عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۶۶۶
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱
در سومين قسمت از فصل دوم برنامه اینترنتی محیا مطرح شد
کمک و تجهیزات لازم نیست و به اندازه کافی هست اما آن چیزی که مغفول مانده همدردی است . بعضا هیئتی ها به خانه داغدیدگان میروند و تسلی میدهند اما ما انتظار بیشتری از مداحان سطح استان خودمان داریم .

گزارش تصویری

عقیق: سومين قسمت از فصل دوم برنامه اینترنتی محیا ( اولین مجله تصویری هیئت ) با موضوع «بررسی فعالیت هیأت مذهبی در حادثه آبادان»شب گذشته به صورت زنده از لایو اینستاگرامی این برنامه و صفحه عقیق پخش شد .

مهمانان ویژه این قسمت از برنامه ، محمد صمیمی (شاعر آیینی و مداح اهل بیت) ، حسين تيرانداز(مداح اهل بيت در شهر آبادان) و حسين رستمي (شاعر و مداح اهل بیت )بودند .

در این برنامه تماس تلفنی  برای گفت و گو با علیرضا قزوه (مدیر دفتر شعر و موسیقی صداوسیما ) پیرامون حاشیه های انتصاب سید مهدی بین هاشمی شاعر سلام فرمانده در شورای شعر و وموسیقی صدا و سیما و گفت و گوی تصویری با محمد نسیمی (خبرنگار حاضر در آبادان ) برقرار شد .

در قسمت اول این برنامه به نام دخیل که ویژه بررسی نغمات مشهور شده در صفحات مجازی است با شاعر آیینی و مداح اهل بیت محمد صمیمی گفت و گو شد .

وی در رابطه با نقد نغمه مشهور شده با مداحی محمد رسولی و موضوع آبادان گفت :

ما طرح موضوع میکنیم تا هیئت ها به این موضوع ها فکر کنند و این مسائل بررسی شود . ما دو نوع اثر داریم ؛ اثر واکنشی و اثر سفارشی. چندین نظریه اثر سفارشی رو مردود شده می‌دانند. اگر ادعای ادبیات آیینی داریم قطعا شعار هنر برای هنر را مردود شده می‌دانیم. نظریات هم جنس ما نظریاتی است که شهید آوینی در حوزه هنر مطرح کرده‌اند؛ هنر وسیله‌ای برای انتقال مفاهیم والا است . کاری که دقیقا اشعار واکنشی انجام می‌دهند. بعضا دوستان هنر برای هنر را تسری می‌دهند به اینکه هیئت برای هیئت است و تعهدی برای هنر نمی‌بینند. هیئت به عنوان یک رسانه هنری باید آثار واکنشی داشته باشد .

وی با تاکید بر اینکه نبود اشعار واکنشی بهتر از وجود اشعار ضعیف واکنشی است ادامه داد : آثار هیئت دایره مخاطب روشنی دارد اما در اثر اجتماعی خودمان دایره مخاطب را بزرگتر می‌کنیم به همین سبب بی‌نقص بودن کافی نیست بلکه باید یک دلربایی داشته باشد. نوحه و تصنیف قرار است کاری بکند که مردم بپذیرند .

این شاعر اهل بیت با اشاره به اشعار واکنشی خوبی از قبیل وفادار حضرت قاسم و شهید بی سر برگشته برای شهید حججی بیان کرد : قطعا کارهای خوب دیگری هم بوده‌است اما دایره اجتماعی اینها زیاد نیست و عضو مجموعه اصلی هیئت هستند .در فاجعه آبادان هم باید قشر خاکسری را درگیر کنیم و از اینکه یکسری عبارات را لیست کرده و خرج کنیم دوری کنیم چراکه اثر به سمت کوششی می‌رود و از جوششی بودن فاصله میگیرد

وی در توضیح اثر سفارشی بیان کرد: اثر سفارشی یکی از موارد قبیحه در هنر است اما باید در نظر داشت که بدون کار سفارشی هنر وجود نمی آید. در واقعا اثر جوششی هم یک سفارش از نفس است . کار سفارشی زمانی درست میشود که اولا جزئیات به عهده شاعر باشد و دوما کلیات در شاعر درونی و دغدغه شده باشد و اگر درونی نشود مقدمه ابتذال است در نتیجه همه ضربه هایی که ما خوردیم از ابتذال کارهای سفارشی این گونه است وگرنه اثر جوششی راه خودرا پیدا می‌کند . اثر اگر جوششی باشد مثل شعر« ممد نبودی ببینی » می‌شود که شاید قافیه های درستی ندارد اما محترم است چراکه جوششی است . مثل شعر سلام فرمانده که دقیقا جوششی است .

محمد صمیمی در ادامه افزود : نظر من این است که در هیأت هر اثری باید ارتباط خود را با ذوات مقدسه حفظ کند و محور اثر ارتباط با ذوات مقدسه باشد .

اگر شعر در مورد آبادان است باید ذوات مقدسه در آن نمایان باشد . مهدی رسولی منتهی هوشمندانه عمل کرده است و با این شعر سینه زنی نمی‌کند. چرا که سینه زنی نوعی از طغیان عزاداری است و با مسائل روز نمیشود سینه‌زنی کرد .

این شاعر با تاکید بر اینکه استفاده بیش از حد از المان در شعر دلنشینی را کم میکند افزود : بعضا در شعر ها از المان به قدری استفاده میشود که ناخودآگاه مخاظب آن را ریاکارانه میپندارد ، بنابراین نباید بر المان ها تاکید کرد مگر آنکه شخص خود از اهالی آن منطقه باشد .

 

در ادامه این برنامه با علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی صدا و سیما ارتباط تلفنی برقرار شد ،وی در خصوص خبر عضویت سید مهدی بنی هاشمی شاعر سرود سلام فرمانده درشورای این دفتر بیان کرد: ما در دفتر شعر و موسیقی صداوسیما دو شورا داریم؛ شورای تولیدات آنی و شورا نظارت عالی . شورای تولیدات آنی شامل ۲۰ عضو شاعر است که در ایده پردازی کمک میکنند و شوارای عالی که شامل ۱۰ عضو شاعر است و با جلساتی که برگزار می‌شود اشعار را بررسی میکنند و رد یا تایید میشوند . قرار است ایشان در شورای آنی عضو بشوند تا ایده پردازی کنند  و مردم زود قضاوت کردند . ایشان با عضویت در این شورا هم با شعرای دیگر آشنا می‌شوند و هم سطح شعری ایشان بالاتر می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه سید مهدی بنی هاشمی شاعری جوان و با استعداد است گفت : ما به شاعران جوان نیازمندیم و باید از شاعران جوان حمایت کرد و وظیفه حمایت از شاعران جوان به عهده ماست .

در ادامه با حسین رستمی شاعر و مداح اهل بیت گفت و گو شد ، وی با تاکید بر اینکه شاعران با شعر می‌توانند به معارف و مسائل بروز‌تر بپردازند ادامه داد: در شعر آیینی دایره مخاطب ما وسیع است بنابراین دردهای مردم را ‌می‌توانیم درک کنیم و به مسائل روز بپردازیم . یک شاعر آیینی خوب بهتر است حتی به موضوع اجاره نشینی و مسائل از این جنس هم بپردازد ، شاید نشود این اشعار را در هیئت خواند اما چون دردی از مردم را روایت میکند به نظر من شعر آیینی تلقی می‌شود .

وی در خصوص شعر و ادبیات کودکانه گفت : اگر دقت کنید شعر سرود سلام فرمانده دارای مشکلات صرف و نحوی است اما این کار دارای ادبیات کودکانه است ، بعضا فکر میکنیم زمانی که فرم کلام از کلاسیک به محاوره می‌رود شعر کودکانه میشود اما شعر کودکانه فقظ با شکست کلمه به وجود نمی‌آید با جهان‌بینی کودکانه است که به‌وجود می‌آید. شعر سلام فرمانده هم برای گروه سنی دهه ۸۰ و ۹۰ است و مقبولیت را در این دهه ازآن خود کرده‌است .

 

در ادامه این برنامه با حسین تیرانداز مداح اهل بیت شهر آبادان گفت و گو شد وی با اشاره به اینکه رسانه در توضیح وضعیت آبادان ناتوان است ادامه داد : باید آبادان باشید تا بفهمید چه اتفاقی افتاده است تعداد زیادی از افراد منتظر عزیزانشان هستند تا پیکرهایشان پیدا شود . مصیبت سنگینی بود و این آوار بر سر مردم آبادان فروریخت در این ۷،۸ روزی که گذشته است شهر مثل دهه محرم می‌ماند ، در محدوده متروپل شب عاشورا است ؛ مردمی که تا پاسی از شب آنجا هستند و زانوی غم بغل گرفته‌اند ، دمام و سینه زنی سنتی شهر که انجام میشود انگار شب عاشوراست . مردم واقعا سوگوار هستند اما هنور صدای ناله‌هایشان به‌مردم نرسیده است و عمق این فاجعه به درستی در رسانه ها منتشر نشده است . ما در آبادان همدیگر را کوکا ، دِدِ ، عمو و دایی صدا میزنیم ، خانوم هارا خاله صدا میزنیم . اگر یکنفر بزند زیر گریه ، گریمان میگیرد . انگار همه این عزیزان از دست‌رفته خواهران و برادران خودمان هستند .

وی در خصوص فعالیت هیئت های آبادانی در این فاجعه گفت : اولین الویت امدادونجات بود که از مردم عادی بر نمی‌آمد و متخصصان ، امدادگران ، آتش‌نشانان پای کار آمدند اما همه مردم آبادان احساس مسئولیت داشتند . هیئتی ها از پشتیبانی تا کارهای امنیت ساختمان های مجاور را برعهده داشتند ، در واقع هرکاری که از دستشان بر‌می‌آمد و اجازه می‌دادند ، انجام میدادند. مداحان و مسئولین هیئتی کارهای پشتیبانی ، برپایی موکب ‌های اربعین ، غذا و… برعهده داشتند .

تعداد بازدید : 17

در این میان با محمد نسیمی خبرنگاری که در محل آواربرداری متروپل حضور دارد به صورت تصویری تماس برقرار شد وی در خصوص حال و هوای آن منطقه گفت : از روز سوم موکب ها مستقر شدند و با پذیرایی از امدادگرها باعث شدند حال و هوای معنوی به وجود بیاید و تصاویر اربعین زنده شود و روحیه داده شود تا سختی کار در گرما و تشنگی را متوجه نشویم ، مردم آبادان انقدر کریمانه رفتار کردند که در خوزستان و آبادانی که مشکل آب وجود دارد هر روز آب معدنی پخش میکنند ، گویی در راه کربلا هستیم .

در ادامه حسین تیرانداز مداح اهل بیت با گلایه از عدم تبدیل موضوع آبادان به موضوع ملی ، افزود: هیئتی ها بدون نام و نشان در پای سازه متروپل خدمت می‌کنند و وضعیت به گونه ای نیست که بخواهیم اخبار منتشر کنیم اما همه مردم و هیئتی ها پای کار هستند ،هیئتی ها کارهایی را بر‌میدارند که همه برنمیدارند و از همه مهمتر نیازها را بررسی میکنندو برای رفع نیاز اقدام می‌کنند اما قبول دارم که در مقابل هجمه های رسانه های معاند خوب عمل نکردیم

این مداح اهل بیت با بیان اینکه ما هیئتی های آبادان درگیر این کارها هستیم اما از باقی افراد هم انتطار داریم ادامه داد : کمک و تجهیزات لازم نیست و به اندازه کافی هست اما آن چیزی که مغفول مانده همدردی است . بعضا هیئتی ها به خانه داغدیدگان میروند و تسلی میدهند اما ما انتظار بیشتری از مداحان سطح استان خودمان داریم . ما نتوانستیم دو شعر در این خصوص پیدا کنیم . مردم داغدارند و انتظار دارند که با آنها همدردی شود و در آخر با روضه ای ، تسکین دلهایشان شویم . واقعیتش احساسمان این است که از کنار این واقعه به سادگی گذشته اند ، نه در جلسات خودشان و نه حتی در صفحات مجازی خود هم به این موضوع نپرداخته‌اند. پدر ، جوان از دست داده ، مادر ۴ نفر از اعضای خانواده ی خود را از دست داده ، اینها همه اش روضه است . می‌شد این مسائل به آثاری تبدیل شود که دلها را التیام دهد اما متاسفانه انجام نشده است .


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین