عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۹۶۴
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۹
در نشست تخصصی جایگاه و نقش هیئت در استقرار، استمرار و استکمال حکومت اسلامی مطرح شد:
حجت‌الاسلام‌ مهدی صرامی در دوازدهمین نشست علمی «آرمان هیأت» به موضوع جایگاه و نقش هیأت در استقرار، استمرار و استکمال حکومت اسلامی پرداخت و گفت: هیئت ی که از آن نصرت امام درنیاید، در خدمت امام نیست. در تعارض با امام است.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی صرامی در دوازدهمین نشست علمی «آرمان هیأت» به موضوع جایگاه و نقش هیأت در استقرار، استمرار و استکمال حکومت اسلامی پرداخت و گفت: نباید به‌صورت سطحی و گذرا با تلقی‌ها و برداشت‌های عرفی، حاکمیت الله در کره خاکی را مقوله‌ای عرفی تلقی کرد؛ حکومت منحصر در ذات خداوند متعال است؛ تحقق و بروز آن از طرقی که خداوند متعال امضا فرموده باید تعقیب شود؛ نصب خاص انبیای اعظام و تکلیف ایشان به تشکیل حکومت و به‌تبع آن ائمه معصومین که این بار را بر دوش گرفتند و تا قیام قیامت کره خاکی از حاکمیت الله به‌واسطه معصومین خالی نبوده و نخواهد بود.

خداوند حق حاکمیت را به انسان‌های برگزیده واگذار می‌کند

وی افزود: بنابراین حاکمیت از آن خداست و این حاکمیت را به هر که بخواهد واگذار می‌کند و این حاکمیت را بر اساس ضابطه و به دلالت عقلی و نقلی به شایسته‌ترین انسان‌ها در تحقق حاکمیت الهی یعنی انبیاء و رسل واگذار کرده است.

حجت‌الاسلام صرامی در پاسخ به این پرسش که عامل شکل‌دهنده حکومت چیست؟ خاطرنشان کرد: تئوری‌های شکل‌گیر حکومت‌ها و انقلاب‌ها، تئوری‌های پردامنه‌ای هستند که تئوری پردازی‌های متفاوتی در عالم در این سیر تکامل حکومت‌ها شکل‌گرفته‌اند، همه حکایت از این دارد که نگاه این تئوری‌پردازها با واقعه انقلاب اسلامی دچار تحول شد. این استقرار، استمرار، استکمال یک نظام در عرض نظامات مرسوم عالم خارج از چارچوب مؤلفه‌های مرسوم قدرت، علامت سؤال بزرگ ابرقدرت‌ها و متولیان تصاحب قدرت در عالم بوده است.

هیئت امکان گشایش افق‌های معرفتی جدید را فراهم می‌کند

استاد حوزه علمیه قم بابیان اینکه مجلس روضه اباعبدالله پیشینه و مقارنات و مؤخرات دارد که مقدمات دستگاه بینشی و ارزشی و رفتاری آن پذیرنده این دستگاه را به سمت ارتباط‌گیری با یک واقعه با عنوان هیأت  و مجلس عزای اباعبدالله (ع) سوق می‌دهد، یادآور شد: برای کسی که در هیأت  شرکت می‌کند یک دستگاه بینشی پیشینی وجود دارد؛ و ارتباطی با صاحب این مجلس و دستگاه برقرار می‌کند و حب و علاقه‌ و تمایلی وجود دارد که آن را نسبت به اتفاقاتی که برای او افتاده است یا می‌تواند برای هم‌شأن و همسنگ او بیفتد از درون متأثر و متألم می‌کند و همچنین یک دستگاه رفتاری پیشینی وجود دارد که خود را بر اساس مرضی و رضای او و دستگاه بینشی منضبط می‌کند و اقدامات و رفتارهایی که سبک زندگی او را شکل داده است و بخشی از آن به بحث هیئت مرتبط می‌شود.

جهان عرصه منازعه حق و باطل است؛ قیام امام حسین(ع) تجلی این منازعه است

مسئول مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی بابیان اینکه معتقدین به دستگاه اباعبدالله (ع)، صف‌بندی را در قالب روضه و ذکر مصائب مشاهده می‌کنند، ادامه داد: این تأکیداتی که در معارف وابسته به دستگاه اباعبدالله (ع) مشاهده می‌شود مثل زیارت‌هایی که از ناحیه خداوند متعال صادرشده است یا توسط حضرات معصومین علیهم‌السلام انشاء شده است همه دلالت بر استمرار این صف‌بندی دارند یعنی جریان یزید و یزیدیان تا به امروز مستمر است چون حسین و حسینیان تا به امروز استمرار دارند اگر فرد استمرار اباعبدالله (ع) را تلقی کرد و حق را مستمر دانست به‌تبع آن باطل را مستمر می‌بیند و این مستمر دیدن تقابل دستگاه اباعبدالله (ع) و دشمنان ایشان اتفاقی است که خطر دستگاه اباعبدالله (ع) را برای کیان خود ادراک کرده‌اند از آن می‌ترسند و با آن مقابله می‌کنند.

انقلاب اسلامی وجهی از قدرت را به عرصه سیاست آورد که قبل از آن کمتر موردتوجه قرار گرفت: قدرت نرم یا قدرت فرهنگی

وی بابیان اینکه مطالعه نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی منجر به بازگویی یک حقیقت شد و حرف جدیدی زدند و آن اینکه مؤلفه‌های قدرت فقط اسلحه و اقتصاد و سیاست نیست قدرت جای دیگری باید شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: دامنه انقلاب در عالم در حال توسعه است. به‌ جای اینکه اسلحه و تانک یا اقتصاد و برتری مالی داشته باشد یا نفت و انرژی‌های فسیلی و امثال این‌ها تا مالکیت قدرت در عالم را به دست بیاورید کافی است مالکیت اندیشه و قلوب را پیدا کنید. باید چیزی غیر از زور و اسلحه و ثروت، انرژی لازم برای حرکت انسان‌ها را فراهم کرد و این انرژی در دنیای امروز توسط اطلاعات تأمین می‌شود.

دستگاه اباعبدالله بزرگ‌ترین مؤلفه قدرت سایبرنتیک در عالم هستی است

وی بابیان اینکه بخشی از ابزار تصاحب قلب و مغز برای کسانی که می‌خواهند وارد در دستگاه بینشی و ارزشی افراد ‌شوند، رسانه‌ها و اموری است که در قالب جریان آزاد اطلاعات یا شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها منتقل می‌شود، یادآور شد: «انقلاب اسلامی» یک حرکت پیش‌رونده و پیش برنده در همین پارادایم است. انقلابی که بدون اتکا به هیچ‌کدام از مؤلفه‌های قدرت قدیمی یا ابزارهای انتقال اطلاعات مدرن امروزی، با تسخیر قلب‌ها و اندیشه‌ها توانست از انضمام اراده‌ها یک اراده بزرگ خلق کند، از این‌رو دستگاه اباعبدالله(ع) بزرگ‌ترین مؤلفه قدرت سایبرنتیک در عالم هستی است.

دقیق‌ترین و برجسته‌ترین ایدئولوژی در عالم، ایدئولوژی شیعی با محوریت دستگاه اباعبدالله (ع) است

مسئول مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی بابیان اینکه در نظام قدرت ارگانیک اقتصاد، سیاست، فرهنگ، توان نظامی امنیتی و جامعه مؤلفه‌های قدرت هستند؛ ادامه داد: بزرگ‌ترین حرکت که انسان خود را فدای یک فرد، فکر، ساختار یا یک سازمان می‌کند، محصول بزرگ‌ترین محرک‌ها و بزرگ‌ترین انرژی‌هاست و بزرگ‌ترین محرک و انرژی در عالم ایدئولوژی است. ایدئولوژی‌ها هستند که می‌توانند بزرگ‌ترین حرکت‌ها یعنی عملیات‌های استشهادی و انتحاری را رقم بزنند و موجب شوند فرد مال و دارایی و رفاه و آزادی یا حتی جان خود و فرزند و خانواده خود را فدای آرمان و ایدئولوژی خود کند. بی‌تردید عمیق‌ترین، دقیق‌ترین و پررنگ‌ترین ایدئولوژی در عالم، ایدئولوژی شیعی با محوریت دستگاه اباعبدالله(ع) است. اندیشه عاشورا و آرمان مهدویت عامل بی‌بدیل انرژی در عالم تشیع است؛ بنابراین دستگاه هیأت  عزای اباعبدالله(ع) در محوریت نظام قدرت سایبرنتیک قرار دارد.

دستگاه اباعبدالله مولد قدرت سایبرنتیک است

وی بابیان اینکه حرکت شیعی در عالم از ابتدا تا به امروز وابسته به قدرت پنهان دستگاه اباعبدالله (ع) و نظام قدرت سایبرنتیک بوده است، یادآور شد: از ابتدای حرکت‌های شیعی همواره این مؤلفه قدرت درون حرکت‌های شیعی حاضر بوده است به همین دلیل غرب به این نتیجه رسیده که اگر بخواهد این صف‌بندی و جبهه از مؤلفه‌های تمام حرکت‌های شیعی را به هم بریزد باید نسخه‌بدل آن را درست کند و همان تعابیر را نسبت به دیگران و همان تحرک را نسبت به آن‌ها خلق کند همچنان که در حرکت‌های وهابیت از این روش استفاده کرده و از نسخه‌های مستخدم شیعی منحرف آمریکایی و انگلیسی برای ایجاد حرکت در بدنه وهابیت یا بدنه افراطی اهل سنت ایجاد کردند. هیأت  زمانی می‌تواند در مسیر تکامل دستگاه حاکمیت ولی الهی در کره خاکی حرکت کند که قرائت هیأت قرائت ادراک ضرورت و کیفیت نصرت امام معصوم باشد والا اگر این اتفاق نیفتد، عزای اباعبدالله (ع) برای یزیدیان هیچ ضرری ندارد و انگلیس و عربستان سعودی و وهابیت _کما اینکه هزینه بعضی از هیئات را دادند_حاضرند خرج عزاداری شما را نیز بدهد.

نصرت امام عصر بزرگ‌ترین تکلیف شیعیان است

حجت‌الاسلام صرامی، نصرت اباعبدالله (ع) را بزرگ‌ترین تکلیف شیعیان در زمان اباعبدالله (ع) دانست و ادامه داد: نصرت امام معصوم مهم‌ترین تکالیف شیعه در عالم در هر زمانی است. اگر شیعیان اباعبدالله (ع) در 61 هجری وظیفه خود را نصرت مسلم می‌دانستند واقعه کربلا محقق نمی‌شد تمام کسانی که در 61 هجری موظف به نصرت مسلم بودند، ترک نصرت کردند.

رسالت تبیین نصرت امام بر دوش هیأت‌‌ها است

وی بابیان اینکه باید از درون هیأت، نصرت امام دربیاید، خاطرنشان کرد: هیأت ی که از آن نصرت امام درنیاید، در خدمت امام نیست. در تعارض با امام است؛ بنابراین آنچه باعث شده تا هیأت‌ها ظرفیت استقرار حکومت‌ها که متعلق به ولی الهی و امام معصوم است پیدا کنند این است که هیأت‌ها  مولد جریان نصرت حول امام معصوم بوده‌اند. هیأت  پمپاژ انرژی و تأمین‌کننده، لجستیک و استراتژی‌های این نصرت هستند. هیأت ی که از آن نصرت درنیاید، کبریت بی‌خطر است.

ایجاد اشراق بینشی، ارزشی و رفتاری در مخاطب توسط هیأت‌ها؛ منشأ بزرگ‌ترین حرکت‌ها برای بشر است

مسئول مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی بابیان اینکه هیأت‌ها  در نظام قدرت سایبرنتیک می‌توانند برای جنس بشر منشأ بزرگ‌ترین حرکت‌ها باشند به‌واسطه اشراق بینشی، ارزشی و رفتاری‌ای که می‌توانند در مخاطب ایجاد کنند و در طول تاریخ ایجاد کرده‌اند؛ و این جهت‌گیری اگر در مسیر و امتداد نصرت امام زمان قرار بگیرد می‌تواند بزرگ‌ترین ظرفیت بشری در عالم هستی یعنی نفس انسان‌ها را در خدمت ولی معصوم قرار دهد و ولی معصوم کار را پیش ببرد.

نصرت باید از درون هیأت بجوشد

وی بابیان اینکه جریان نصرت باید از درون هیأت بجوشد، تأکید کرد: هیأت ی باید خود را ناصر امام زمان بداند. نصرت امام زمان در نصرت قوی‌ترین ناصر او متجلی است در نصرت تشکیلات و نظام و حکومتی که برنامه نصرت او را دارد و ناصر اوست متجلی است. هیأت  در طول تاریخ چنین وظیفه‌ای داشته که جریان را ببرد سر خط این دعوا و درگیری و صف‌بندی و جانمایی کند شیعیان را و نصرت کسی که لایق نصرت است را تحقق ببخشد. این‌گونه است که هیأت  نقش ایفا می‌کند در استقرار و استکمال.

وی در پایان این نشست در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان سکولاریسم پنهان، اومانیسم پنهان، انسان‌بنیادی در فهم امر مقدس و سرمایه‌داری پنهان و کالایی شدن دین و به‌تبع آن هیأت  و مداحی را هم از جمله آن‌ها برشمرد؟ اظهار کرد: کسی که به دنبال از کار انداختن دستگاه هیأت  است در واقع به دنبال از کار انداختن نظام حکمرانی ولی الهی و امام عصر است. درحالی‌که هیأت  محل تجمیع آموزش یاران ولی‌عصر (عج) است.

استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به پرسشی درباره وجه تشابه انقلاب اسلامی و هیأت  و حمایت بی‌ضابطه از هیأت توسط نهادهای حاکمیتی اظهار کرد: دستگاه هیأت  دستگاه نهضت است. هیأت  در ردیف نهضت‌ها جای می‌گیرد نه در سازمان‌ها و امثال آن. نهضت مشخصه‌های خاص و ممیزه‌های دقیقی دارد. یکی از ممیزه‌های خاص نهضت در بعد اقتصاد این است که نمی‌تواند وابسته به‌جایی باشد. مدیریت متمرکز تحت عنوان تأمین لجستیکی داشته باشد. نهضت‌ها وابستگی سازمانی به‌جایی پیدا نمی‌کنند؛ در نتیجه هیأت ی که قصد دارد به مجموعه‌ای وابسته شود عملاً از نقش خود فاصله می‌گیرد؛ مگر اینکه تأمین مالی هیأت‌ها  در چارچوب و انضباط نهضتی اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تمرکز در هیأت‌ها یا هیأت‌ها ی مرکزی گفت: هر هیأت ی وظیفه‌اش تحقق جریان نصرت ولی‌عصر است؛ اما آن هیأت ی که از همه هیأت‌ها بیشتر و بهتر کار کند وظیفه بقیه این است که او را نصرت کنند. باید حواس خود را به جریان توسعه و ساختار توسعه در جامعه شیوع بدهند. پس اینکه برخی از هیأت‌ها  شایسته‌تر هستند باید کمکشان کرد؛ اما اینکه معیارها را جابه‌جا کنیم و فکر کنیم معیارها به اقبال مردم و امکانات و توانمند مدیران یا به صدای مداح است، این‌ برداشت درست نیست.

مسئول مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر مقوله سلیقه‌مند شدن جریان عزاداری، خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌ها در این زمینه سوق دادن «وظیفه‌محوری» به سمت «تمایل‌محوری» است؛ یعنی مبنای انتخاب صدای خوب، تیپ خوب و این‌گونه موارد ظاهری را ملاک قرار دهیم که کار اشتباهی است.

وی بابیان اینکه هیأت، رکن دوم دستگاه ولایت الهی است، ادامه داد: به همان اندازه که دستگاه ولایت عظمت دارد هیأت  هم عظمت دارد و سهم ایفا می‌کند و فلسفه هیأت  و گفت‌وگویش ارزشمند و تعمیق‌دهندة مباحث و بلکه ضروری است.

استاد حوزه علمیه قم در خصوص تکثر و نامتمرکز بودن هیأت گفت: باید بین شاخص و شاخصه‌ تفاوت گذاشت. یکی از شاخصه‌های هیأت  نامتمرکز بودن آن است، زیرا هیأت در دستگاه نهضت اتفاق می‌افتد و نهضت‌ها نامتمرکز هستند. تا وقتی‌که هیأت در دستگاه تکلیف است این تنوع و تکثر و تعدد در آن وجود دارد.

این سلسله‌نشست‌ها با موضوع «سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی در موضوع هیأت و آیین‌های مذهبی» توسط اندیشکده هیأت و آیین‌های مذهبی برگزار می‌شود.

 

فیلم کامل این نشست را اینجا ببینید:

https://www.aparat.com/v/30dg7

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین