عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۸۴۳
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
پیرامون مباحث ناب مهدوی:
کتاب «قبله آخرین»، اثر حجت‌الاسلام و المسلمین عالی، تلاش دارد به پرسش‌های اساسی و مطرح جامعه در حوزه مهدویت و انتظار پاسخ دهد.

عقیق:جدیدترین کتاب حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی، از خطبای شناخته شده، پیرامون مباحث ناب مهدوی با عنوان «قبله آخرین» توسط دفتر نشر معارف منتشر شد.

پرداختن به «مسئلۀ مهدویت» فقط یک ضرورت علمی و تحقیق کتابخانه‌ای نیست که صرفاً به انباشتن معلومات و اطلاعات ما بینجامد و در نهایت «جهانی بنشسته در گوشه‌ای» تحویل جامعه دهد تا در نتیجه، اولیای طاغوت معادلات جهانی را رقم بزنند و فرهنگ‌های شیطانی میدان‌دار ساختن سبک زندگی کسانی شوند که بر زبان ذکر «یا حجةبن الحسن عجل علی ظهورک» دارند، ولی در عمل و در عرصه‌های مختلف با مدل‌های غیر دینی زندگی می‌کنند.

در واقع، هدف از پرداختن به مباحث امام عصر(عج)، برای این است که شیعیان می‌خواهند با پرداختن به این موضوع، به الگویی دست پیدا کنند که در عمل و عینیت زندگی، حیات فردی و اجتماعی‌شان را با آن تنظیم کنند و زمینه‌ساز حکومت عدل جهانی شوند.

متأسفانه «مهدویت» برای بخشی از شیعیان امام عصر(عج) تبدیل به انتظار کلیپی و صلواتی شده است! نهایت کاری که برخی از افراد برای امام حی و حاضر خویش انجام می‌دهند، این است که یک کلیپ راجع به ایشان ببینند و نهایتاً در انتهای صلوات، «و عجل فرجهم» را بلندتر بگویند! از این رو، طرح مباحث مهدوی از زاویه‌ای نو، کاربردی و مفید برای عموم جامعه به صورتی که «محرک» یک جامعه باشد، ضروری و انکارناپذیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی، از خطبای معروف کشور، برای مدت‌ها در برنامه «سمت خدا» و از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران، به طرح مباحث مهم مهدوی با عنوان «یادی از امام عصر(عج)» پرداختند که مجموعه این مباحث، پیاده‌سازی، تنظیم و تدوین شده و پس از ویرایش‌های فراوان در قالب کتاب دو جلدی با عنوان «قبله آخرین» روانه کتاب‌فروشی‌ها شده است.

این اثر که در دو جلد مجزا منتشر شده، در جلد اول به شیرین‌ترین مباحث مربوط به امام عصر(عج) پرداخته و مباحثی چون ویژگی‌های امام زمان(عج)، مفهوم و چرایی اضطرار، ادلّه‌ حیات امام، مهر و رحمت گسترده‌ مهدوی و نمونه‌های دستگیری ایشان از مؤمنان، مباحث دوران غیبت، بررسی امکان ملاقات با امام(عج) در دوران غیبت، ارکان و ابعاد عدالت مهدوی را بررسی کرده است. در جلد دوم، حجت‌الاسلام عالی به تبیین وظایف و ویژگی‌های منتظران می‌پردازد. مباحث جلد دوم عبارت‌اند از: وظایف فردی و اجتماعی، مبانی و ارکان ادب به ساحت امام عصر(عج)، چرایی و چگونگی عهدبستن و وفای به عهد با امام زمان(عج)، چرایی نزدیکی ظهور، مبحث غربت‌زدایی از امام زمان(عج)، شیوه‌های یاری قلبی ایشان و بسیاری از مطالب دیگر.

کتاب , امام زمان (عج) , دفتر نشر معارف ,

در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم:

اضطرار به حجت الهی
اعتقاد به وجود حجت الهی

از محوری‌ترین و اساسی‌ترین اعتقادات شیعه که سهم بسیار فراوانی از آیات و روایات را به خود اختصاص داده است، مسئله اعتقاد به وجود حجت الهی است که زمین هیچ‌گاه از آن خالی نیست.

در روایات آمده است: اگر در زمین دو نفر زندگی کنند، یکی از آن دو نفر حجت خداست؛ چون خدا با وجود او دیگر هیچ عذر و بهانه‌ای را نمی‌پذیرد. کسی نمی‌تواند بگوید من دین حق و راه حق را نشناختم و کسی را نداشتم هدایتم کند و به سعادت برساند. این‌ها از هیچ کس پذیرفته نیست؛ چون خدا حجت دارد و احدی بر خدا حجت ندارد.

کلید گشایش

به نظر می‌رسد محوری‌ترین و کلیدی‌ترین موضوع در مباحث مهدویت و مسئله ظهور امام عصر(عج) چیزی است که متأسفانه کمتر به آن پرداخته شده و آن مسئله اضطرار به حضرت است.

اضطرار چیزی بالاتر از احتیاج و نیاز است. اضطرار یعنی شما به چیزی احتیاج داشته باشید که چیز دیگری جای آن را نمی‌گیرد. دارویی است که هیچ مشابه و جایگزینی ندارد. «اضطرار احتیاجی است که به ناچاری رسیده باشد» و در یک کلام اضطرار یعنی بیچارگی و درماندگی.

کلیدی‌ترین مطلبی که در مسئله ظهور و فرج امام عصر(عج) کارگشا است، همین اضطرار و بیچاره و درمانده او شدن است. اینکه انسان به جای برسد که باور کند تنها راه اوست و راه دیگری وجود ندارد. تنها دارو و درمان اوست و داروی دیگری نیست. اضطرار است که کلید گشایش فقل‌هاست، نه صرفاً معرفت‌های علمی و عقلی و قلبی، و نه صرفاً اثبات وجود امام زمان(عج) و نه حتی انتظار او.

نویسنده در کتاب «قبله آخرین» تلاش دارد به این پرسش‌ها به عنوان سؤالات مطرح در حوزه مهدویت پاسخ دهد: حجت خدا کیست و چه شرایطی دارد؟، چرا خدا باید در هر زمان ولی و حجتی داشته باشد؟، مگر خود قرآن حجت نیست؟ مگر رسول خدا حجت نبود؟، چه نیازی است که علاوه بر قرآن و رسول خدا(ص)، در هر زمان حجتی دیگر حضور داشته باشد و زنده هم باشد؟ ...

در معرفی کتاب «قبله آخرین» آمده ست: «قبله آخرین» سخن گفتن از کسی است که شناختن او مایه رهایی از مرگ جاهلی، دل دادن به او دل‌بستگی به همه فضایل و خوبی‌ها، امید به او امیداوری به آخرین چشم‌انداز همه انبیا و اولیای الهی و انتظار او سرآمد همه اعمال و مایه قبولی آنها است.

می‌خواهیم با پرداختن به موضوع «مهدویت» به الگویی دست پیدا کنیم که در عمل و عینیت زندگی با آن حیات فردی و اجتماعی‌مان را تنظیم نماییم و با تشکیل حکومت دینی و فراهم کردن عِدّه و عُدّه آماده ظهور آن منجی عدالت‌گستر گردیم.

این کتاب هم‌اکنون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای پاتوق کتاب سراسر کشور و وب‌سایت نشر معارف با قیمت 70 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین