عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۹۲۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
گزارش عقیق از دومین روزِ همایش تخصصی نوحه در مشهد مقدس:
متأسفانه امروزه بیشترین زمان جلسه صرف شور سینه زنی می شود. قرار بود به سمت امام حسین علیه السلام حرکت کنیم اما به سمت تخلیه انرژی رفته ایم. لذا شما مرثیه سرایان با تولید نوحه های خوب می توانید اثر گذار باشید و باعث احیای مردم شوید

عقیق: دومین روز از همایش تخصصی نوحه (جامه دران) به همت مجمع شاعران اهل بیت در مشهد مقدس برگزار شد.

حجت الاسلام راشد یزدی : خریدار کالای شما خداست / حاج منصور ارضی : ظاهرگرایی و عطش دیده شدن ؛بلای جان شاعران و مرثیه سرایان

در این مراسم  حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع نوحه سرایان گفت :

باید به این کسوت افتخار کنید. شخص مرثیه سرایی به محضر امام صادق سلام الله علیه رسید و حضرت احترامش کردند و خود برایش کرسی آوردند و از او خواستند که روضه بخواند. ببینید مرثیه سرا چه مقامی دارد. اگر ارزش کار را بدانید و موقعیت را درک کنید، این موقعیت تبدیل به منابر انوار خواهد شد؛ اما اگر قدر این موقعیت که اهل بیت سلام الله علیهم زحمت آن را کشیده اند، ندانیم با سر زمین خواهیم خورد.

حجت الاسلام راشد یزدی : خریدار کالای شما خداست / حاج منصور ارضی : ظاهرگرایی و عطش دیده شدن ؛بلای جان شاعران و مرثیه سرایانمگر عمر مرثیه سرایی یک شخص چقدر است؟

حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی موتور محرک و علت موفقیت پیشینیان را اخلاص آن ها بیان کرد و افزود:

در فلسفه از دو حرکت سخن گفته می شود. حرکت قطعیه و حرکت توسطیه! حرکت قطعیه همان حرکت عادی از ابتدای تولد تا زمان مرگ است. انسان به دنیا می آید و رشد می کند و روزی از دنیا می رود. اما آنچه که مهم است حرکت توسطیه است. این حرکت پاسخ دادن به این سؤال است که برای چه به این دنیا آمدیم؟ شما هم از خود سؤال کنید که برای چه چیزی و چه کسی نوحه سرایی می کنم؟ در ارزیابی عبادات به حرکت توسطیه توجه می کنند و عمق فعل مورد نظر است نه حجم فعل! حافظ علیه الرحمه می گوید:

گو برو و آستین به خون جگر شوی

هر که در این آستانه راه ندارد

این سخنران و کارشناس دینی گفت:

ما باید در این خط باشیم و حرکت توسطیه ما برای خدا باشد. اگر اینگونه نباشیم کلاه سرمان رفته است و باید آستین به اشک دیده بشوییم. آنقدر گریه کنیم تا در مسیر درست قرار بگیریم. مگر عمر مرثیه سرایی یک شخص چقدر است؟ شاید حدود ۵٠ سال اما همین مقدار محدود اگر برای خدا باشد در عالم بالا بیش از میلیاردها سال ارزش دارد.

خریدار کالای شما خداست

حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی به ماندگاری برخی اشعار اشاره کرد و افزود: شاید برخی آثار از لحاظ ادبی قوت زیادی نداشته اما چون سراینده اخلاص داشته و برای خدا سروده است شعرش ماندگار شده است و در مقابل بسیار اشعاری که اگرچه از لحاظ ادبی قوی اما چون تهی از اخلاص بوده اند به فراموشی سپرده شده اند. شعر و مرثیه را مصنوع سراینده است و کالایی است که از فرش به عرش عرضه می شود و خریدار آن خداست. لذا باید جنس با کیفیت ارائه شود.

پس از حجت الاسلام راشد یزدی، حاج منصور ارضی به سخنرانی در جمع نوحه سرایان پرداخت.

جمله امیرالمومنین (ع) خطاب به حاج احمد آرونی

این پیشکسوت عرصه ستایشگری اهل بیت در ابتدا از مرثیه سرایان خواست تا به نکاتی که در این جلسات گفته می شود گوش جان بسپارند و افزود : مبادا ساعت ها پای صحبت بزرگانی چون حجت الاسلام راشد یزدی بنشینیم و بشنویم و عمل نکنیم. روزی مرحوم آرونی را بسیار پریشان و گریان دیدم. علت را که از او پرسیدم گفت:

 «شعری را در مرثیه صدیقه طاهره سلام الله علیها نوشتم و از زبان امیرالمؤمنین چنین گفتم:

 به پیش مصطفی شرمنده هستم

اما بعد پشیمان شدم و به خود گفتم به چه جرأتی از زبان مولا حرف زدی؟ شب در عالم رویا امیرالمؤمنین را دیدم و ایشان فرمودند پیشمان مباش که درست گفته ای! شعر را اینگونه ادامه بده:

که زهرا رفته و من زنده هستم»

ببینید چه حال خوبی داشتند. متأسفانه امروزه ظاهرگرایی و عطش دیده شدن بلای جان شاعران و مرثیه سرایان شده است و نتیجه این می شود که اشعار جان قبل را ندارد و ماندگار نمی شود.

حجت الاسلام راشد یزدی : خریدار کالای شما خداست / حاج منصور ارضی : ظاهرگرایی و عطش دیده شدن ؛بلای جان شاعران و مرثیه سرایان

قرار بود به سمت امام حسین علیه السلام حرکت کنیم اما...

حاج منصور ارضی در ادامه به تقسیم بندی نوحه در گذشته اشاره کرد و افزود‌:

نوحه در گذشته دو نوع بود. نشسته و ایستاده که به نوحه ی نشسته زمینه میگفتند. متأسفانه امروزه بیشترین زمان جلسه صرف شور سینه زنی می شود. قرار بود به سمت امام حسین علیه السلام حرکت کنیم اما به سمت تخلیه انرژی رفته ایم. لذا شما مرثیه سرایان با تولید نوحه های خوب می توانید اثر گذار باشید و باعث احیای مردم شوید. این چند روز در  محضر امامی هستید که خود نوحه گفته است و آتش به دل ریان بن الشبیب زده است. لذا به حضرت متوسل شوید و عرضه بدارید که به ما عنایتی کنید تا بتوانیم دین شما را احیا کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین