عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۷۱۸
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
در سیزدهمین برنامه محیا مطرح شد:
چهارمین قسمت از فصل دوم برنامه اینترنتی محیا (اولین مجله تصویری هیئت )دیشب به صورت زنده از صفحه عقیق و محیا پخش شد.

گزارش تصویری

عقیق:چهارمین قسمت از فصل دوم برنامه اینترنتی محیا (اولین مجله تصویری هیئت )دیشب به صورت زنده از صفحه عقیق و محیا پخش شد.


مهمانان اين قسمت از برنامه حجت الاسلام و المسليمن ميثم علی پناه، احمد بابایی و محمد صمیمی بودند.

حاج احمد بابایی: امام رضا خط قرمز ماست/ میثم علی پناه: باید جواب بدهیم که رسانه داشتیم اما برای امیرالمومنین به میدان نیامدیم

ابتدا محمد صمیمی در نقد فضای سرود در اعیاد گفت:

دهه‌های هشتاد آهنگ نوحه را بر روی سرود میگذاشتند و آهنگ سرود را بر روی نوحه به طوری که مخاطب هم میپذیرفت و برایش جذاب بود ، مثل سرود عید غدیر حاج محمدرضا طاهری که برای عید بود اما نغمه محزون بود و زیبایی و گیرایی داشت. به طور مثال شعر ماه نمونه را خیلی ها حفظ هستند و کاری که باید یک اثر و شعر انجام بدهد این شعر انجام داده است.

وی ادامه داد: یکی از همکاران بنده به من میگفت چرا مداحان در تولد‌ها مانند عزادارای گریه میکنند ؟ این برداشتی عوامانه است اما باید بهش توجه کرد ، مسئله ای که در سرود به آن باید توجه کرد جایگاه شادی و شادی آفرینی است . در اینجا سه حالت وجود دارد : یکی آنکه تنها ماموریت سرود تولید شادی است ، دوم تولید شادی یکی از این ماموریت هاست و سوم آنکه اصلا تولید شادی ماموریت سرود نیست . هرکدام از این حالات طرفداران خودش را دارد اما به نظر من توجه به همین امر میتواند خیلی از مسائل و مشکلات را حل کند.

حاج احمد بابایی: امام رضا خط قرمز ماست/ میثم علی پناه: باید جواب بدهیم که رسانه داشتیم اما برای امیرالمومنین به میدان نیامدیم

این شاعر آیینی با تاکید تفاوت بسیار در تولید نوحه و سرود گفت: دوستان شاعر متاسفانه پی رنگی در ذهن ندارند وهیچ طراحی ذهنی پیش از تولید آثار انجام نمیدهند . توجه به این موضوع بسیار مهم است چرا که انسجام می آورد . در واقع باید کار امضا دار باشد یعنی یک شخصیت فرهنگی ثابت قبل از تولید داشته باشم البته این موضوع در سوگ و نوحه هم قابل تعمیم است . تولید حزن یکی از ماموریت های اصلی نوحه است ممکن است کسی بگوید انتقال معارف ماموریت اول است اما هیچکس نمیتواند تولید حزن را حذف بکند . در سرود هم باید شادی ماموریت باشد ، البته که تعریف شادی مهم است .

وی با اشاره به اینکه باید بر ظرفیت سرود برای شادی آفرینی توجه بشود ادامه داد: ما باید با سرود شادی آفرینی کنیم تا بخش عظیمی از جامعه شادی را از این طریق تامین کنند خصوصا در جامعه که رقبا منتظر هستند .متاسفانه خیلی از حرف‌ها و نکات و واکنش ها به اشتباه در نوحه و سوگ رفته است . اگر ماموریت نوحه حزن است چرا باید برای موضوعی که ارتباطی به حزن ندارد عزاداری کنیم؟ ظرفیت های زیادی در سرود است که باید استفاده کرد البته که بزرگان مداحی استفاده میکنند حتی از گویش ها مختلف در سرود ها استفاده میکنند و این جذابیت می آفریند.

محمد صمیمی با بیان آنکه سرود وضع بدی نسبت به نوحه دارد گفت : مشکل نبود دغدغه و پیش تولید است. کاملا نگاه باید عوض بشود. نوحه و سرود کاملا متفاوت هستند و اگر کسی متوجه این تفاوت نشود نمیتواند اثر درستی تولید کند.
وی در آخرگفت: از همه دوستان تولید کننده جوان میخواهم که به سرود طرح و نگاهی نو بیندازند و بین سرود و نوحه تفاوت قائل شوند.

حاج احمد بابایی: امام رضا خط قرمز ماست/ میثم علی پناه: باید جواب بدهیم که رسانه داشتیم اما برای امیرالمومنین به میدان نیامدیم

مهمان بخش بعدی این برنامه حجت الاسلام و مسلمین میثم علی پناه در رابطه با القای غم و شادی در جامعه گفت: اسمش غم است اما زمانی که برای امام حسین و بر مصیبت های آن گریه میکنیم شادی می آورد و غم و‌ نگرانی های دنیایی را از ما و ذهن ما دور می‌کند، باهمه ی انتقاداتی که هست اما القای غم درست خودش شادی آفرین است اما همانطور که ما در القای شعاعر حسینی خوب عمل کرده ایم همانطور در بحث شادی و مولودی حرفی برای گفتن نداریم. نمیشود گفت چون غم خواری اهل بیت نشاط آور است در مسئله مولودی و شادی برنامه ای نداشته باشیم و این علم از دست بچه هیئتی ها گرفته شود. چرا در جشن ولادت انقدر منفعلانه عمل میکنیم؟

وی با تاکید بر اینکه باید عید غدیر را بزرگتر برگزار کنیم ادامه داد: عید غدیر پیش روست ما روایت بسیار بسیار متعددی از اطعام دادن در این روز بسیار بزرگ داریم. همانطور که اعیاد ایرانی را خوب میدانیم چراکه با شریعت مشکلی ندارند باید اعیاد مذهبی راهم بزرگ برگزار کنیم. عیدالله اکبر عید غدیر است. لباسی میخواهیم بخریم جشنی میخواهیم برگزار کنیم، زندگی رو نو نوار میخواهیم بکنیم باید در عید غدیر باشد.

وی در ادامه گفت: توصیه به هم نشینی های مفرح و خنده های حلال در دین ما هست. هم نشینی هایی که با فرح همراه است اما در آن مرتکب غیبت و تهمت و گناه نمیشویم. به خودمان یاد بدهیم هرچقدر که اضطراب و ناراحتی داریم برلمان لبخندی باشد.

وی با اشاره به اینکه در شادی ضعیف عمل کرده ایم گفت: ما برای غم برنامه داریم ولی برای شادی نه. ما ابزاری به نام شعر و موسیقی و هنر در دست داریم و باید از اینها استفاده کنیم. گاها یک بیت شعر کار ساعتها سخنرانی را انجام میدهد . این ضعف هم از آزمون خطای ما حاصل میشود اینکه ما نظر واحد نداریم و در هرموضوعی در حال آزمون خطا هستیم مثل کارهای استدیویی و… که یک نظر واحد نداریم.

حاج احمد بابایی: امام رضا خط قرمز ماست/ میثم علی پناه: باید جواب بدهیم که رسانه داشتیم اما برای امیرالمومنین به میدان نیامدیم

بعضا حالی که جوانان در مولودی ها دارند اثر تربیتی بیشتر از نماز شب دارد.

حجت الاسلام والمسلمین میثم علی پناه با اشاره به اهمالکاری در بحث غدیر ادامه داد : اگر در بحث غدیر شلوغ میکردیم جرئت انکار حضرت علی(ع) را نداشتند. ما برای خطبه غدیر چه کردیم ؟ چه برنامه ای داریم که غباری برداشته شود؟ ما آن دنیا باید جواب بدهیم که رسانه داشتیم اما برای امیرالمومنین به میدان نیامدیم.

حاج احمد بابایی: امام رضا خط قرمز ماست/ میثم علی پناه: باید جواب بدهیم که رسانه داشتیم اما برای امیرالمومنین به میدان نیامدیم

در ادامه برنامه احمد بابایی شاعر اهل بیت گفت: وقتی از غم و شادی جامعه صحبت میکنیم از چه فاکتورهایی حرف میزنیم ، یعنی چه عواملی در غم و فرسودگی اجتماعی و شادی و امیدواری جامعه موثر است؟ آیا کار ویژه ی دیگری برای هیئت ها تعریف کرده ایم؟ آیا باید این همه بیماری های اجتماعی را هیئت ها درمان کنند؟

وی با تاکید بر اینکه شادی ها معمولا غفلت هستند گفت: هییت ها دارند کار خودشان را میکنند و این ضعف هیئت ها نیست بلکه یکسری عوامل محیطی فرامتنی است. در حال حاضر رسانه همه چیز است ، رسانه مجرای فیض الهی است و باید یقه رسانه و مدیریت فرهنگی را گرفت . هیئت ها دارند کارخودشان را میکنند منتهی تقویم هیئت ها به سمت شادی نبوده است.

این شاعر آیینی با بیان اینکه در خیلی از مسایل پایه مشکل داریم ادامه داد : متاسفانه رسانه یک مدل از شادی احمقانه را ارائه کرده است که ذائقه مردم را در شادی تغییر داده است و حالا ما میگوییم هیئت ها جواب نمیدهند . هیئت ها کم کاری که نکرده اند هیچ بعضا بیش فعال هم شده اند . شادی در هیئت ها فرق دارد . هیئت خندوانه و جوکر نیست و ما نباید توقع اینهارا داشته باشیم . اما از قدیم گفتند که هیئت حال مارا خوب کرد ، شادی هدف نیست بلکه نتیجه رفتار درست است که در روضه و مولودی و غیره است.

احمد بابایی با تاکید بر اینکه رسانه های هیئتی وظیفه ی جدیدی بر روی دوش هیئت نگذارند ادامه داد : صدا و سیما ، سازمان تبلیغات ، حوزه و… هیچکس این بار را برنداشته است و گوشه ای از این بار را نگرفته است چرا؟ چون الحمدالله هیئت ها پای کار هستند ؟ هرکس تیریبونی در حوزه هیات دارد لطف بکند بار اضافی بر روی دوش هیئت ها نگذارد.

حاج احمد بابایی: امام رضا خط قرمز ماست/ میثم علی پناه: باید جواب بدهیم که رسانه داشتیم اما برای امیرالمومنین به میدان نیامدیم


این شاعر اهل بیت در رابطه با فیلم موهن عنکبوت مقدس گفت : حقیر هیئتی ام و چون برای هیئت هستم باکی از حرف هایی که میزنم ندارم . هرکس که در هیئت هست باید راحت حرف بزند . ما یک کشور پهناور از مقدساتیم که مرزبانی از این کشور سخت است . امام رضا اصل دین ماست و اگر کسی به دین شما نگاه کرد شما در مقابل دنیای اون بایستید . امام رضا خط قرمز ماست و کمترین بی احترامی و بی ادبی به ایشان امکان ندارد . اینجا باید عملیات استشهادی کرد . من هنوز منتظرم که چه زمانی هیئتی ها می‌خواهند برای این اتفاق و این فیلم تجمع بگذارند تا دیگر احدی جرئت نکند این سمت بیاید؟

تعداد بازدید : 29

اینها هرچه دارند از بعد انقلاب دارند.


محیا،نخستین مجله تصویری هیئت سه شنبه هر هفته از ساعت ۲۲ به صورت زنده از عقیق و صفحه محیا پخش می شود

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
احسان از مشهدالرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
0
0
سلام
یعنی چی عملیات استشهادی ؟
یعنی بریم طرف روترور کنیم ؟الان این سیره اهل بیت است؟
صراف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
0
0
نه دلبندم
عملیات استشهادی توی کار فرهنگی یعنی آبروتو کف دست بگیری بیلی وسط میدان
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین