عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۹۶۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
حضرت زینب(س) نماد صبر و استقامت در برابر مشکلات و شخصیت برجسته و کاملی که توانست اسوه و الگویی ماندگار برای همه زنان عالم باشد.

عقیق:حضرت زینب(س) دارای شخصیت برجسته و کاملی از تمام جهات بودند، ایشان اسوه و الگو برای همه زنان عالم هستند؛ برای ایشان مقام‌ها و صفات فراوانی ذکر شده و روایات بسیاری در شأن و منزلت ایشان بیان شده است که در اینجا به هفت ویژگی آن حضرت اشاره می‌کنیم.

۱- عقیله بنی هاشم

عقیله از کلمه عقل می‌آید، در بنی‌هاشم حضرت زینب(س)‌ را زن خردمند و عاقله می‌شناختند که مسائل را با صبر و خرد بالا، حل و فصل می‌‌کند و در کارهایش بسیار دوراندیش و آینده نگر است، به همین جهت در میان خاندان بنی هاشم بسیار عزیز و ارجمند و قرب و منزلت داشت.

۲- صدیقه صغری

یکی از صفات والای الهی و انسانی صداقت است به‌گونه‌ای که جایگاه و مرتبه صدیقین در ردیف پیامبران و شهدا است. زینب کبری(س) در کمالات همانند مادرش فاطمه زهرا(س) بود لذا به مادر لقب صدیقه کبری و به دختر لقب صدیقه صغری دادند و صدیقه یعنی زن بسیار راستگو، زنی که در گفتار و عمل صداقت دارد و سخن و عملش هماهنگ است.

۳- عالمه غیرمعلمه

امام سجاد(ع) در وصف عمه اش زینب(س) فرمود: أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ ای عمه تو بحمدالله دانشمند و دانای بدون آموزگار و بانوی فهمیده هستی که بشری تو را تفهیم ننموده است.

۴-عابده آل علی

حضرت زینب(س) در عبادت اوج خضوع و خشوع در برابر خدای متعال را داشت، هیچ گاه تهجد و شب زنده داری را ترک نمی‌کرد به همین جهت حضرت سیدالشهدا(ع) از او می‌خواهد که ای خواهر در نماز شب مرا فراموش نکن. آن حضرت حتی در سخت‌ترین حوادث عبادت‌های استحبابی را ترک نکرد.

۵- معینه ولایت مطلقه

زینب کبری(س) در تمام مراحل نهضت امام حسین(ع) کمک کار و مدافع ولایت بود به گونه‌ای که اگر قیام عاشورا را به دو بخش تقسیم کنیم رسالت قسمت اول قیام برعهده امام حسین(ع) و مسئولیت بخش دوم بر عهده زینب کبری(س) بوده است. ایشان ولایتمدار و و یاری رسان امام زمان خویش در تمام دوران زندگی به خصوص در شرایط سخت و دشوار کربلا بوده است.

۶- عفیفه

زینب کبری(س) مظهر حجاب و عفاف و پاکدامنی بوده است. ایشان الگوی برجسته حجاب و عفاف برای زنان جامعه در دوران‌های مختلف زندگی است. در کربلا بعد از شهادت امام حسین(ع) در دوران سخت اسارت با همه مصیبت‌ها از حجاب خویش لحظه‌ای غفلت نکرد تا می‌توانست از این گوهر گرانبها دفاع کردند و نگذاشتند دشمن متعرض حیا و عفت گردد.

۷- بطله کربلا؛( قهرمان کربلا)

حضرت زینب(س) اسوه صبر و استقامت، نماد صبر جمیل بوده است مقاومت در راه حفظ دین خدا و خون شهیدان کربلا ایستادگی باعزت در برابر دشمن نشان ندادن ضعف در مقابل هجمه‌ها از ویژگی‌های بارز آن حضرت بود، که از او به‌عنوان یک قهرمان و اسطوره بی‌نظیر مقاومت در حوادث و ناگواری‌ها ساخت.

پی نوشت:
۱- کتاب تنقیح المقال فی علم الرجال جلد(۳) عبدالله مامقانی
۲ - کتاب الاحتجاج احمد بن علی طبرسی
۳ - کتاب اعلام النساء المؤمنات محمد الحسین و ام علی مشکور

برگرفته از مقاله سید احمد میرعمادی استاد سطوح علمیه قم

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین