عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۹۹۴
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
بالارفتن نرخ دلار و هزینه بلیت پرواز عتبات، سفر به کربلا را گران کرد؛ به طوری که قیمت کاروان‌های زیارتی حدود 400 هزار تومان افزایش یافته است.

عقیق: سفر به عتبات از اوایل ماه جاری برقرار شد و هزینه این سفر معنوی هم برای دو طرف هوایی از هشت میلیون و ۶۰۰ تا ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شد.

 

افزایش هزینه سفر به عتبات در برخی کاروان‌ها

البته با برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارت هزینه سفر یک هفته‌ای عتبات در مرحله نخست و اعزام‌های اولیه هشت میلیون و ۵۵۷ هزار و ۷۵ تومان بود و زائران با این قیمت به عتبات مشرف شدند. اما در روزهای اخیر با افزایش قیمت دلار، با وجود تلاش سازمان حج و زیارت برای ثبات هزینه سفر عتبات، قیمت این سفر معنوی نیز بیشتر شد؛ به طوری که هم‌اکنون هزینه سفر عتبات حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان نسبت به اعزام‌های اولیه افزایش یافته است و بسیاری از کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت با قیمت هشت میلیون و ۹۶۰ هزار تومان اقدام به ثبت‌نام می‌کنند. البته سازمان حج و زیارت پیش از این پیش‌بینی افزایش هزینه‌ها را می‌کرد. بر همین اساس قیمت سفر یک هفته‌ای عتبات را تا ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز اعلام کرده بود.


ظرفیت و هزینه سفر به عتبات در روزهای آینده

هزینه سفر عتبات در اوایل آذر با دلار ۲۸ هزار تومانی بود

به گفته یکی از مدیران کاروان‌های عتبات، افزایش هزینه سفر عتبات در قالب کاروان‌های زیارتی، به دلیل بالا رفتن قیمت دلار است. در زمانی که برآورد هزینه سفر عتبات صورت گرفت، دلار کمتر از ۲۸ هزار تومان بود اما اکنون بیش از ۳۰ هزار تومان است. بر همین اساس، با توجه به اینکه بیشتر هزینه‌های سفر عتبات ارزی است و از هتل تا حمل و نقل با نرخ دلار یا دینار محاسبه می‌شود، با افزایش نرخ دلار هزینه سفر هم بالا رفته است.

سفر عتبات در برخی کاروان‌ها ۹ میلیون تومان را رد کرد

با این وجود، برخی از کاروان‌هایی که در سامانه ثبت‌نام عتبات قابل مشاهده است، هزینه سفر را تغییر نداده‌اند. اما با نگاهی به کاروان‌های موجود، می‌توان به افزایش هزینه سفر عتبات پی برد؛ تا جایی که حتی از ایستگاه پروازی تهران و فرودگاه امام خمینی (ره) برخی از کاروان‌ها هزینه سفر عتبات را ۹ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۱۷۵ تومان اعلام کرده‌اند و زائران برای همراهی با این کاروان‌ها باید این مبلغ را بپردازند که البته این هزینه خارج از هزینه‌های آزمایش PCR در ایران و عراق است.

چرا سفر عتبات از مشهد گران‌تر است؟

البته هزینه سفر به عتبات از مشهد مقدس که به دلیل مسافت زیاد از سایر ایستگاه‌های پروازی گران‌تر است، چندان افزایش نیافته و بالاترین هزینه سفر عتبات از ایستگاه پروازی مشهد ۹ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۷۲۵ تومان است.

جواد شاد، مدیر کل حج و زیارت استان خراسان رضوی می‌گوید: هزینه پروازهای عتبات از مشهد بسیار بالا است و شرکت‌های هواپیمایی هم با ما همکاری نمی‌کنند. البته هزینه بلیت عتبات به دلیل مسافتی که از فرودگاه مشهد تا عراق باید طی شود، نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است.

 

افزایش هزینه بلیت پرواز عتبات در روزهای اخیر

به گفته محمد سراهی، یکی از مدیران کاروان‌های عتبات، اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت‌های سفر عتبات بالا بودن هزینه پرواز است؛ به طوری که در روزهای اخیر شرکت‌های هواپیمایی بیش از ۵۰۰ هزار تومان بر قیمت بلیت پروازهای نجف و بغداد افزوده‌اند که این امر موجب بالا رفتن هزینه‌های سفر می‌شود و متأسفانه شرکت‌های هواپیمایی هم با سازمان حج و زیارت تعامل خوبی ندارند. در صورتی که هزینه پرواز عتبات کاهش یابد، به طور حتم هزینه سفر عتبات نیز پایین خواهد آمد و زائران با قیمت مناسبی می‌توانند عازم عتبات شوند.

البته حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه بازگشت زمینی زائران به کشور تا حدودی هزینه‌های سفر را کاهش داده است، می‌گوید: ما در حال پیگیری برقراری سفر زمینی به عتبات هستیم. با بازشدن مرزهای زمینی و ازسرگیری اعزام‌ها از مرزهای زمینی، هزینه سفر نیز کاهش یافته و ممکن است هزینه بلیت پروازهای عتبات نیز پایین بیاید. چرا که اکنون با لغو ویزای عراق فقط سفرها به صورت هوایی صورت می‌گیرد و همه زائران مجبور هستند تا به صورت هوایی به عراق سفر کنند و همین موجب بالا رفتن قیمت بلیت عتبات هم شده است.

هزینه بلیت پرواز تهران- نجف و نجف-تهران در اوایل آذرماه

با این وجود، اکنون در سایت‌های فروش بلیت پرواز هم هزینه‌های پرواز به نجف و بغداد افزایش یافته است؛ به طوری که هزینه پرواز به نجف در هفته‌های گذشته به طور متوسط ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان بود. اما اکنون همان پروازها حداقل چهار میلیون تومان شده است و همین افزایش نرخ پروازها موجب بالا رفتن هزینه سفر شده است.

این امر در حالی است که انتظار می‌رفت شرکت‌های هواپیمایی برای سفر عتبات برنامه‌ریزی کرده و برای این سفرها به فکر سودجویی کمتری باشند. اما متأسفانه شاهد هستیم که حتی گاهی برخی از شرکت‌های هواپیمایی ترجیح می‌دهند که پروازهای خود به کشورهای همسایه را افزایش دهند، اما پروازی به عتبات نداشته باشند.


هزینه بلیت پرواز تهران-نجف برای ۲۴ آذرماه که نسبت به اوایل ماه جاری افزایش یافته است

در کنار نرخ پروازها، خدماتی که در عراق به زائران داده می‌شود، از اسکان و تغذیه یا حتی تأمین امنیت زوار و حمل و نقل به دلار محاسبه می‌شود و با نوسان نرخ دلار، بالا رفتن هزینه سفر هم دور از انتظار نیست. حتی برخی از مدیران کاروان‌ها مدعی هستند که هزینه سفر عتبات از این مبلغی که هم‌اکنون در سایت قابل مشاهده است، بیشتر خواهد شد. چرا که با این روند دفاتر زیارتی متضرر خواهند شد.

علاوه بر این، هزینه سفر عتبات برای یک طرف هوایی و بازگشت زمینی نیز افزایش یافته است و در حالی که به نظر می‌رسید، این سفر حداکثر ۶ میلیون تومان باشد، اکنون هزینه سفر یک طرف هوایی هفت میلیون و ۱۳۰ هزار و ۹۲۵ تومان است.

به گزارش فارس، سفر عتبات از اوایل آذرماه پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع کرونا، برقرار شد و در مرحله نخست ایستگاه‌های پروازی تهران و کرمان اقدام به اعزام زائران کردند و پس از آن نیز ایستگاه‌های پروازی مشهد و یزد هم به جمع ایستگاه‌های پروازی عتبات افزوده شد. همچنین ایستگاه پروازی ساری نیز یک پرواز به عتبات داشت که با توجه به هزینه‌های بالای پرواز، اعزام از این استان لغو شد و برخی از زائران استان از تهران عازم نجف اشرف شدند. البته در روزهای آینده مجدد ایستگاه پروازی ساری فعال خواهد شد. با این وجود، هنوز برخی از استان‌ها که تعداد زائران زیادی هم دارند، همچون اصفهان اعزام‌ها را آغاز نکرده‌اند و منتظر پروازها برای سفر عتبات هستند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین