عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۲۸۴
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
ابعاد سیاسی- اعتقادی زندگی حضرت فاطمه(س) در گفتگو با امام جمعه موقت تهران:
وجود مقدس و نورانی مادر ائمه اطهار(عليهم‌السلام) قائم به رضای خدا بود. ایشان هیچوقت كاری به جز حکم خدا و در راه خدا نكردند. دفاع حضرت از ولایت، دفاع از حق خدا بود و حق بندگان خدا.

عقیق: زندگی حضرت فاطمه(س) را از ابعاد گوناگون می‌توان بررسی کرد اما موضوعی که در این میان از اهمیت مضاعفی برخوردار است، همراهی همیشگی ایشان با امام زمان خود و شوهر بزرگوارشان امیرالمومنین علی(ع) است. برای بررسی این موضوع سراغ حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران رفته‌ایم. او در مجالی کوتاه پاسخ برخی از سوالات ما را داد.

*حضرت فاطمه(س) همواره کنار امیرالمومنین(ع) بودند و در ‌‌نهایت جان مبارکشان را در دفاع از امام علی(ع) از دست دادند. حال این سوال پیش می‌آید که ایشان برای دفاع از شوهرشان به میدان آمدند یا اين مسئله برای دفاع از امام زمان خودشان بود؟

وجود مقدس و نورانی مادر ائمه اطهار(عليهم‌السلام) قائم به رضای خدا بود. ایشان هیچوقت كاری به جز حکم خدا و در راه خدا نكردند. دفاع حضرت از ولایت، دفاع از حق خدا بود و حق بندگان خدا. حکومت بر بشر مال خداست و باری‌تعالی این حق را به خلیفه‌های خودش واگذار کرده. پس هر کس بدون جواز شرعی- و لو اینکه همه به آن رأی بدهند- حق حکومت ندارد. همه حق برای خالق است. این خالق است که نسبت به ملک خودش برنامه‌ریزی می‌کند و اراده‌اش را اعلام می‌کند. حکومتی که خدا آن را جایز می‌داند و حکامی که خدا معین کرده، تامین‌کننده مصالح بندگان خداوندند اما حکومت بشری- حتی آنهایی که آراء مردم را می‌توانند کسب کنند- دیر یا زود به‌خاطر منافع شخصی نشان می‌دهند که مردمی نیستند. زيرا هرجا که به نفع‌شان نباشد به مردم ضربه می‌زنند اما حکومتی که از جانب خدا جواز دارد و مردم از او به حکم خدا حمایت می‌کنند، مصداق آیه «و یطعمون الطعام علی حبه مسکیناو یتیما و اسیرا» هستند. اینها از آسایش و امکانات شخصی خودشان برای رفع نیاز مردم بهره می‌گیرند. لذا حکومت امیر‌المومنین‌ و ائمه اطهار‌(عليهم‌السلام) در زمان غیبت حکومت فقیه عادل، مورد نص روایت پیامبر اکرم‌(ص) و ائمه اطهار‌(عليهم‌السلام) است. بنابراین حضرت زهرا‌(س) دغدغه مردم را دارند. زيرا تنها شخصی که می‌توانست مردم را در مسیر امن و آرام به‌سوی کمال ببرد و هیچ چشمداشت مادی‌اي نداشت حضرت علی‌(ع) بود.

*ایشان در خطبه‌هایی که ایراد فرموده‌اند به چنین مفهومی اشاره دارند؟

بله، حضرت زهرا‌(س) در واپسین روزهای زندگی در بستر شهادت در جمع بانوان مدینه که برای عیادت دور بسترشان حلقه زده بودند از زن‌ها پرسیدند: «مردان شما انتقام چه چیزی را از علی‌ گرفتند؟ به خدا جرم علی‌ خط‌شکنی او بود. جهاد علی‌ بود. دفاع علی‌ بود». بعد هم حضرت زهرا‌(س) قسم خوردند و سخنانشان را این‌گونه ادامه دادند: «به خدا اگر زمام ناقه حکومت را که پیامبر به علی سپرده بود از دستش نمی‌گرفتند، این مرکب حکومت را در یک سیر آرام قرار می‌داد؛ به‌گونه‌ای که نه سوار‌شدگان آزرده می‌شدند، نه مرکب آسیب می‌دید و شما به چشمه زندگی دسترسی پیدا می‌کردید. این در توان علی بود که این قافله را سالم به مقصد برساند اما افسوس که دنیا‌پرستان این مرکب را غصب کردند ولی من با صدای رسا و با قاطعیت اعلام می‌کنم كه این زمامداران غاصب از این ناقه شیر سالمی ننوشند و این شیر مبدل به خون می‌شود. بدانید که امامت و رهبری مشروع که رمز وحدت و قدرت امت است، وقتی از جای خودش منتقل شود و حکام ناصالح به‌طور نامشروع در این جایگاه قرار بگیرند، جز جنگ و خونریزی در طول تاریخ چیزی عایدشان نخواهد شد». این هم از معجزات حضرت زهرا‌(س) است که اکنون قرن‌ها گذشته اما امت اسلامی روی وحدت را ندیده و همواره جنگ و خونریزی دیده است. ملت‌ها نیز از طرف حکومت‌ها در ناامنی و اضطراب به‌سر برده و می‌برند.

*می‌خواهیم داستان دفاع از ولایت را با زمانه خودمان تطبیق دهیم. وظیفه امروز شیعیان چیست؟

خدا را شکر ما امروز به برکت خون حضرت زهرا‌(س) در کشورمان جمهوری اسلامی داریم. امام راحل‌(ره) پرچم غدیر امیرالمومنین‌(ع) را در ایران برافراشتند و بعد از ايشان پرچم به مقام معظم رهبری رسید. یقین دارم زنان و مردان این کشور اعم از جوانان و پیران در پاسداری از پرچم ولایت همانند حضرت زهرا‌(س) نه‌تنها از جان خود و فرزندانشان می‌گذرند بلکه از بچه‌های به‌دنیا نیامده سپر می‌سازند و سنگر را تا ظهور صاحب اصلی‌اش حضرت ولی عصر‌(عج) نگه خواهند داشت. این‌‌ همان لبیک گفتن به امام علی‌(ع) و یک‌یک فرزندان معصوم آن حضرت و لبیک گفتن به حضرت ولی عصر ارواحنا فداه در زمان غیبت است.

 

گفتگو از زکیه سعیدی


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین