عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۱۹۹
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
شیخ حسین انصاریان:
حجت‌الاسلام انصاریان گفت: اگر در آغوش رحمت خدا نباشیم هزاران شیطان بیرونی و درونی ما را می‌دزدند و طوری سرمان کلاه می‌گذارند که نفهمیم دزدیده شده­ایم. این دعا معنای پناه بردن به خدا است.

عقیق:حجت‌الاسلام حسین انصاریان استاد اخلاق به مناسبت ایام فاطمیه طی سخنرانی خود در مسجد رسول اکرم(ص) تهران پیرامون موضوع پناه بندگان به لطف و کرم پروردگار اظهارداشت: در کتاب‌های مهم شیعه از وجود مبارک حضرت زهرا (س) دعایی نقل شده است که ایشان می‌فرمایند: «خداوندا! من به رحمت تو پناه می‌آورم، من را پناه بده و نه در دنیا بلکه در دنیا و آخرت هرگز من را به خودم واگذار نکن». در این دعا، یک انسان بزرگ به وجود مقدّس خداوند پناهنده می‌شود و از پروردگار درخواست می‌کنند که لطف و احسانش را قطع نکند.

این محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی گفت: خیلی شیرین است که آدم بفهمد که تنها یک پناهگاه در این عالم وجود دارد و آن هم خداست. انسان باید دائم خود را در پناه خدا برده و از او بخواهد تا آغوش رحمتش را باز کند. اگر در آغوش رحمت خدا نباشیم هزاران شیطان بیرونی و درونی ما را می‌دزدند و طوری سرمان کلاه می‌گذارند که نفهمیم دزدیده شده­‌ایم. این دعا معنای پناه بردن به خدا است.

وی ادامه داد: قدیمی‌های ما عادت داشتند، وقتی حادثه‌ای را می‌شنیدند پناه به خدا می‌گفتند یعنی خدایا من را در پناهت حفظ کن تا چنین گرفتاری که برایم تعریف می‌کنند، برای من رخ ندهد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه بیان کرد: اگر انسان به خود واگذار شود، از همه سرمایه‌های معنوی محروم می‌شود و به یک موجود خورنده، پوشنده، لذت‌بر تبدیل می‌شود که در نهایت هم می‌میرد. این اتفاق بلای خیلی بزرگی است که انسان کنار تمام معادن لطف خدا باشد ولی همه درها به رویش بسته باشد و خدا، آدم را نخواهد.

انصاریان افزود: اگر چنین اتفاق خطرناک و تلخی به وقوع بپیوندد و انسان از مدار اتصال به پروردگار خارج بشود تبدیل به موجودی می‌شود که نمی‌تواند وارد هیچ عبادت و کار خیری شود. همه چیز دارد اما بدن، روح، عقل و جانش هزینه غیرخدا می‌شود و در نتیجه چیزی کسب نمی‌کند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام(ص) در باب وجود پربرکت فرزند صالح برای والدین، اظهارداشت: پیامبر(ص) در بخشی از یک روایت می‌فرمایند: کسی که از دنیا برود و فرزند صالح و با اخلاق از او باقی مانده باشد، پرونده پدر او بعد از مرگ بسته نمی شود و هر کار خیر این فرزند در پرونده پدر نیز نوشته می شود.

انصاریان با بیان اینکه پیامبر(ص) به مردم توصیه کردند که برای پدر و مادر خود لعنت نخرید، تصریح کرد: پیغمبر اسلام(ص) در توضیح این حدیث می فرمایند که با مردم طوری رفتار نکنید که از دست شما رنجیده شوند و بگویند به پدر و مادرت لعنت؛ لعنت را نخرید بلکه رحمت بخرید.

صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید:

تعداد بازدید : 17

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین