گفت: همنشینی با بزرگ تر ها تاثیر بر روح ما دارد، همانطور که در دوران کرونا عزاداری برای اهل بیت به طور مجازی آنطور که باید بر دل نمینشست؛ همنشینی با بزرگان هم به صورت حضوری که باشد تاثیر میگذارد و از راه دور این انتقال معرفت به درستی انجام نمی‌شود.

حاج مهدی عزیزیان: خلأ بین پیرغلامان و مداحان جوان را با محبت باید پر کرد

وی ادامه داد: گاها جوانان حس میکنند نمیتوانند به سمت این بزرگان بروند اما کافی است نزدیکشان بشویم ؛ در دریای محبتشان غرق میشویم.

این ذاکر اهل بیت در رابطه با رسانه و هیئت گفت: رسانه یک ابزار مثل سیستم صوتی یک هیئت است که صدای هیئت را به یک جماعتی می‌رساند، اگر این سیستم صوتی تنظیم نباشد در خروجی چیز دیگری تحویل میدهد بنابراین رسانه ابزاری است که باید به نفع دستگاه سیدالشهدا استفاده بشود به شرط آنکه همه چیز از قبل کارشناسی شده باشند.

علی علیان ادامه داد: رسانه لبه تیغ است و جوانان باید حواسشان باشد تا به انحراف نروند. البته در این راه توسل می‌تواند نجات‌دهنده باشد؛ حین، قبل و بعد جلسه باید توسل به ائمه معصومین داشته باشیم.
برنامه اینترنتی محیا، سه شنبه هر هفته از ساعت ۲۲ به صورت زنده از صفحه محیا تی وی و عقیق پخش می شود.

برنامه اینترنتی محیا، سه شنبه هر هفته از ساعت ۲۲ به صورت زنده از صفحه محیا تی وی و عقیق پخش می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین