عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۰۴۰
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
به همت بعثه مقام معظم رهبری؛
یادواره بزرگداشت شهدای فاجعه منا و تجلیل از خادمان ضیوف الرحمان شب گذشته در سرزمین منا برگزار شد.

عقیق: خیمه بعثه مقام معظم رهبری در سرزمین منا شب گذشته میزبان میهمانان برنامه یادواره شهدای فاجعه منا و حادثه مسجدالحرام و تجلیل از خادمان ضیوف‌الرحمان و زائران اعتاب مقدس بود.

این مراسم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت، آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید و جمع زیادی از علما و حجاج ایرانی بیت‌الله الحرام برگزار شد.

هرساله شب یازدهم بعد از نماز مغرب و عشا در چادر بعثه مقام معظم رهبری در منا مراسم یادبود خادمان ضیوف‌الرحمان برگزار می‌شود. بعد از فاجعه منا در مهرماه سال ۱۳۹۴ که بیش از ۴۶۰ زائر ایرانی‌ به شهادت رسیدند، یادواره شهدای منا نیز به این مراسم اضافه شد.

بعد از قرائت قرآن توسط یکی از قاریان بین‌المللی کاروان نور، مجری با خواندن اشعاری به ذکر یاد و گرامیداشت خاطره شهدای منا و مسجدالحرام پرداخت.

بنابراین گزارش، پنج نفر از اعضای کاروان قرآنی حج در سال ۱۳۹۴ به نام‌های حسن دانش، محسن حاجی‌حسنی کارگر، محمدسعید سعیدی‌زاده، فؤاد مشعلی و امین باوی از اعضای گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) در میان شهدا بودند.

در ادامه مراسم گروه تواشیح مصباح‌الهدی به اجرای دو جمع‌خوانی پرداخت که یک اثر مرتبط با گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) بود. در بخش بعدی برنامه کلیپی از تصاویر و عناوین خادمان ضیوف‌الرحمان که از زمان حج پیشین تاکنون دار فانی را وداع گفتند، پخش شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام حسینی خراسانی در سخنانی با اشاره به زحمات خدمت‌گزاران حج، اظهار کرد: به خاطر تعطیلی دو ساله حج تمتع و همه‌گیری کرونا، در این آیین یاد و خاطره نزدیک به ۲۰۰ نفر از روحانیون و خادمان فرهنگی و ۵۰ نفر از مدیران کاروان‌ها گرامی داشته می‌شود.

وی افزود: در این مدت از جمله آیت‌الله محمدی ری‌شهری، آیت‌الله کریمی، آیت‌الله امینی، آیت‌الله تسخیری، آیت‌الله خوشنویس و حجج اسلام مظلومی،‌ نجفی روحانی، رضوانی، گرایلی و شریعت دار فانی را وداع گفتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه این مجلس امشب مجلس شبی با شهیدان است، به تشریح رخدادهای فراوان تاریخی در سرزمین منا پرداخت و افزود: بیعت رضوان در این سرزمین شکل گرفته است. همچنین این سرزمین یادآور خطبه جامع و اخلاقی و سیاسی رسول خدا(ص) و خطبه امام حسین(ع) در یکی از سفرهاست.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به خطبه امام حسین (ع) در سال ۵۹ هجری قمری، تصریح کرد: در آن سال اجتماعی نزدیک به هزار نفر در منا شکل گرفت و حضرت در آن اجتماع فرمودند: این طاغوت سرکش تصمیم گرفته است که دین خدا و آثار آن را از بین ببرد. شرایطی است که دیگر سکوت جایز نیست. شما در هنگام بازگشت به شهر به مردم بگویید که موضوع مهم حج امسال این بود که اباعبدالله الحسین(ع) بیان کرد که اسلام در خطر جدی است و همه باید آماده دفاع از اسلام شویم.

در ادامه برنامه علی فراهانی، از مداحان بعثه مقام معظم رهبری پس از شعرخوانی در مدح خادمان بیت‌الله الحرام که با ذکر نام تعدادی از علما همراه شده بود، به روضه‌خوانی و ذکر مصیبت اهل بیت(ع) پرداخت.

 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در حاشیه این مراسم گفت: ما یاد شهدای منا و مسجدالحرام در سال ۹۴ و شهدای سال ۶۶ مکه را گرامی داشته و وظیفه داریم که در منا به یاد شهیدان باشیم.

وی گفت: این شهدا میهمانان خدا بودند و غریبانه به دیار باقی شتافتند و آن روز، روز بسیار سختی برای همه ما و زائران بود.

حجت الاسلام و المسلمین نواب افزود: در فاجعه منا در سال ۹۴ بانوان زائری بودند که با همسرشان به سفر حج آمده بودند و این خانم‌ها با آه و ناله و گریه، تنها برگشتند و هر زمان که این خاطرات را مرور می‌کنیم تلخی آن همچنان در دل ما مانده است.

وی افزود: به یاد جانباز سرافرازی می‌افتم که تنها پسر و بازویش را در این فاجعه از دست داد. در سالگرد شهدای منا و مسجدالحرام هر ساله در این سرزمین مراسم برگزار می‌کنیم و یاد روحانیان کاروان ، قاریان و زائرانی را که در این حادثه به شهادت رسیدند گرامی می‌داریم.

حجت الاسلام و المسلمین نواب تصریح کرد: حادثه منا دوم مهر سال ۹۴ رخ داد و ما با بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گذاشتیم که سالگرد شمسی آنها در ایران برگزار شود و ما هم سالگرد قمری آن فاجعه را در منا برگزار کنیم.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین