عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۳۵۸
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷
فیلم|
با بارش باران در کربلا و نجف، برخی از زائران حرم‌های مطهر زیر باران به مناجات‌خوانی پرداخته و برخی مشغول جمع‌آوری آب نیسان شدند.

عقیق:در آستانه سومین شب قدر، در کربلا و نجف باران بارید و جمعی از زائران و مجاوران با در دست داشتن بطری و لیوان‌هایی سعی در جمع آوری آب باران داشتند. چرا که آب باران در این ایام به آب نیسان معروف است و خواص زیادی دارد و حتی در روایت‌ها آب نیسان به دارویی که حضرت جبرئیل به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم آموزش داده، اشاره شده است.

بر اساس روایات، آب باران از بیست و سوم فروردین به مدت یک ماه را «آب نیسان» می‌گویند که معروف‌ترین سند موجود درباره خواص آب نیسان، روایتی از سید ابن طاووس(ره) در کتاب «زادالمعاد» است. روایتی که در کتاب ارزشمند «مفاتیح الجنان» هم به آن اشاره شده که «روزى جمعى از اصحاب نشسته بودند، رسول خدا صلى اللّه علیه و آله وارد شد و به ایشان سلام کردو اصحاب جواب سلام ایشان را گفتند. حضرت فرمودند: آیا مى‏‌خواهید دوایى را که جبرئیل به من تعلیم داد که نیازمند دواى پزشکان نباشم، به شما تعلیم دهم؟ امیرالمؤمنین علیه‌السلام‏ و سلمان و دیگران پرسیدند: آن دوا چیست؟ و بعد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  چگونگی جمع آوری آب باران در ماه نیسان را به امام علی(ع) تعلیم فرمودند.»

تعداد بازدید : 70

بارونه کربلا

بر همین اساس، با بارش باران در کربلا، خادمان حرم امام حسین و حضرت عباس علیهم السلام فرش‌های بین‌الحرمین را جمع کردند و زائران هم برخی به فضاهای مسقف پناه برده و با مشاهده گنبد حرم ارباب به نیایش پرداختند.

برخی دیگر هم روضه «باران روز دهم کجا بودی» را خواندند و با لیوانی سعی در جمع‌آوری آب باران داشتند.

تعداد بازدید : 28

صبح امروز؛ بارش باران در کربلا

البته حرم‌ها در کربلا در روزهای ماه رمضان خلوت است و تا اذان ظهر کمتر زائری به حرم‌ها مشرف می‌شود. اما همزمان با اذان ظهر، بسیاری از زائران و مجاوران با تشکیل صفوف منظم آماده اقامه نماز جماعت شده و بعد از آن مراسم جزءخوانی قرآن کریم آغاز می‌شود.

در نجف اشرف نیز باران رحمت الهی بارید و خادمان حرم علوی با باز کردن چترهای ایوان‌های حرم مولا، فضا را برای زیارت مهیا کردند. برخی از زائران نیز در ایوان طلای حرم مولا که در بخش بانوان است به جمع‌آوری آب باران مشغول شدند تا از فیض آب نیسان بهره بگیرند.

در ادامه فیلمی از حال و هوای امروز نجف اشرف همزمان با بارش باران را مشاهده می‌کنید:

تعداد بازدید : 32

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین