عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۷۹۷
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
عکس و فیلم|
هیئت بائصر حسینی شهرستان میاندوآب در بخش اقتصادی خود، سراغ راه‌اندازی کارگاه بازیافت پلاستیک رفته تا هم ضمن کمک به محیط زیست، درآمدزایی و اشتغال‌زایی هم داشته باشد. در این کارگاه ۲۶ نفر مستقیم و غیرمستقیم شاغل هستند.

عقیق: امیرحسین کسائی: پلاستیک یکی از متنوع‌ترین موادی است که ما از آن استفاده می‌کنیم. آن‌ها چه در خانه، چه در محل کار، چه هنگام خرید و حتی در تعطیلات در اطراف ما هستند. با این حال، شیوع استفاده از پلاستیک همچنین به این معنی است که مقدار زیادی برای دور انداختن داریم، بنابراین بازیافت پلاستیک بسیار اهمیت دارد اما چرا؟

کار اقتصادی که هم به نفع محیط زیست است و هم فرصت‌ساز شغلی

انواع مختلفی از پلاستیک وجود دارد و انواع مختلفی از پلاستیک قابل بازیافت است. مواد پلاستیکی، پس از دور ریختن، ممکن است قرن‌ها به طول انجامد تا تجزیه شوند. بازیافت، با تبدیل بطری‌ها، بسته بندی و سایر مواد زباله پلاستیکی به کالاهای جدید، به محیط زیست کمک می‌کند و فرصت‌های جدید اقتصادی ایجاد می‌کند. بازیافت پلاستیک مواد مفید را از محل دفن زباله دور نگه می‌دارد و مشاغل را به تولید محصولات جدید و نوآورانه ساخته شده از آن‌ها ترغیب می‌کند.


مجلس عزاداری ماه محرم هیأت بصائر حسینی

گروه جهادی که با کرونا شکل گرفت

در ششمین گزارش روایت تولید سراغ یک مجموعه‌ جهادی و هیأتی در استان آذربایجان غربی و شهرستان میاندوآب رفتیم که در این عرصه وارد شده است تا در شهر خود این کار را عملیاتی کند. امین ارجمند مسئول کارگروه اقتصادی مؤسسه فرهنگی بصائر می‌گوید: «مجموعه ما در ابتدا یک گروه جهادی بود که در پی شیوع ویروس کرونا آغاز به کار کردیم تا ماسک تولید کنیم، محیط‌های عمومی را ضدعفونی کنیم و برای بیماران آب‌میوه تهیه کنیم. به مرور با گسترش فعالیت‌ها به مؤسسه فرهنگی تبدیل شدیم که امروز در عرصه‌های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و سیاسی فعال است.»


هیأت بصائر در ماه محرم مجلس عزاداری خود را در یک مدرسه برپا کرد

از اسفندماه ۹۹ هیأت بصائر پا گرفت

مؤسسه بصائر اسفندماه سال ۱۳۹۹ بود که برای اجتماع اعضای خود و همچنین پرداخت به شعائر اهل بیت (ع) اقدام به راه‌اندازی یک هیأت کرد. ارجمند می‌گوید: «هیأت ما هرهفته سه شنبه‌ها جلسه هفتگی در مسجد خاتم‌الانبیاء کوی سهند شهرستان بعد از نماز مغرب برگزار می‌کند. این هیأت در تمام مناسبت‌های مذهبی نیز مراسم جشن یا عزاداری دارد. استقبال از هیأت ما به قدری در این چندماه گسترش یافت که در محرم سال قبل برای برگزاری مراسم به حیاط یک مدرسه رفتیم. انتظار نداشتیم جمعیت زیادی بیاید و برای شب اول ۲۰۰ غذای نذری طبخ کردیم اما در همان شب بیش از ۵۰۰ نفر جمعیت آمد. در شب‌های پایانی دهه اول، هیأت‌ها ما پذیرای بیش از هزار نفر جمعیت بود.»


مجلس هفتگی این هیأت هر سه‌شنبه برپا می‌شود

تربیت نیروهای رسانه‌ای برای هیأت

در حوزه رسانه‌ای این مؤسسه تلاش کرده نیروهای متعددی را تربیت کند تا بتوانند امور مختلف هیأت را پیش ببرند. ارجمند می‌گوید: «در حوزه رسانه تولیدات بسیاری در فضای مجازی با رویکرد پرداختن به مسائل و موضوعات شهرستانی و کشوری داریم. تهیه کلیپ و نماهنگ از فعالیت‌های هیأت و گروه جهادی نیز از دیگر اقدامات بخش رسانه‌ای مؤسسه است.»

تعداد بازدید : 8

نمونه‌ای از تولیدات رسانه‌ای این هیأت که برای طرح همسفره طراحی شده است

کار روی زمین‌مانده‌ای که این هیأت به دست گرفت

جوانان فعال و جهادی مؤسسه بصائر در حوزه اقتصادی اما دست به یک کارستان زدند. آن‌ها در ابتدا برنامه اصلی خود را با رویکرد کمک به محیط زیست منطقه، روی بازیافت زباله گذاشتند. کلی تحقیق و بررسی انجام دادند اما به این دلیل که برخی دیگر در شهرشان وارد این عرصه شدند، تصمیم گرفتند کار روی زمین مانده دیگری را دست بگیرند. برای همین وارد عرصه بازیافت پلاستیک شدند. مسئول کارگروه اقتصادی مؤسسه فرهنگی بصائر در این زمینه می‌گوید: «شهرستان میاندوآب به این دلیل که جلگه‌ای است امکان دفن زباله را ندارد و همواره با مشکل پسماند مواجه بود. برای همین ابتدا تصمیم شد وارد بازیافت زباله شویم تا کمکی هم به مشکل منطقه باشد اما زمانی که عده‌ای وارد این عرصه شدند تصمیم گرفتیم بازیافت پلاستیک را دست بگیریم.»


نمای بیرونی کارگراه بازیاقت پلاستیک هیأت بصائر

 ۲۶ نفر شاغل شدند

با کمک خیرین این جوانان هیأتی، کارخانه بازیافت پلاستیک با عنوان صنایع پلیمری مدرن را راه‌اندازی می‌کنند. ارجمند می‌گوید: «اسفندماه سال ۹۹ با کمک ۳ میلیارد تومانی خیرین این کارخانه را بنا کردیم. در این کارگاه هم‌اکنون ۶ نفر مستقیم و ۲۰ نفر غیرمستقیم مشغول به کار هستند که تلاش شد افرادی به کارگیری شوند که از قشر نیازمند و جویای کار باشند.»


نمونه‌ای از محصولات تولید شده با عنوان «نوار تیپ»

پلاستیک‌ها چگونه بازیافت می‌شوند؟

در این کارخانه زباله‌های پلاستیکی به خصوص لوله‌ای مورد استفاده کشاورزی جمع‌آوری می‌شود و بازیافت می‌شود. مسئول کارگروه اقتصادی مؤسسه فرهنگی بصائر می‌گوید: «شغل اصلی مردم این منطقه کشاورزی است که در فرایند کاشت و برداشت خود از لوله‌های پلاستیکی برای آبیاری استفاده می‌کنند که یکبار مصرف است. در زمان برداشت محصول این لوله‌ها را از زمین خارج می‌کنند که ما آن‌ها جمع‌آوری می‌کنیم. ابتدا شست‌وشو می‌شوند، سپس خرد شده و در نهایت ذوب می‌شوند. مواد ذوب شده حاصل به کارخانه‌های دیگر برای تولید محصولات کشاورزی ارسال می‌شوند.»

بنا داریم کارخانه را توسعه دهیم

این کارخانه در حال حاضر ظرفیت بازیافت تنها همین لوله‌ها را دارد و برای ورود به عرصه‌های دیگر مانند بازیافت زباله‌های پلاستیکی نیازمند گسترش کارخانه هستند. ارجمند می‌گوید: «در فاز بعدی بنا داریم تولید محصول از مواد بازیافت شده را هم خودمان انجام دهیم و وارد عرصه تولید هم شویم.»

کار این نیروهای جوان هیأتی و جهادی در گام اول هم کمک به محیط زیست است و مانع هدر رفت و آسیب به محیط زیست می‌شود و هم از سوی دیگر موجب درآمدزایی و سودآوری است. ارجمند می‌گوید: «با این فعالیت اقتصادی که با کمک خیرین محقق شد، توانستیم عده‌ای را مشغول کار کنیم و ان شاء الله در آینده با توسعه کارخانه می‌توانیم برای موسسه هم درآمدزایی داشته باشیم.»

تعداد بازدید : 9

گزارشی از اقدامات اقتصادی هیأت بصائر

فعالیت‌های اقتصادی خُرد ظرفیت تازه کشف شده‌ای در هیأت‌های مذهبی است که در جای جای کشور در حال توجه است و هیأت‌ها با ورود خود به این عرصه توانستند جوانان بسیاری را مشغول به کار کنند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین