عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۰۳۶
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱
حجت الاسلام پناهیان:
حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در نهمین قسمت برنامه روایت هیئت گفت:هیأت یک نمونه کوچک برای مدل حکمرانی ولایی در تمدن عظیم اسلامی است.

عقیق:به نقل از روابط عمومی جامعه ایمانی مشعر؛ حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در نهمین قسمت از فصل چهارم برنامه روایت هیأت که از شبکه افق به صورت زنده پخش شد، گفت: امام زمان (عج) در حکومت مهدوی نظام و سیستمی برای اداره عالم دارند.

وی افزود: اهل بیت (ع) برای شیوه اداره جامعه طرح دارند. برخی به امیرالمومنین (ع) گفتند که شما ساده و زودباور هستید نمی‌توانید مدیریت و حکومت داشته باشید. برای ظهور مردم باید شیوه و مدل حکومت اهل‌بیت (ع) را باور کنند. احیای مدل حکومتی اهل‌بیت (ع) یک مساله عقیدتی نیست بلکه یک مساله اجتماعی، مدیریتی و چالشی در مدل اداره جامعه است.

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: اخیراً رهبر معظم انقلاب ۱۹ دی به هیأت دولت فرمودند برای میزان مشارکت مردم در تصمیم گیری، نظارت و کارهایی که دولت به دست آنها می‌سپارد، متفکران مدل استخراج کنند. اینجا مساله اخلاق و ایمان نیست بهترین یاران حضرت امیرمومنان امام علی (ع) در جریان خوارج از دست رفتند زیرا آنها دنیا طلب و منافق نبودند بلکه حتی زاهد و مجاهد بودند اما مدل خلافت امام را قبول نداشتند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هیأت یک نمونه کوچک برای مدل حکمرانی ولایی است که در تمدن عظیم اسلامی آن را مشاهده خواهید کرد. اظهار کرد: این مدلی است توسط بسیاری از هیأتی ها هم جدی گرفته نشده و بسیاری از مسئولان هم آن را بدون برنامه می‌دانند و یک نگاه حداقلی و معنوی به آن دارند. مدل حکمرانی رسول خدا (ص) مدل حکمرانی امام زمان (عج) است اما چون درک نشده است ظهور نمی‌کنند.

وی بیان کرد: معنای اصیل هیأت این است که اعضای آن جمعی را تشکیل دادند که مشکلات یکدیگر را حل کنند. هیأت به شیوه دموکراتیک مسئول ندارد مسئولان هیأت که مردمی‌ترین مسئولان هستند با رأی‌گیری انتخاب نمی‌شوند. بر اثر ارتباط وسیع بین اعضای هیأت کسی که قوی‌تر است خود به خود بالا می‌آید و نظارت مردمی در هیأت مهمتر از هر قانونی کار می‌کند.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه هیچ قانونی بر اربعین و هیأت نظارت ندارد و بسیاری از مذهبی‌ها باور نمی‌کنند مدل اربعین و هیأت‌ها یک نوع مدل حکمرانی است. گفت: رهبر معظم انقلاب به این دولت نفرمودند که عدالت‌خواه باشید، زیاد کار کنید، مجاهدت یا مدیریت جهادی داشته باشید چرا که همه این موارد را انجام می‌دهند تنها توصیه‌ای که به دولت داشتند این بود که مشارکت مردم را افزایش دهند و کار را به دست آنها بسپارند و مدل‌های نظارت و مشارکت مردم را استخراج کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اصطلاح قرآنی هیأت همان امر به معروف و نهی از منکر است، ابراز کرد: در تجمع هیأت افراد بر محور اهل بیت (ع) با یکدیگر ارتباط عمیق پیدا می‌کنند. برای هیاتی‌ها امر به معروف یعنی اینکه هیأت را برگزار کنند در حالی که کسی به آنها دستور نمی‌دهد. امام حسین (ع) شب عاشورا امر را از یاران خود برداشتند و آنها اطاعت نکردند چرا که ماندن با امام حسین (ع) برای آنها معروف و ترک امام منکر بود و خود می‌فهمیدند که باید امام حسین (ع) را یاری کنند.

وی افزود: برخی فکر می‌کنند که معروف یعنی اینکه امام را اطاعت کنند در حالی که صرفاً اطاعت نیست و چراکه برخی اطاعت می‌کنند بلکه احیا امر امام تشخیص حرکت جمعی برای یاری امام است که همه در هیأت دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه مدل اداره هیأت در مقابل بروکراسی قرار دارد، اظهار کرد: بسیج مردمی نرم‌افزار انقلاب بود که بزرگترین تروریست تاریخی جهان را نابود و سوریه را نجات داد تا جایی که کشورهای دیگر هم با دیدن آن احساس قدرت کردند. نرم افزار بسیج مدنی برگرفته از هیأت بود که در جبهه بزرگترین جنگ تحمیلی را برطرف کرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نقطه مقابل هیأت مافیا هستند، گفت: امروز آمریکا با مافیا اداره می‌شود و ما مقابل آنها هستیم در مافیا منافقان پشت پرده به فریب مردم دنیا می‌پردازند اما هیأت با کمال شفافیت، برادری و خدمت همه افراد دنبال رفع مشکلات یکدیگر هستند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین