عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۷۵۹
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
در آئین رونمایی از شعار اربعین ۱۴۰۱ عنوان شد؛
دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: اکنون ۱۷ کمیته در خصوص اربعین در حال فعالیت هستند تا اهدافی را که برای زائر تعیین شده به سرانجام برسانند.

عقیق: آئین رونمایی از شعار اربعین ۱۴۰۱ «انا من حسین» با حضور حجت الاسلام سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حجت الاسلام غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق، محمد تقی باقری دبیر ستاد مرکزی اربعین، حجت الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی آموزشی اربعین صبح امروز دوشنبه ۲۳ خرداد ماه در سازمان حج و زیارت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام احمدی رئیس کمیته فرهنگی آموزشی اربعین گفت: در نشست‌های بسیار زیاد و متنوعی که داشتیم پیشنهادهای شعار اربعین ۱۴۰۱ بررسی شد و به این نتیجه رسیدیم شعار حتماً باید از نام‌های سیدالشهدا باشد.

وی ادامه داد: این شعار باید ناظر بر شرایط جهانی بوده و با جمع بندی که صورت گرفت بر اساس حدیثی از رسول اکرم (ص) «انا من حسین» انتخاب شد.

احمدی با بیان انتخاب این شعار گفت: نام سیدالشهدا رمز پیروزی است و از آنجایی که در هجمه‌هایی از سمت دشمن علیه پیامبر اسلام قرار گرفتیم این شعار انتخاب شد.

در ادامه حجت الاسلام عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت طی سخنانی گفت: این شعار برگرفته از سخنان انسان کاملی است که خداوند فرمود اگر تو نبودی جهان را نمی‌آفریدم.

وی ادامه داد: این شعار کاملاً هدفمند و دارای ابعاد مختلف است. شعار بیان کننده خط و مشی انسان‌ها است. گاهی شعار در جنگ به کار می‌رود که به آن رجز می‌گویند وگاهی اهداف انسان را بیان می‌کند.

حجت الاسلام نواب ادامه داد: در پرچم‌ها هم از شعار استفاده می‌کنند. وقتی می‌خواهند پرچم غنی سازی شود با پیوست فرهنگی که دارد شعاری را در آن درج می‌کنند. شعار جمهوری اسلامی در پرچم همان «الله» است.

وی افزود: در شعارهای اصلی جمهوری اسلامی استقلال، آزادی جمهوری اسلامی هم یکی از غنی‌ترین شعارهای کشورهای جهان است و خط و مشی را واضح بیان می‌کند. برخی کشورها شعار ارزشمندی دارند اما به آن ایمان ندارند. به عنوان مثال در شعار آمریکا به خدا ایمان دارند اما بیشتر به مادیات توجه می‌کنند یا شعار کشور هند که شعارشان فاصله زیادی دارند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: از شعار در جنگ‌ها به عنوان رجز استفاده می شده و در طول تاریخ نیز گستره زیادی داشته است. در جنگ احد که شکست ابتدایی خوردند شعارهایی که گویای مکنون و ما فی الضمیر بوده است رواج داشته است. در فتح مکه شعار «نحن عبادالله حقاً حقاً» وقتی هم پیروز می‌شویم در اوج پیروزی هم بنده خدا هستیم نمایانگر عقیده و ضمیر انسان‌ها بوده است.

وی گفت: ویژگی شعار این است که باید نسبت به جمعیتی که زیر آن می‌خواهند قد علم کنند فراگیر و حکیمانه باشد همچنین از نظر زمانی جهان شمول باشد.

حجت الاسلام نواب در پایان با شعار اربعین ۱۴٠۱ تحت عنوان «انا من حسین» گفت: سر درب حرم امام حسین (ع) هم همین شعار به کار رفته است.

سه مؤلفه مهم در زیارت اربعین

در ادامه این جلسه حجت الاسلام اباذری رایزن فرهنگی ایران در عراق گفت: با توجه به تجربیاتی که در زمینه زیارت اربعین دارم سه مؤلفه را در این زیارت مهم می دانم. اولین نکته این است که زائر اربعین باید توشه معنوی برداشته و ما نیز به عنوان دستگاه‌های اجرایی این فرایند به او کمک کنیم. نکته دوم در زیارت اربعین تلاش کنیم نفعی برای دو کشور وجود داشته باشد. اربعین محور وحدت بین ایران و عراق است و می‌تواند کشورها را به هم متصل کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: عمل و اجرا به تدابیر و منویات رهبر معظم انقلاب از دیگر راهبردهای این زیارت است. رهبر انقلاب تاکید دارند استقلال، عزت و حس میزبانی مردم عراق حفظ شود. همچنین تشکر از نیروهای امنیتی و عتبه های حسینی، علوی، عباسی از دیگر مواردی است که باید لحاظ شود. ما باید به قوانین مردم عراق احترام گذاشته و با مدارک درست به کشور آنها پا بگذاریم. استقلال عراق را حفظ کرده و بهتر است در فضای اربعین همه فعالان فرهنگی با این دستور کار پیش روند.

سپس باقری دبیر ستاد مرکزی اربعین به سخنان کوتاهی پرداخت و گفت: از همکاران کمیته فرهنگی آموزشی اربعین که بار سنگینی از لحاظ فرهنگی بر دوش آنهاست، قدردانی می‌کنم.

وی در خصوص فعالیت‌های این ستاد گفت: اکنون ۱۷ کمیته در خصوص اربعین در حال فعالیت هستند تا اهدافی را که برای زائر تعیین شده به سرانجام برسانند. کمیته‌هایی از جمله کمیته زیرساخت، بهداشت و درمان، اطلاعات و امنیت، اسکان که همه اینها با زحمات کمیته فرهنگی قابل ارزیابی خواهد بود. اگر فعالیت‌های کمیته فرهنگی نباشد اثرات دیگر کمیته‌ها بی اثر خواهد بود.

لزوم توجه فعالان فرهنگی به قوانین عراق

در پایان این مراسم از پوستر این شعار رونمایی شد.

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین