عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۹۷۹
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی یکی از مأموریت‌های اصلی این بنیاد را حضور جهانی در عرصه پژوهش عنوان کرد.

عقیق:احد فرامرز قراملکی، در نشست خبری هفته پژوهش سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی که صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، به تبیین سیاست‌گذاری‌های پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی پرداخت.

وی عنوان کرد: این سیاست‌ها بر پایه سه محور فعالیت‌های جهانی به معنای حضور جهانی در عرصه پژوهش و عرضه محصولات، همکاری‌های مشترک با سایر مراکز وابسته به آستان قدس رضوی و انجام پژوهش‌هایی در راستای نیازهای علمی و پژوهشی آستان قدس رضوی بنا نهاده شده است.

رئیس بنیاد پژوهش‌ های اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه به دو اثر ارزشمند «حسابداری وقف» و «خادم تراز» که به‌تازگی توسط این بنیاد منتشر شده است، اشاره و تصریح کرد: در کتاب«حسابداری وقف» کوشش شده با بهره‌گیری از مشاوره‌های فقهی و حسابداری با آگاهان این حوزه‌ها، الگویی برای دستیابی به نظام گردشگران مالی موقوفات در بستر حسابداری تعهدی ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: در کتاب «خادم تراز» نیز چهل شایستگی خادم امام رضا (ع) تبیین شده که خادمان بارگاه ملکوتی را در معرفت‌افزایی هر چه بیشتر و آراسته شدن به این شایستگی‌ها به مقام خادم تراز اهل بیت (ع) رهنمون می‌سازد.

انتشار ۲۳۲۸ اثر از ابتدای تأسیس تاکنون

قراملکی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۴۱ جلد کتاب در نوبت اول و ۹۷ جلد اثر از سوی این مرکز تجدید چاپ شده است، گفت: از ابتدای تأسیس بنیاد تاکنون موفق شده‌ایم ۲ هزار و ۳۲۸ جلد کتاب را منتشر و روانه بازار نشر کنیم.

وی در ادامه یکی از شیوه‌های پژوهشی این مرکز را برگزاری همایش‌ها و نشست‌ های علمی ذکر کرد و گفت: از ابتدای سال جاری 54 همایش و نشست تخصصی در موضوعات مختلف، با حضور محققان، اساتید حوزه و دانشگاه و اندیشمندان سراسر کشور در این مرکز برگزار شده است.

حمایت از رساله‌های دکتری

وی یکی از اولویت‌های پژوهشی این مرکز را حمایت از رساله‌های دکتری ذکر کرد و گفت: طبق تفاهم‌نامه‌هایی که با دانشگاه‌های فردوسی مشهد، علوم اسلامی رضوی و... منعقد کرده‌ایم، مقرر شده از برخی از رساله‌های دکتری دانشجویان حمایت کنیم و پس از ارزیابی و باز پژوهی این رساله‌ها و پایان نامه‌ها، در قالب کتاب به محققان و کتاب دوستان عرضه کنیم.

قراملکی در خصوص موضوع زیارت متعالی نیز به تأسیس اتاق فکر زیارت در این بنیاد اشاره کرد و گفت: در این اتاق فکر مجموعه مسائل کاربردی زیارت جمع آوری شده است و قرار است پس از اولویت‌بندی فراخوان جذب همکاری در این خصوص منتشر شود.

وی محور پژوهش‌ها در این اتاق فکر را مواجه شناختی، هیجانی، رفتاری و مناسکی ما با امام رضا(ع)، ذکر کرد و گفت: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک کتابی با این محوریت منتشر شود.

۹۵ سال سابقه پژوهش در آستان قدس رضوی

در ادامه حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در نشست خبری هفته پژوهش سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی که صبح امروز با حضور مرتضی رجوعی؛ رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، دکتراحد فرامرز قراملکی،  رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد ابراهیم روشن ضمیر؛ معاون پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و جمعی از اصحاب رسانه در محل تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، مهم‌ترین ماموریت آستان قدس رضوی را پرداختن به موضوعاتی همچون زیارت، وقف و نذر و فرهنگ رضوی دانست.

ضرورت تولید علم در حوزه زیارت، وقف و نذر و فرهنگ رضوی

وی مسئله حائز اهمیت در این ماموریت را تولید علم ذکر کرد و گفت: طی سه سال آینده باید ۵۰ درصد دانش را در موضوعات ذکر شده تولید کنیم و از همین رو مجموعه‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی، کتابخانه‌ها و موزه‌ها و دانشگاه‌های علوم اسلامی رضوی و امام رضا (ع) مسئولیت خطیری را بر عهده دارند.

حجت‌الاسلام حسینی، با بیان اینکه سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی زمینه را برای پژوهش محققان و پژوهشگران فراهم می‌آورد، گفت: رویکرد این سازمان پژوهش محوری و تسهیل‌سازی در امر پژوهش است و در همین راستا اطلاعات جامع و کاملی از اسناد را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: شورای پژوهش آستان قدس رضوی در تسهیل سازی امر پژوهش موثر بوده و در همین خصوص نشریه، مقالات و آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است.

این مقام مسئول از برگزاری ۱۸۵ نشست علمی از ابتدای سال جاری تا کنون از سوی این سازمان خبر داد و گفت: در این نشست ها موضوعات علمی تحلیل و بررسی شده است.

وی تأسیس کتابخانه دیجیتال فهارس را اقدام مهم این سازمان برشمرد و گفت: بیش از ۳۶ هزار صفحه قابل جستجو و متنی در این کتابخانه جمع آوری شده است و در دسترس محققان و پژوهشگران قرار گرفته است.

بهره‌مندی از ۱۳۰ میلیون منبع دیجیتالی برای محققان

حسینی در ادامه با بیان اینکه منابع دیجیتال کتابخانه آستان قدس رضوی توسعه مطلوبی داشته است، افزود: نزدیک به ۱۳۰ میلیون منبع آماده بهره برداری برای محققان است.

وی خاطر نشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شده است تمامی نشریات قابل جستجو و تحقیق و مطالعه باشد و از همین رو تا کنون ۹۸۷ عنوان نسخه نشریه پیاده‌سازی شده و بنا داریم تمامی این نسخه ها را به متن تبدیل کنیم.

افزودن بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار منبع اطلاعاتی به منابع موجود

به گفته رئیس کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، منابع اطلاعاتی موجود در این سازمان را روزانه دیجیتال سازی می‌شود و در همین راستا بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار منبع اطلاعاتی به داشته‌های این مجموعه اضافه شده است.

وی با بیان اینکه این سازمان در راستای تحقق مرجعیت علمی، به دنبال آن است منابع خود را به صورت فیزیکی و دیجیتال ارتقا دهد، گفت: ۱۴ هزار پایان نامه دکتری مورد حمایت این سازمان قرار گرفته است.

اعلام برنامه‌های هفته پژوهش

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از برگزاری ۷ نشست علمی به مناسبت هفته پژوهش خبر داد و گفت: چند رونمایی اعم از سه نشریه تخصصی جدید و چند اثر در این ایام معرفی خواهد شد.

وی همچنین افتتاح دفتر اسنادی در شهرستان گناباد، رونمایی مرکزی در شهرکرد، رونمایی ایستگاه کتابخانه مطالعاتی نهج‌البلاغه در مشهد و... را از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در هفته پژوهش ذکر کرد.

معرفی دانشگاه امام رضا(ع) به عنوان پایگاه پژوهشی آستان قدس رضوی

دکتر مرتضی رجوعی رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه این دانشگاه سیاست های پژوهشی خود را در راستای منویات مقام معظم رهبری و شعار سال طراحی و برنامه‌ریزی کرده است، گفت: در این خصوص 5 سیاست کلی برای دانشگاه تعریف شده است.

وی معرفی دانشگاه امام رضا(ع) به عنوان پایگاه پژوهشی آستان قدس رضوی، هم‌افزایی علمی بین موسسات علمی آستان قدس رضوی و ارتباط تنگاتنگ با بدنه اجرایی فعالیت‌های آستان در بنیاد بهره‌وری و موقوفات، توسعه فعالیت‌های دانش بنیان در دانشگاه، حمایت از پژوهش‌های تقاضا محور و حمایت از پژوهشهای ماموریت گرا با هدف رفع نیازهای آستان قدس رضوی را از جمله این سیاست‌ها برشمرد.

رجوعی تصریح کرد: در سال گذشته توفیق داشتیم دو مرکز تحقیقاتی فناوری‌های زیستی و سلامت و مرکز کاربردی و تبلیغ و تربیت دینی به سایر مراکز این دانشگاه افزوده شود و در حوزه مجلات علمی و تخصصی نیز ۴ مجله مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد کسب کرده است.

وی ادامه داد: این دانشگاه در سال جاری ۱۰ کتاب تخصصی دانشگاهی را در شمارگان ۵۳۰۰ نسخه به چاپ رساند و یکی از اتفاقات مهم در این دانشگاه افتتاحیه پنل‌های تخصصی ارتباط دانشگاه با صنعت است.

رجوعی ادامه داد: در حال حاضر ۲۴ تیم نوآوری در مرکز نوآوری دانشگاه مشغول فعالیت است و از ایده‌های دانشجویان و اساتید کل کشور استقبال می‌کند. رونمایی از دو اختراع، انتشار ۱۶۰ مقاله و حمایت از پژوهش‌های تقاضا محور با رویکرد نیازهای آستان قدس رضوی از برنامه های در نظر گرفته شده این مرکز تا پایان سال جاری است.

دانشگاه علوم اسلامی رضوی؛ تلفیقی از دانشگاه و حوزه علمیه

حجت‌الاسلام محمد ابراهیم روشن ضمیر؛ معاون پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: این دانشگاه نخستین دانشگاه تلفیقی بعد از انقلاب اسلامی است که دروس دانشگاهی در کنار دورس حوزوی تدریس می شود.

وی با بیان اینکه این دانشگاه یک موسسه آموزشی به شمار می‌رود تا پژوهشی، گفت: پژوهشهای این مرکز محصولات دانشجویان و پایان نامه‌های آنان است.

حجت‌الاسلام روشن ضمیر تمرکز بیشتر این مرکز را در سه عرصه وقف و نذر، زیارت و معارف رضوی دانست و گفت: در همین راستا آثاری همچون، مهندسی قرارداد اجاره موقوفات، تبیین جایگاه امامت، ارزشهای انسانی در سیره و سخن امام رضا(ع) و... به تازگی منتشر و روانه بازار نشر شده است. کتابی 8 جلدی با محوریت شهدای دانشگاه علوم اسلامی رضوی در حال تدوین است که 4 جلد ان آماده چاپ است.

این مقام مسئول از دیگر کارهای ارزشمند در این دانشگاه را پرداختن به موضوع شبهه‌پژوهی در فضای مجازی و رسانه‌ها ذکر کرد و گفت: بر همین اساس مجموعه کتاب‌هایی با موضوعات شبهه‌پژوهی قرآنی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و... آماده چاپ است.
وی در ادامه به برنامه‌های این دانشگاه در هفته پژوهش اشاره کرد و گفت: نشست نقد و بررسی مولفه‌های جهانی شدن از منظر اسلام، وبینار تحولات فرهنگی و سیاسی سوریه، نشست علمی بررسی اجاره موقوفات، رونمایی از کتاب‌های جایگاه امامت و درآمدی بر دانش قرآن و... از برنامه‌های این دانشگاه در هفته پژوهش است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین