عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۰۳۴
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
دبیر نخستین مهرواره «هوای نو» مطرح کرد؛
ملتجی گفت: هوای نو به دنبال این است که هیئت در چهل‌واره دوم انقلاب اسلامی، یک کار متفاوتی را ارائه ‌کند و به عنوان موتور پیشران جامعه می خواهیم بگوییم افق هیئت باید خیلی بازتر از قبل شود.

عقیق:دبیر نخستین مهرواره «هوای نو» با حضور در برنامه تلویزیونی دست در دست گفت: هوای نو به دنبال این است که هیئت در چهل‌واره دوم انقلاب اسلامی، یک کار متفاوتی را ارائه کند و به عنوان موتور پیشران جامعه اسلامی می خواهیم بگوییم افق هیئت باید خیلی بازتر از قبل شود.

وی در این برنامه ضمن معرفی مهرواره «هوای نو»، به بررسی وجوه مختلف هیئت پرداخت و گفت: هیئت محل اجتماعی از زنان و مردان است که حول یک موضوع مشخص که آن هم وفاق اجتماعی است دور هم جمع می‌شوند و زمینه یک تم دینی هم دارد. این مفهوم هیئت است که در هر شهر و استانی شکلهای مختلفی دارد. هیئت پیشینه خیلی قوی دارد، یکی از سازمانهای مردم‌نهاد و ان جی او های قدیمی و شاید بتوان گفت قدیمی‌ترین و پرکاربردترین و مؤثرترین نهاد اجتماعی است که در این سال‌ها از زاوایای خاص کمتر به آن پرداخته شده است.

وی اظهار کرد: ما عمدتاً ابعاد خاصی از هیئت را دیده‌ایم یا مثلاً در یک ایام خاصی بیشتر در ایام سوگواری با هیئت سروکار داریم در صورتی که این گونه نیست. هیئت یک نهاد کاملاً مردمی است و می توانم بگوییم امن ترین نهادی است که خانواده ها می توانند از آن استفاده کنند.

امروز یکی از دغدغه های همه این است که روابط اجتماعی آنها باید چگونه پیش رود، در این راستا هیئت یکی از سالم ترین‌هاست؛ یعنی در طول چهل سال انقلاب اسلامی هیئت نشان داده که امن ترین، سالم ترین و مردمی ترین جایی است که مردم اگر بخواهند خودشان و خانواده شان تربیت درستی از آنجا دریافت کنند می توانند به آن تکیه کنند. اما قابی که از هیئت دیده‌ایم معمولاً یک قاب خاص بوده و می خواهم بگویم که هوای نو دنبال این است که این نوع نگاه را عوض کند.

ارائه یک کار متفاوت در چهل واره دوم انقلاب

ملتجی عنوان کرد: ما یک شعار داخلی داریم که همیشه می گوییم با هیئت می توان زندگی کرد، یعنی هیئت یک امر مستمر است که همه اجزاء مختلفی که با آن کار داشته باشید در هیئت برآورده می شود، چون افراد مختلفی در هیئت هستند و اینها به همدیگر کمک می کنند، برای اینکه زندگی بهتری را تجربه کنند و موفقیت بهتری را بدست آورند.

وی افزود: هوای نو به دنبال این است که یک طراحی بلند مدت داشته باشد؛ یعنی بگوییم در این چهل‌واره دوم انقلاب اسلامی هیئت یک کار متفاوتی را ارائه می‌کند و کار روبه جلویی را دارد پیش می برد و به عنوان موتور پیشران جامعه اسلامی می خواهیم بگوییم افق هیئت باید خیلی بازتر از قبل شود. هم خود هیئت و هیئتی ها باید آغوششان را باز کنند و همه مردم را مخاطب خود قرار دهند، نه فقط یک قشر خاص، و هم مردم بدانند که هیئت فقط برای قشر خاص نیست و همه می توانند از آن استفاده کنند و هر چند نفر با هم می توانند یک هیئت تشکیل دهند. این کاری است که ما در هوای نو می‌خواهیم انجام دهیم.

دبیر مهرواره هوای نو با اشاره به بخش های این مهرواره گفت: مهرواره سه بخش دارد که شامل ستایشگری، کتاب و خود هیئت است و درواقع یک چیزی مثل جشنواره است، اما با عنوان مهرواره و دلیل دارد، چون نمی خواهیم اول و دوم تعیین کنیم، اما بهترین‌ها و برگزیدگان را معرفی می کنیم. اولین بار است که این مهرواره برگزار می شود و قرار است بزرگترین عرصه و رویداد هیئت و تشکل های دینی باشد و از این سه بخش یک بخش مربوط به خود هیئت می شود و یکی از رشته های آن، حوزه هنر هیئت است که تاکنون کمتر به این موضوع پرداخته شده است در صورتی که افراد هنرمند در هیئت خیلی زیاد داریم.

وی بیان کرد: هم در بین هیئت های سنتی و هم در هیئت های امروزی در دو دهه اخیر، هیئتهایی به وجود آمده‌اند که از حوزه هیئت فراتر رفته‌اند. مثلاً علاوه بر مراسم آئینی هیئت که سخنرانی و مداحی یک بخش از ماجراست، اینها ابعادی دیگر مانند حوزه‌های تربیتی، آموزشی، خدمات اجتماعی، قرض الحسنه، حوزه های رسانه و … تعیین کرده اند و یک مجموعه فرهنگی را درست کرده‌اند و این به تعبیر من ابرهیئتها در دو دهه اخیر خیلی زیاد شده‌اند و در هوای نو سعی می کنیم به این موضوع بپردازیم.

ملتجی تصریح کرد: از رشته‌های مهم دیگر، رسانه هیئت است. البته اینجا کیفیتها دیده می شود، اما رسانه خیلی مهم است و در این سالها ارزش رسانه را همه سازمانهای مردم نهاد متوجه شده‌اند و هیئتها هم این کار را می کنند. هیئت البته خودش رسانه است اما از رسانه های مصطلح هم استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: نگاه متفاوت و جدیدی که به ظرفیت های هیئت در ارتباط با گروه های مخاطب جامعه مثل نوجوانان، جوانان، بانوان و … در این مهرواره شده به دنبال این باور بوده که باید فضای جدیدی برای فعالیت های مردمی هیئت ها ایجاد شود. رشته هایی همچون ساختار و تشکیلات، اقتصاد و شبیه اینها که مستلزم نگاه بلند مدت و هدفمند و توجه به اسناد بالادستی در طراحی برنامه ای یک هیئت است در این مهرواره مورد توجه قرار گرفته است. آیا هیئت های ما چشم اندازی برای سال ۱۴۴۰ ترسیم کرده اند که به کجا خواهند رسید؟ کار میدانی در عرصه فرهنگ نیازمند این پیش بینی ها و برنامه ریزی هاست.

خودجوش بودن و خودگردان اداره شدن از ویژگی های هیات است

وحید ملتجی با اشاره به اینکه ما به دنبال شناسایی و معرفی هیئت های رو به جلو و متفاوت هستیم افزود: یکی از ویژگی های منحصر به فرد هیئت ها خودجوش بودن و خودگردان اداره شدن است. اتصال حاکمیتی ندارند و در واقع اگر هیئت با طراحی و ساختار درست حرکت کند هیچ نیازی به حمایت مالی غیر مردمی ندارد گرچه شیوه های جدید دریافت کمک های مردمی در شرایط امروز جامعه و توسعه ارتباطات اجتماعی باید متنوع و به روز باشد.

دبیر مهرواره هوای نو با اعلام اینکه به دلیل درخواست های رسیده و استقبال خوب هیئت ها و تشکل های دینی مهلت ارسال آثار به دبیرخانه تا ۴ آذر ماه تمدید شده است گفت: حمایت ما از هیئت ها و تشکل های دینی ابعاد مختلفی خواهد که در قالب تسهیلات انجام خواهد شد و برای هیئت های دارای نوآوری و خدمات برجسته و نو هدایای ویژه در نظر گرفتیم.

وی گفت: امروز هیئت هایی داریم که در سبد فرهنگی خانواده حضور جدی دارند و ما حتماً از محصولات خوب این هیئت ها حمایت خواهیم کرد. مهرواره هوای نو دارای آیین نامه های مشخص و کارشناسی شده و هیئت داوران متخصص و سرشناس در هر سه بخش که در مجموعه دارای ۳۱ رشته هستند در مهرواره امسال داریم.

ملتجی تصریح کرد: کلیه هیئت هایی که در مهرواره ثبت نام می کنند توسط شبکه گسترده ارتباطی هیئت های دینی در سراسر کشور رصد می شوند و هیئت داوران بر اساس شاخص های تعریف شده کار خود را انجام می دهند.

دبیر اولین مهرواره هوای نو همچنین گفت: موضوع نسل حسینی که از سال گذشته مطرح شد و به طور جدی به آن پرداخته نشد در مهرواره امسال به آن توجه کردیم و اینکه در حوزه کودک، نوجوان و جوانان و ارتباط نسلی با هیئت چه کارهای متفاوت و اثرگذاری می توانیم داشته باشیم.

وی ادامه داد: فعالیت های ویژه هیئت ها در ایام کرونا که ابعاد متنوع و جدیدی از خدمات اجتماعی آنها را روشن و شفاف کرد یک اتفاق مهمی بود و یک باب همدلی و محبت جدید باز شد و ذات هیئت البته همین است و ما به خلاقیت ها و کارهای نو در این حوزه حتماً توجه می کنیم و از برگزیدگان تقدیر خواهیم کرد.

ملتجی همچنین با اشاره به اینکه بخش ویژه ای برای تجلیل از منبری های قدیمی هیئت طراحی شده و سه نفر از بزرگان عرصه منبر در اختتامیه مهرواره تجلیل خواهند شد گفت: تلاش ما این است که مسیر ورود مردم برای انتخاب هیئت های برتر را بازکنیم و در سال های آینده انتخاب مردمی هم داشته باشیم.

وی در پایان اضافه کرد: یکی از اهداف ما در طراحی بخش کتاب هیئت، تجربه ارزشمند هیئت داری به نسل های آینده است. نوجوان یا جوان ما که علاقمند به تشکیل یا تاسیس هیئت هستند از این تجربه ها بهرمند شوند و تاریخ شفاهی هیئت هم بر همین اساس در بین رشته ها تعریف کردیم.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین