عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۶۳۰
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
حجت الاسلام علی سرلک:
استاد حوزه و دانشگاه در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از ویژگی‌های ماه رجب و درس‌هایی از زیارت جامعه کبیره گفت.

عقیق:حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی سرلک در «سلام تهران» در پاسخ به چیستی سازمان وکالت در زمان ائمه (ع)، گفت: بعد از امام رضا (علیه‌السلام) که شیعه جایگاه اجتماعی ویژه‌ای پیدا کرد و سازمانی منسجم و درعین‌حال غیررسمی و بدون تابلو ایجاد شد بنابراین سازمانی تحت عنوان سازمان وکالت در آن روزگار در سراسر جهان اسلام که بسیار گسترده بود، شکل گرفت؛ با روش‌های نا آشکار و پیچیده پیام‌هایی از جانب ائمه (علیهم‌السلام) مانند امام جواد (ع)، امام هادی (ع) و درنهایت امام حسن عسکری (ع) منتشر می‌شد. این سازمان آن‌قدر قدرتمند بود که حکومت آن روزگار این ائمه (ع) را در جوانی به شهادت رساند چراکه حاکمیت خطر احساس می‌کرد.

وی با اشاره به تعریف سازمان وکالت، اظهار داشت: سازمان وکالت عبارت بود از افراد مطمئن و دارای بینش‌های دقیق در سراسر بلاد اسلامی که با ارتباطات نامرئی، پنهان و بسیار حساب‌شده شبکه‌ای را به وجود آورده بودند که شبکه‌های قدرتمند و پویایی بود که به‌سرعت در حال جذب جوان‌ها و کسانی بود که دل آماده‌تری داشتند. اسناد تاریخی وجود دارد که مثلاً در روایت هست که بعضی از این پیام‌ها را در چوب‌های مخصوصی که در آن زمان بوده است و داخل آن را خالی می‌کردند، گذاشته و به کسانی که در جریان نبودند می‌دادند و می‌گفتند که این چوب را به فلانی بده. درزمانی چوب از دست شخصی افتاده و مشخص می‌شود داخل آن پر از نوشته است شخص نزد امام (ع) بازمی‌گردد و درباره نوشته‌ها سؤال می‌کند و امام (ع) می‌پرسند که چرا نگهداری نکرده بوده است. هم‌چنین از طریق این سازمان، پول‌هایی که مردم و متدینین برای مبارزه تقدیم می‌کردند جمع شده و هزینه فضای مبارزه با سازمان‌دهی و با حساب می‌شده است.

حجت الاسلام سرلک درباره شرایط سیاسی آن زمان، بیان داشت: اختناق شدید، سیاهچاله‌های مخوف و هزینه‌های گزاف برای کسانی که در این میدان مبارزه می‌کردند وجود داشته است. در برخی از نقل‌ها است که افراد نزد امام معصوم (ع) رفته و درخواست می‌کردند که امام (ع) دست خطی به داده تا از آن به بعد لازم نباشد پایین نامه‌ها امضا شود، چراکه اختناق آن‌قدر زیاد بوده است که اگر نامه‌ای با امضا به دست حکومت می‌رسیده برای گیرنده پیام هزینه‌های گزافی در پی داشته است. کمترین حرکات زیر نظر بوده و هزینه زیادی داشته است. یکی از دلایلی که در زمان این معصومین (ع) حکومت‌ها به‌سرعت تعلیق پیدا می‌کردند عدم اقتدار اجتماعی حکومت بوده است؛ عملاً بدنه اجتماع با مدیریت شبکه وکالت قدرت داشته است. دلیل این‌که مأمون، امام رضا (علیه‌السلام) را به‌عنوان ولیعهد انتخاب می‌کند بدنه اجتماعی قوی سازمان وکالت بوده است که حتماً باید یک امام معصوم (ع) حضور پیدا می‌کردند.

وی در پاسخ به اینکه چه‌کار باید کرد که به‌ عنوان رجبیون شناخته شد، گفت: ما در گل‌ ولای دنیا بر سر دوراهی‌هایی تصمیماتی گرفتیم که نباید می‌گرفتیم؛ تیرگی‌هایی درونمان به وجود آمده است، زنگارهایی قلب ما را تیره کرده است و به همین دلیل گاهی عواطف ما نابالغ است، گاهی اوقات احساسات ما غلط است و گاهی تصمیمات ما متناسب با شأن انسانی نیست. در این دالانی که پشت سر ما و در فرصت‌هایی که خداوند برای ما فراهم کرده است بسیار اشتباه کرده و به در و به دیوار زده‌ایم. مولانا در تمثیلی می‌گوید مانند قطره‌بارانی که زلال و بی‌آلایش می‌افتد اما وقتی روی زمین می‌آید پر از گل‌ولای تیره می‌شود و زلالی‌اش را از دست می‌دهد، هستیم. این قطره باید در معرض تابش خورشید قرار گیرد تا مجدداً سبک‌بار و تبخیر شود و سنگینی‌هایش را روی زمین بگذارد تا بتواند به زلالی و روزگار وصل خود بازگردد.

حجت الاسلام سرلک با اشاره به اهمیت ماه رجب، عنوان کرد: ماه رجب ماهی است که اصطلاحاً به آن ماه تخلیه می‌گویند؛ ماه خالی کردن از چیزی که مناسب ما نبوده است. ما برخی چیزها را به خود گره‌زده‌ایم مانند حسد، کبر، خودبرتربینی، کدورت‌ها، کینه‌ها و غیره. درحالی‌که ما نباید این غل و زنجیرها را به دست و پای خود می‌بستیم اما چون آن‌ها وجود دارند ما در مناسبات زندگی مثلاً باهمسر، با فرزندان، باهمسایه‌ها، با رفیقان، دیگران و حتی با رقبا رفتار انسانی نداریم. رجب آمده است که بگوید تاریکی را که درون خود بی‌جا نگه‌داشته‌ایم وقت بیرون گذاشتن آن است. زمان سبک کردن خود است. خدا از ما این را می‌خواهد. ماه رجب ماه خدا است ماه رابطه با خدا است. هرکدام از ما عقبه‌ای داریم که نمی‌توانیم به آن افتخار کنیم بلکه بابت آن شرمنده و سرخورده هستیم.

ماه رجب به ما می‌گوید که حیف شدید و اشتباه کردید. ضرر کردند آن‌ها که به‌غیراز راه خدا رفتند به همین دلیل در ماه رجب عقبه به‌هم‌ریخته‌ای که داریم درست می‌شود. (یا من ارجوه لکل خیر) یعنی کسی که به تو امید دارم برای همه خیرها. درست است که از من خیری سر نزده است و درست است که من همه را تباه کردم اما از خدا می‌خواهم که دوباره من را از تیرگی‌ها، گل‌ولای‌ها و زنگارها بازگردانده و به‌قول‌معروف به تنظیمات اصلی کارخانه بازگرداند. خدا می‌گوید تو حیف هستی و باید نزد خود من بازگردی. مرگ یک تعبیر است، اما نزد خدا رفتن به تعبیر حضرت ابراهیم (ع) یعنی درحال آب خوردن هستی نزد خدا بروی یعنی متوجه شوی که آن را خدا درست کرده است یعنی بفهمی که خدا این‌قدر قشنگ برای تو کار می‌کند پیش خدا رفتن و (انا الیه راجعون) فقط مربوط به مرگ نیست؛ این آیه عاشقانه‌ترین آیه است چرا که در این آیه می‌گوید باید در تمامی کارها به سمت خدا رفت؛ یعنی در تمام لحظات و شرایط، رجعت به سمت خدا داشتن.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فضیلت ماه رجب و باز شدن درهای توبه، بیان داشت: در روایت است که در ماه رجب از سر شب تا سحر فرشته‌ای که از طرف خدا است صدا میزند به همه انسان‌ها من با هرکسی می‌نشینم که با من بنشیند. از طرف خدا آغوش باز است، از طرف خدا صورت گشوده است و مهربانی صد در صد است؛ این ما هستیم که بر خدا منت می‌گذاریم. در دعای افتتاح داریم که خدایا محبت می‌کنی اما من به تو بغض می‌کنم تو محبتت را آشکار می‌کنی اما من از تو قبول نمی‌کنم؛ انگار تو به من احتیاج داری و من بر تو منت می‌گذارم.

وی با توجه به درسی از زیارت جامعه کبیره، ابراز داشت: جامعه کبیره یک مانیفست معرفتی، اجتماعی و سیاسی است. خلاصه جامعه کبیره این است که آدم‌هایی که می‌خواهند تا خدا بروند، آدم‌هایی که خدا لازمشان است و دنیا برای آن‌ها کافی نیست، باید از اهل‌بیت (ع) کمک بگیرند. درست است که دنیا بزرگ و زیبا است ولی برای انسان کافی نیست. انسان بسیار بزرگ‌تر است. کفش، پای ما را از سنگ حفظ می‌کند اما درد پا را خوب نمی‌کند. خدا کافی ما است. کسانی که به دنبال خدا هستند، سبل و راه می‌خواهند؛ در جامعه کبیره راه را اهل‌بیت معرفی می‌کند (من اراد الله بدأ بکم) هرکس خدا را می‌خواهد با شما شروع می‌کند. شما آن راه محکم هستید. راه آل الله یعنی خدایی که ائمه (ع) معرفی می‌کنند وگرنه خالق و خدای ما معمولاً مخلوق خود ما است و خود ما آن‌ها را درست کردیم که آن‌قدر کوچک است وقتی گرفتاری پیدا می‌کنم زورش نمی‌رسد من را از آن گرفتاری خارج کند.

حجت الاسلام سرلک با اشاره به ارتباط متقابل پذیرش ولایت و توحید، مطرح کرد: اهل‌بیت آمده‌اند یک خدای پرمصرف به ما بدهند. خدایی که می‌تواند تمام وجود ما را سرشار کند. هنر اصلی اهل‌بیت (ع) معرفی خدا به ما است و فقط آن‌ها می‌توانند خدا را معرفی کنند. هرکس هر توصیفی از خدا کرده غلط است مگر عباد مخلص که اهل‌بیت هستند. جامعه کبیره مانیفست معرفت موحدین است، فرازی دارد که (من وحده قبل عنه) یعنی آن‌هایی که خدا را به یکتایی باور دارند زیر بار اهل‌بیت می‌روند یعنی آن‌هایی که توحیدشان درست است ولایشان برقرار می‌شود.

این محقق حوزوی گفت: علامت درستی توحید نیز برقراری ولایت است. این موارد دو روی یک سکه‌اند. در آخر همین دعا آمده است که اگر ما از اهل‌بیت بهتر و مقرب‌تر پیش خدا سراغ داشتیم نزد آن‌ها می‌رفتیم اما از شما نزدیک‌تر به خدا کسی نیست. به تعبیر امام مهدی (عج) قلب ما ظرف اراده خدا است. قلب ما مرکز فرماندهی خدا است. تعبیری در زیارت رجبیه است که خدایا با اهل‌بیت تمام عوالم وجود پر شدند تا معلوم شود غیر از تو خدایی نیست یعنی ولایت و نفس ائمه است که توحید و لا اله الا الله را در عالم علم می‌کند. شهید آوینی می‌گفت این‌که امیرالمؤمنین در کعبه به دنیا آمدند معنایش این است که باطن توحید، ولایت است یعنی باطن کعبه امیرالمؤمنین است. وگرنه کعبه سنگی است که راه گم نشود و یار اولیای خدا هستند که آمدند دست ما را در دست خدا بگذارند ولی برخی از ما دست خود را کشیدیدم و برخی دیگر روی دست آن‌ها زدیم بنابراین یکی از فرازهای مهم جامعه کبیره تبری از دشمنان خدا است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مذمت دعوای شیعیان بر سر پول و مسائل مالی، اظهار داشت: از غصه‌های اهل‌بیت (ع) این بود که ما شیعیان بر سر پول باهم دعوا کنیم. امام صادق (ع) فرمودند خیلی ناراحت می‌شوم شیعیان بر سر پول دعوا کنند؛ من پولی را کنار گذاشته‌ام که اگر بین دو نفر بر سر پول دعوا شد به آن‌ها بدم تا دعوا فیصله بیابد. البته حقمان نباید ضایع شود اما حرف‌های دلسردکننده و دعواها آل الله را مکدر می‌کند.

گفتنی است: برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

 

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین