عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۲۶۸
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۳
حفظ حجاب و پوشش مناسب در میان زنان ریشه در تاریخ ایرانیان دارد. پوشاندن سر و موها از گذشته تا به امروز همواره جزء ای از ارزشهای انسانی محسوب می شود.

رپورتاژ: با مطالعه تاریخ ایران درمیابیم که حفظ پوشش و حجاب یک اصل پذیرفته شده در میان ایرانیان بوده است و مردم این مرز و بوم هیچگاه در برهنگی به سر نبرده اند. پوشش، حیا و عفت زنان ریشه در فرهنگ ایرانی دارند و زنان اصیل ایرانی از طبقات مختلف اجتماعی همگی دارای پوشش مناسب بودند. پوشاندن سر در میان بانوان ایرانی و مسلمان از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و در طول تاریخ زنان سر خود را با پوشش های مختلف می پوشاندند.

پوشش سر بانوان ایرانی از گذشته تا به امروز

دلیل علمی پوشش سر بانوان

زن مظهر جمال الهی است و زیبایی و ظرافت از ویژگی های ذاتی اوست. حجاب نیز به منظور محافظت از زیبایی و عفت زنان در مقابل نامحرمان است. داشتن پوشش مناسب غریزه انسانها را کنترل کند. طبیعتا نوع پوشش زنان به جهت ویژگیهای جسمی و روحی آنان است.

طبق تحقیقات فیزیولوژی به اثبات رسیده است که مردان نسبت به محرک های چشمی شهوت انگیز حساس ترند. بنابراین زنان با پوشش زیبایی خود می توانند با نگاه شهوتران مردان مقابله کنند. موی سر نیز از جمله زیبایی های ظاهری زنان است و با پوشاندن آن می توان جاذبه های جنسی را کاهش داد.   

اما زنان نیز میل به خودآرایی و خودنمایی دارند و نداشتن پوشش مناسب می تواند بر این حس زنانه دامن زده و زمینه های فساد اخلاقی در جامعه را گسترش دهد. با رعایت پوشش مناسب می توان کشش جنسی در میان زن و مرد را کنترل کرد و ارزشهای انسانی را در اولویت قرار داد. 

تاریخچه حجاب و پوشش سر زنان

حجاب نیز همچون بسیاری رخدادهای دیگر در طول تاریخ دستخوش تغییرات فراونی شده است. مرور تاریخچه حجاب و پوشش بانوان در دوره های مختلف تاریخی، به ما اطلاعاتی در زمینه فرهنگ و آداب و رسوم رایج در گذشته را در اختیار ما قرار می دهد. در این بخش به بررسی پوشش بانوان در دوره های مختلف تاریخی می پردازیم.

مادها

در این دوران بر اساس یافته های تاریخی پوشش زنان مشابه پوشش مردان بود و تفاوت های اندکی با یکدیگر داشت. تنها تفاوت لباسهای زنان و مردان، پوششی بود که بر روی سر می گذاشتند. زنان ماد پوششی روی سر خود قرار می دادند تا موهای خود را بپوشانند. گیسوهای بلند برخی زنان نیز از زیر پوشش سر نمایان بود.

صفاریان

در دوران صفاریان بانوان از کلاه به عنوان پوشش سر استفاده می کردند. کلاه نوک تیز بانوان صفاری را مردان نیز استفاده می کردند. تفاوتی که کلاه زنان صفاری با مردان صفاری داشت این است در این بود که کلاه زنانه دارای تزئینات بیشتری بود و پارچه ای نازک یا تور مانند به آن وصل می شود و گردن و سینه زنان را می پوشاند تا حجاب بیشتری داشته باشد. مقنعه ای که بانوان در این دوره از تاریخ به سر می کردند از پارچه هایی با رنگ های سرخ و سفید دوخته می شد. برای تزئین بیشتر نیز از حاشیه دوزی و نواردوزی استفاده می کردند. در این دوران مقنعه کودک  از تزئینات بیشتر و رنگ آمیزی شادتری نسبت به مقنعه بزرگسالان برخوردار بود. 

چادر از زمان صفاریان وجود داشته است و به نام ازار شهرت دارد. این نوع پوشش سرتاسر بدن را می پوشاند و بهترین و کاملترین نوع حجاب محسوب می شد.

سلجوقیان

صنعت نساجی در دوره سلجوقیان پیشرفت های فراوانی داشته است و با تلفیق آن با هنر توانسته بودند انواع پارچه ها را تولید کنند. در این دوران زنان به جز کلاه که در دوره صفاریان مرسوم بود از تاج نیز به عنوان پوشش سر استفاده می کردند. انواع دیگر پوشش های سر زنان در این دوران شامل: کلاه، دستار، سربند، چادر و مقنعه.

جالب است بدانید بانوان از چادرهای به رنگ سفید، سبز و گاهی قرمز استفاده می کردند. چادرهای زمان سلجوقیان به شکلی بود که چانه و دهان را نیز می پوشاند و حجاب کاملتری نسبت به انواع پوشش ها داشت.

تیموریان

زنان در این دوران نیز به جهت پوشش، مشابه مردان لباس می پوشیدند. عرقچین، چارقد، روسری توری و چادر از جمله پوشش هایی بود که مورد استفاده بانوان تیموری قرار می گرفت.

صفویان

سرپوش بانوان در دوره صفویان شباهت زیادی به پوشش بانوان پس از اسلام دارد و شامل کلاه، شال، روسری، چارقد، روبند و چادر است. چادری که صفویان به سر می کردند از رنگ های سفید یا بنفش بود.

زندیه

در این دوران شاهد کاهش تنوع پوشش سر بانوان هستیم. دستار، توری، کلاهک و روبند از جمله پوشش های سر بانوان در دوره زندیه بود. توری و کلاهک به گونه ای روی سر قرار می گرفت که توری از زیر پیشانی بند قرار گرفته و گوشه های آن از پشت سر دیده میشد.  

قاجاریان

پوشش زنان قاجاری

لباسهای دوران قاجار مشابه پوشش دوران زندیه بود. قاجاریان را می توان آخرین دوره قبل از ظهور انقلاب اسلامی دانست. به جهت آنکه در دوران پهلوی مسائلی از قبیل کشف حجاب پدید آمد، پوشش بانوان امکان گسترش پیدا نکرد و محدودتر از قبل شد. زنان قاجاری از روسری، چادر، روبند و چارقد برای پوشش سر خود استفاده می کردند.

پوشش سر بانوان ایرانی پس از انقلاب اسلامی

امروزه بانوان ایرانی پس از انقلاب اسلامی از پوشش های سر متفاوتی استفاده می کنند. پوشش سر بانوان ایرانی در مدل ها و رنگهای مختلفی در بازار یافت می شود. برای کودکان نیز همچون بزرگسالان انواع پوشش های سر طراحی و تولید شده است. در ادامه به معرفی انواع پوشش های سر بانوان ایرانی می پردازیم:

روسری

تکه پارچه مربعی شکلی است که بانوان برای پوشاندن سر از آن استفاده می کنند. روسری به گونه ای روی سر قرار می گیرد که موها و گردن را می پوشاند و امتداد آن روی بدن قرار میگیرد. متنوع ترین و زیباترین مدل های روسری از نظر جنس پارچه و رنگ و مدل در بازار به راحتی یافت می شود. با هر سلیقه ای که باشید می توانید روسری مورد علاقه خود را در بازار پیدا کنید.

روسری ها را می توان به شکل مدل های مختلف روی سر بست و تیپ های متفاوت و جذابی ایجاد کرد. روسری ها در قواره های کوچک، متوسط و بزرگ تولید می شوند. قواره های کوچک روسری را معمولا زنان سن بالا به سر می کنند و قواره های بزرگتر را دختران می پوشند.

مقنعه

مقنعه یکی از کاربردی ترین پوشش های سر در میان زنان ایرانی محسوب می شود. از این نوع پوشش بیشتر در محیط های رسمی و اداری استفاده می شود. معمولا خانم ها در ادارات و دانشگاه ها و دختربچه ها در محیط های مدرسه از انواع مقنعه برای پوشش سر خود استفاده می کنند. ایستایی مقنعه روی سر بسیار خوب و راحت است و اغلب بانوان به همین دلیل است از مقنعه در محیطهای کاری استفاده می کنند.

شال

یکی دیگر از پوشیدنی های سر برای بانوان شال ها هستند. شال پارچه ای مستطیل شکل است که به صورت های مختلف روی سر بسته می شود و ابعاد مختلفی نیز دارد. شال ها بیشتر برای دختران جوان کاربرد دارد.

چادر

چادر پارچه ای مشکی یا رنگی است که روی سر انداخته می شود و ادامه آن معمولا تا مچ پا می رسد. زنان مسلمان در ایران و برخی کشورهای اسلامی اغلب از چادر استفاده می کنند. چادرها در مدل ها و رنگ های مختلفی تولید می شود. چادر لبنانی، جده، عربی، ملی، دانشجویی و ... از جمله مدل های مختلف آن می باشد. چادرهای ساده یا مدل دار معمولا با دست و یا کش روی سر نگه داشته می شود.

در چادرهای مدل دار به جهت راحتی بیشتر ازآستین و زیپ استفاده می شود. با چادر می توان انواع روسری، مقنعه و شال پوشید. راحتی استفاده از چادرهای مدل دار که اغلب آنان نیز دارای آستین سر خود می باشند بسیار بیشتر از چادرهای ساده می باشد. معمولا دختران جوان از چادرهای مدل دار استفاده می کنند.

توربان

از کلاه توربان معمولا در مجالس و دورهمی های زنانه استفاده می شود. به دلیل زیبایی توربان ها بر روی سر توربان ها مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. کلاه توربان از پاچه کشی دوخته می شود به همین دلیل سایز بندی نداشته و همه افراد از کوچک تا بزرگ می توانند از آن به راحتی استفاده کنند. اگر قصد رفتن به یک مهمانی زنانه را دارید و فرصت درست کردن موهایتان را ندارید می توانید از یک توربان مجلسی ست با لباس خود استفاده کنید.

 

هدشال یا شال هد دار

این نوع از شال ها ترکیبی از هد و شال هستند. هد شال برخلاف تصور بسیاری از افراد از جدا از هم نیست و هد و شال به یکدیگر متصل می باشند. یکی از مزیت های هدشال نسبت به انواع روسری و شال این است که دیگر نگران سر خوردن آن روی سر خود نیستید. هدشال روی سر بانوان جلوه زیبایی دارد و بسیاری از بانوان را به خود علاقمند ساخته است.

جمع بندی

یکی از ارزشهای بانوان ایرانی از گذشته تا به امروز مسئله حجاب بوده و خرید ملزومات حجاب نیز از دغدغه های اصلی آنان است. شما می توانید برای خرید اینترنتی محصولات حجاب به فروشگاه حجاب خورشید مراجعه کنید. برای مشاهده انواع توربان و هدشال های زیبا اینجا کلیک کنید. همچنین می توانید وارد لینک hejabkhorshid.com شده و سایت حجاب خورشید دیدن کنید.  

 

این محتوا به صورت رپرتاژ منتشر شده و عقیق مسؤولیتی در قبال محتوای آن ندارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین