عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۵۵۲
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱
حجت الاسلام علوی تهرانی:
اولین پیام عبارت استاد فاطمی‌نیا دربارۀ حضرت فاطمه سلام‌الله علیها این بود که که اگر بخواهید از مناقب حضرت فاطمه سلام ‌الله علیها صحبت کنید، چیزی بگویید که در خور ایشان باشد.

عقیق: حجت‌الاسلام علوی تهرانی در مراسم یادبود مرحوم حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا که در مدرسۀ عالی شهید مطهری و با حضور مسئولان لشکری و کشوری برگزار شد، گفت: بهترین پیامی که از استاد فاطمی‌نیا برایمان باقی ماند، همان نکتۀ فرزند بزرگوارشان به نقل از پدر مرحومشان است که در شب قدر وقتی عبارت «بفاطمة» به کار رفت، استاد چشمانشان را باز کردند و فرمودند این عبارت اگر درست فهمیده شود، تمام مشکلات برطرف می‌شود. این، یک پیام ملکوتی بود.

وی افزود: اولین پیام این عبارت استاد این است که اگر بخواهید از مناقب حضرت فاطمه سلام ‌الله علیها صحبت کنید، چیزی بگویید که در خور ایشان باشد؛ شوهرداری، فرزنداری، حجاب و سایر مسائلی که در ایام شهادت و یا ولادت آن بانوی بزرگوار نقل می‌شود، فضیلت نیست. برای من و شما خوب است، اما برای صدیقه طاهره فضیلت محسوب نمی‌شود. بهترین منبع برای درک فضیلت حضرت فاطمه سلام ‌الله علیها قرآن و روایات است. به عنوان نمونه امام صادق علیه‌السلام فرمود سُمِیَّتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ‌ لاِنَّ‌ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ‌ کُنَهِ‌ مَعْرفَتِهَا؛ یعنی فاطمه را فاطمه نامیدند، زیرا خلایق از معرفت ایشان جا مانده‎اند و نفهمیدند کیست. اگر واژه خلایق به این عمومیت نبود، نمی‌گفتم که حتی انبیاء از این عبارت مستثنی نیستند ما که جای خود داریم؛ لذا خود امام صادق علیه‌السلام فرمود فَمَنْ عَرَفَ حقَّ معرفتها فَقَدْ ادرکَ لیلةَ القَدْرِ؛ یعنی هرکه حق معرفت ایشان را ادا کند، شب قدر را درک کرده است؛ ایشان منشأ نزول یازده قرآن ناطقند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: همان گونه که تفسیر لیلةالقدر خود وجود مبارک حضرت زهرا سلام ‌الله علیها هستند، درک معرفت ایشان نیز بهتر از هزار ماه تلاش و جهد و عبادت در مسیر خداست؛ لذا خداوند فرمود «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛ یعنی ارتباط گرفتن با لیلةالقدر مساوی با بهره‌برداری چند سال عمر انسان است.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی در ادامه افزود: روایت دیگری از ابن عباس است که می‌گوید روزى پیامبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله نزد حضرت زهرا سلام ‌الله علیها رفت و آن بانو را محزون یافت. به ایشان فرمود: دختر عزیز من، سبب غم و اندوه تو چیست؟ آن بانو فرمود پدر جان، محشر و ایستادن مردم در حال برهنگى به خاطرم آمد سپس رسول خدا دربارۀ برخی فضائل آن بانوی بزرگوار در قیامت می‌گوید و ضمن آن فرمود یَا رَبِّ شِیعَتِی فَیَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: قَدْ غَفَرْتُ لَهُمْ. فَتَقُولِینَ: یَا رَبِّ شِیعَةُ وُلْدِی فَیَقُولُ اللَّهُ: قَدْ غَفَرْتُ لَهُمْ. فَتَقُولِینَ: یَا رَبِّ شِیعَةُ شِیعَتِی فَیَقُولُ اللَّهُ: انْطَلِقِی فَمَنِ اعْتَصَمَ بِکِ فَهُوَ مَعَکِ فِی الْجَنَّة.ِ فَعِنْدَ ذَلِکِ یَوَدُّ الْخَلَائِقُ أَنَّهُمْ کَانُوا فَاطِمِیِّینَ. جبرئیل می‌گوید: ای فاطمه، حاجت خود را بخواه. تو می‌‏گویى: پروردگارا، شیعیانم [را می‌خواهم]. خداوند عزیز و جلیل می‌‏فرماید: من آنان را آمرزیدم. تو می‌گویى: بار خدایا، شیعیان فرزندان؟ خداوند می‌فرماید: آنان را آمرزیدم. تو می‌گویی: پروردگارا، شیعیان شیعیانم؟ خداوند می‌فرماید: آسوده باش که هر کدام از آنان دست به دامن تو شود، در بهشت کنار تو خواهد بود. در آن هنگام عموم خلایق آرزو می‌‏کنند کاش فاطمی [از شیعیان و دوستان فاطمه بودند.

وی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه سلام ‌الله علیها با پیامبر و ائمه فضیلت مشترک دارند، گفت: طبق روایات ما حضرت آدم  علیه‌السلام وقتی با پنج نور دور عرش مواجه شد، نسبت به آنها پرسید و خداوند فرمود اگر آنها نبودند، بهشت و آتش را خلق نمی‌کردم؛ یعنی ایشان میزان هستند و خوبی و بدی به میزان حب و بغض نسبت به آن بزرگواران سنجیده می‌شود.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین