عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۰۱۸
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
یادداشت
مطابق با ماده 513 قانون مجازات اسلامی، هر کس به مقدسات اسلام(خداوند متعال، قرآن کريم، پيامبراکرم (ص)، ائمه اطهار (ع)، حضرت فاطمه زهرا (س)، اماکن و مناسبت های مقدس)اهانت نماید؛ به حبس از 1 تا 5 سال محکوم خواهد شد.

عقیق: مجید قاسم کردی/ حقوقدان-فعال مدنی/ سخنان امام جمعه اهل تسنن آزادشهر،که مدیر حوزه علمیه آن نیز می باشد این روزها موجبات تالم خاطر و تکدر دوستان اهل بیت شده است این اولین بار نیست که شاهد اقداماتی این چنینی در آستانه ایام شهادت حضرت زهرا (س) هستیم بلکه بارها رفتارهای خلاف قانون و شرع که هم برهم زننده نظم عمومی است و هم مسبب تشویش اذهان عموم خواهد شد توسط رهبران اهل سنت تکرار می شود فارغ از پرداختن به اصل موضوع که کذب و ناشی از بی سوادی و جهل گوینده است در این نگاره کوتاه از منظر حقوق و قانون به این اقدام غیر قانونی که نیز تبدیل به یک مطالبه عمومی جهت محاکمه قانونی شده است می پردازم.

در حقوق اسلام، مقدسات دینى، مورد حمایت‏ حقوقى قرار گرفته و توهین به آن از جرایم مهم به شمار مى‏  رود. لذا مطابق با ماده 513 قانون مجازات اسلامی، هر کس به مقدسات اسلام(خداوند متعال، قرآن کريم، پيامبراکرم (ص)، ائمه اطهار (ع)، حضرت فاطمه زهرا (س)، اماکن و مناسبت های مقدس)اهانت نماید؛ به حبس از 1 تا 5 سال محکوم خواهد شد. همچنین طبق ماده 602 قانون مجازات اسلامی، هرکس به پیامبر اکرم(ص) و یا هر یک از پیامبران دشنام دهد یا قذف (نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر) کند ساب النبی است و به اعدام محکوم می شود. همچنین قذف هر یک از ائمه معصومین(ع) و یا حضرت فاطمه زهرا (س) یا دشنام به ایشان در حکم سب نبی است.

اقدام فردی که سابقه تحریک عواطف مسلمانان را در کارنامه خود دارد، منطبق بر قانون مجازات اسلامی به عنوان یک جرم عمومی است و میتوان آنرا جزء جرایم دینی و مذهبی دانست. چرا که هم شامل توهین به مقدسات و هم خود قَذْف نوعی دشنام و به معنای متهم کردن شخصی به زنا یا لواط است و در فقه اسلامی و حقوق کیفری ایران جرم دانسته می‌شود. از اینرو شرایط قذف را در کتاب حدود مقرر کرده‌اند، قانون مجازات اسلامی ایران نیز به پیروی از آن و با ترجمه عبارات کتب فقهی مواد ۲۴۵ تا ۲۶۱ خود را (کتاب دوم حدود، بخش دوم جرائم موجب حد، فصل چهارم قذف) به این موضوع اختصاص داده ‌است.

حال که حکم توهین به مقدسات این چنین متقن و مصرح بیان شده است و این اقدام مجرمانه نیز از اسباب تشویش اذهان عمومی و اقدام برهم زننده نظم و امنیت جامعه شده است انتظار می رود آنگونه که رهبر معظم انقلاب،  اعلام داشته اند هر گفته و عملی که منجر به بروز اختلاف میان مسلمانان شود و اهانت به مقدسات هر یک از مذاهب اسلامی باشد، خدمت به اردوگاه شرک و کفر است و خیانت به اسلام محسوب شده و شرعا حرام است. دستگاه محترم قضایی و دادستان کشور به موضوع رسیدگی کنند تا موجبات این اختلاف افکنی و نارضایتی اقشار مردم سبب بروز خسارات دیگر نشود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین