عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۵۴۷
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
استاد اخلاق حوزه تبیین کرد:
حجت الاسلام والمسلمین توکل، گفت: هر وقت در وسوسه و در تحریکات شیطان قرار گرفتی دستت را بالا بیاور و یا در سجده از خدا کمک بخواهید، مکر شیطان در این مسیر ضعیف است.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سید رحیم توکل در درس اخلاق که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد با بیان اینکه، اعتقاد ما این است خداوند عالم بی نیاز مطلق است و کمال محض‌اند و به عبادت‌های ما نیازی ندارند، اما ما را آفریدند و ما را به عبادت امر نمودند تا عبادت نردبان قرب الی الله بشود. و ما به برکت این عبادت قرب الی الله را در خودمان ایجاد کنیم.

این استاد اخلاق حوزه علمیه، ابراز کرد: این عبادت که نردبان بود شرایطی دارد. هر کجا شرایطی بود موانعی در کار است، باید اول موانع را شناخت تا راه برای سیر معنوی انسان‌ها باز بشود. در این مسیر معنوی دو مانع وجود دارد. آنها که بناست سیر معنوی بکنند، باید در گام اول این موانع را کنار بزنند تا راه باز بشود و وقتی که راه باز شد، حرکت معنوی امکان پذیر می‌شود.

وی ابراز کرد: این دو مانع که در مسیر ما وجود دارد، یک مانع در درون جان ما است که او را در قرآن نفس اماره، در روایات بعد شهوت، در روانشناسی غرایض و علمای اخلاق به بعد مادی یا حیوانی تعبیر آورده‌اند. این دشمن در درون جان ماست. و یک مانع در بیرون داریم به عنوان عام، شیطان و به عنوان خاص ابلیس. این دو مانع در مسیر سیر معنوی ما هستند و کار ما از دو حال خارج نیست یا ما بر این دو مانع مسلط می‌شویم، عزت عجیب در دنیا و عزت عجیب‌تر در آخرت و اگر این دو مانع بر ما مسلط شدند، ذلت عجیب در دنیا و ذلت عجیب‌تر در آخرت و ما یک راه بیشتر نداریم، باید کاری کنیم که بر این دو مانع مسلط بشویم.

وی با بیان اینکه گاهی در این مسیر انسان زمین می‌خورد و این زمین خوردن‌ها دو جور است، گاهی انسان گناهی مرتکب می‌شود، اما امکان دارد انسان متنبه شود و از گناه استغفار نماید و خداوند از او بگذرد و بشود محبوب خدا (إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ) اما گاهی انسان طوری زمین می‌خورد که امکان بلند شدن ندارد، کاری که انجام داد که توبه او در این طرف عالم امکان پذیر نیست مثل کاری که سران فتنه در سال هشتاد و هشت انجام دادند، اینها جنایتی انجام دادند که این‌ور عالم امکان توبه وجود ندارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه، ابراز کرد: اگر ما در این مسیر موفق نشویم آن حجاب گناه بر ما جلو می‌آید، وقتی حجاب گناه جلو آمد ما در مقابل آن محجوبیم و تا وقتی محجوبیم محرومیم و تا وقتی محرومیم بی خبر عالم هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین توکل، با بیان اینکه حال که دو مانع مشخص شد، باید بدانیم کدام قوی‌تر است که مانع قوی‌تر را از کار بیندازیم. درباره اینکه شیطان یا نفس کدام قوی‌تر هستند. در سوره ص که خداوند شیطان را به خاطر تکبرش بیرون کرد و او را تا قیامت لعنت کرد و شیطان گفت، خدایا تکبر کردم و از درگاهت بیرونم کردی، اما مزد کارهایم چه شد. شیطان از خدا چند چیز درخواست کرد، آنچنان بر انسان مسلط بشوم مثل خون به تمام اعضا و جوارح، دوم اگر از انسان یک نفر به دنیا می‌آید از شیطان دو نفر. و شیطان جمله‌ای گفت که خیلی مهم است و این است که گفت به عزتت قسم حالا که انسان کاری کرد زحمات من به فنا برود من هم کاری می‌کنم که زحمات بنی‌آدم به فنا رود.

وی با تاکید بر اینکه، در سوره اعراف آیه ۱۶، در کمین انسان می‌نشینم تا نقطه ضعف او را پیدا کنم. یک سال، پنج سال یا بیشتر مثل زبیر که سی سال تمام در یاری امیرالمومنین علی (ع) و بعد از سی سال، از بانیان جنگ جمل شد. یا خیلی‌ها را ما داشتیم آدم خوبی بودند زحمات زیادی کشیدند کار زیادی کردند شکنجه‌ها دیدند در تبعیدها بودند، اما عاقبت به خیر نشدند بعد از عمری در کنار انقلاب بودن خطشان را جدا کردند.

حجت الاسلام والمسلمین توکل، با اشاره به اینکه هر وقت در وسوسه و در تحریکات شیطان قرار گرفتی دستت را بالا بیاور و یا در سجده از خدا کمک بخواهید اینجا شیطان راه ندارد، ابراز داشت: با همه این حرف‌ها مکر شیطان در این مسیر ضعیف است همانگونه که در قرآن آمده است. باید کاری کنیم که رحمت خدا بر ما نازل شود اگر رحمت خدا نازل شد جان سالم به در می‌بریم.

وی در پایان بیان داشت: برای ما جا نیفتاده که عمر را چگونه مفت از دست دادیم و کاری کنیم از این به بعد را از دست ندهیم.

خبرنگار: رضا ابدالی


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین