عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۵۸۱
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
کمتر از ۴ ماه تا اربعین حسینی:
در حالی که کمتر از ۴ ماه تا اربعین حسینی باقی مانده، عراق هنوز وضعیت اربعین ۱۴۰۱ را اعلام نکرده است. با این وجود، ایران آماده برپایی پرشور و بدون محدودیت اربعین امسال است.

عقیق: کمتر از ۴ ماه تا اربعین حسینی باقی مانده است و بسیاری در انتظار تعیین تکلیف وضعیت سفر اربعین ۱۴۰۱ هستند، اما همچنان طرف عراقی درباره حماسه اربعین حسینی در سال جاری تصمیم‌گیری نکرده است.

مذاکرات ایران برای تعیین وضعیت اربعین ۱۴۰۱ ادامه دارد

با این وجود، مسؤولان ستاد مرکزی اربعین از راه‌های مختلف در حال مذاکره با طرف عراقی هستند تا بتوانند هر چه سریع‌تر از نگرانی مشتاقان زیارت اربعین بکاهند.

برگزاری جلسات عراقی‌ها برای تشرف زائران خارجی در اربعین/ امسال اربعین سهمیه‌بندی می‌شود؟

البته طرف عراقی در روزهای گذشته به موضوع تشرف زائران خارجی در ایام اربعین پرداخته و حتی در جلساتی به حضور زائران ایرانی نیز اشاره کرده است. اما در این رابطه تصمیم‌گیری نهایی صورت نگرفته و مشخص نیست که امسال هم سفر اربعین سهمیه‌ای است یا نه!

پیش‌بینی افزایش ۲۰ درصدی تعداد زائران اربعین نسبت به سال ۹۸

با این وجود، امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به آمادگی ایران برای برپایی پرشور حماسه اربعین حسینی می‌گوید: در سال ۹۸ که اربعین حسینی بدون اعمال محدودیتی از سوی عراق برگزار شد، بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از کشورمان با زائران اربعین همراه شده و به زیارت امام حسین علیه‌السلام مشرف شدند. 

وی با بیان اینکه در صورتی که عراق محدودیتی برای تشرف زائران برای ایام اربعین در نظر نگیرد، تعداد زائران ایرانی ۲۰ درصد از سال ۹۸ بیش‌تر خواهد شد، می‌افزاید: ما پیش‌بینی تشرف بیش از ۴ میلیون زائر در ایام اربعین را کرده‌ایم و زیرساخت‌های لازم را نیز برای این منظور تدارک دیده‌ایم.

عراق هنوز با بازگشایی مرز زمینی موافقت نکرده است

البته اعزام بیش از ۴ میلیون زائر به عراق در ایام اربعین در صورتی محقق می‌شود که طرف عراقی مرزهای زمینی با ایران را بازگشایی کند و محدودیتی در تعداد زائران نیز اعلام نکند، اما در ماه‌های اخیر با وجود پیگیری‌های سازمان حج و زیارت و رایزنی‌های سفیر کشورمان در عراق، هنوز عراق با بازگشایی مرزهای زمینی موافقت نکرده است.

این امر در حالی است که چند بار وعده بازگشایی مرزها منعکس شد و حتی سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت در سفری به عراق خواستار بازگشایی مرز زمینی هم‌زمان با عید فطر شد که باز هم طرف عراقی نپذیرفت.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه با برقراری سفرهای زمینی به عتبات، علاوه بر کاهش هزینه‌های این سفر معنوی، زیارت اربعین نیز سهولت می‌یابد، می‌گوید: درخواست ما از عراق، بازگشایی مرزها و لغو روادید برای سفرهای زمینی است که امیدواریم به زودی محقق شود.

تلاش ستاد اربعین برای برپایی اربعین بدون محدودیت

اکنون سفرهای زیارتی به عتبات فقط به صورت هوایی انجام می‌شود و با توجه به بسته بودن مرزها، هیچ زائر و کاروانی امکان تشرف به عتبات از طریق مرزهای زمینی را ندارد. البته مرز زمینی برای افرادی که ویزا یا موافقتنامه عراق دارند، باز است، اما سفارت عراق برای زائران پس از شیوع کرونا ویزای زیارتی صادر نکرده است.

با این وجود، ستاد مرکزی اربعین احتمال‌های مختلف در اربعین ۱۴۰۱ را بررسی و برای هر کدام برنامه‌ریزی کرده و در تلاش است تا زمینه حضور میلیونی عاشقان حسینی را فراهم سازد.

مرز سومار امسال برای تردد زائران اربعین بازگشایی می‌شود

بر همین اساس، کوثری با اشاره به بازدید از شهرهای مرزی و زیرساخت‌های موجود برای تشرف زائران اربعین می‌گوید: امسال در صورت موافقت عراق با بازگشایی مرزهای زمینی، سفر زائران را سهولت خواهیم داد. همچنین برای جلوگیری از تراکم جمعیت، علاوه بر مرزهای مهران، خسروی، چذابه و شلمچه، پیش‌بینی کرده‌ایم که مرز سومار را نیز برای تردد زائران بازگشایی کنیم.

وی می‌افزاید: البته با توجه به اینکه هر ساله مرز خسروی در استان کرمانشاه نسبت به سایر مرزها به ویژه مهران و شلمچه با جمعیت کم‌تری مواجه می‌شود، زیرساخت‌های اولیه برای تردد زوار در مرز سومار پیش‌بینی خواهد شد. علاوه بر این، مرز مهران که هر ساله مرز اصلی برای تردد زائران اربعین است، تقویت خواهد شد تا مشتاقان زیارت اربعین بتوانند بدون مشکلات سال‌های گذشته در مسیر زیارت ارباب قدم بردارند.

نکته جالب توجه این است که در فعالیت‌های عمرانی و زیرساختی که در مرزها برای تردد زائران صورت می‌گیرد، بیش‌تر مردمی است و سازمان‌ها بودجه‌ چندانی به این منظور ندارند. بر همین اساس، موکب‌های اربعینی که مردمی به شمار می‌روند، نقش اصلی در زمینه بهبود وضعیت مرزها و خدمات به زائران را دارند.

اعلام آمادگی ۳ هزار موکب اربعین برای خدمت به زائران

به گفته یوسف افضلی، دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین، امسال حدود ۳ هزار موکب برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین اعلام آمادگی کرده‌اند که امیدواریم با موافقت عراق با تشرف حداکثری زائران، شاهد فعالیت موکب‌ها در مسیر زیارت اربعین باشیم.

علاوه بر این، با توجه به اهمیت سلامت زائران، ستاد اربعین در حال تدوین پروتکل بهداشتی برای تشرف حداکثری زائران به زیارت اربعین است و حتی برای اعزام زائران کشورمان به حماسه اربعین شرط تزریق سه دُز واکسن کرونا را مطرح کرده است.

به گزارش فارس، سال گذشته اربعین حسینی با محدودیت اعمال شده از سوی عراق مشکلاتی را به همراه داشت؛ به طوری که با وجود اعلام عراق برای تشرف ۶۰ هزار نفر به صورت هوایی، امکان تشرف میلیون‌ها مشتاق زیارت اربعین وجود نداشت و مقرر شد فقط برخی از عوامل و کارگزاران برای خدمت به زائران به این سفر معنوی مشرف شوند و مرزهای زمینی هم بسته بود. اما با توجه به حضور زائران پشت مرزها، ساعاتی مرز زمینی باز شد و در نهایت تعداد زائران ایرانی که در مراسم اربعین سال گذشته حضور یافتند به گفته مسؤولان بیش از ۸۰ هزار نفر بود. سال ۹۹ نیز با توجه به شیوع کرونا، هیچ زائر و موکب ایرانی در اربعین حاضر نشد و طرف عراقی دیرهنگام سهمیه محدود ایران برای موکب‌ها را اعلام کرد.

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین