عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۷۵۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۷
اخیرا کلیپی از حضرت آیت الله جوادی آملی در فضای مجازی به صورت تقطیع شده منتشر گردیده که باعث سوء برداشت هایی در جامعه دینی و فرهنگی کشور شده است.

عقیق:پایگاه اطلاع رسانی اسراء در مطلبی با عنوان سخن سردبیر آورده است: اخیرا کلیپی از حضرت آیت الله جوادی آملی در فضای مجازی به صورت تقطیع شده و هدفمند منتشر گردیده که باعث سوء برداشت هایی در جامعه دینی و فرهنگی کشور شده است.

آنچه به صورت تقطیع شده، منتشر شده، به شرح زیر است:

«آیت‌الله جوادی آملی: خداوند به اندازه کافی به این ملت رزق داده، تو در اثر بی عرضگی نتوانستی این ملت را اداره کنی و به خزینه خودت سپردی و ما روی این اشکال داریم!

منظور آیت الله العظمی جوادی از این "تو" کیست؟»

پرسشی که در پایان این برداشت تقطیع شده، آمده است، نیت سوء کسانی که این مطلب را منتشر کرده و بازنشر داده اند، کاملا مشخص می کند!

اما اصل ماجرا چیست؟

آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه اجلاسیه اساتید سطوح خارج حوزه علمیه به تاریخ ۱۳۹۳/۹/۱۲ در نکوهش تفکر جبریه و سوء استفاده کردن حکام از این تفکر برای توجیه فاصله طبقاتی خود با مردم ضعیف، بیان می دارند:

« درباره یکی از این بزرگان دارد که معاویه آمد خواست گرانی وضع را، کمیِ امکانات مردم آن روز را، توجیه کند، گفت خدا از مخزن غیب خود برای شما همین اندازه روزی نازل کرده است، شما چه اعتراضی دارید؟ همان تفکّر جبری که متفکّران اشعری‌منش به اموی یاد دادند یا خواسته خود اموی بود این را در آن صحنه ذکر کرد... این بزرگوار [احنف بن قیس] در بین جمع برخاست گفت معاویه «هاهنا مسائل ثلاثة» چرا مغالطه می‌کنی؟ در مخزن الهی هر چه خدا بخواهد هست: ﴿وَ إِنْ مِنْ شَی‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ﴾ [۱] ذات اقدس الهی هر چه بخواهد به اندازه نیاز مردم نازل می کند، چون خدا فرمود مردم عائله من هستند، نه تنها مردم، تمام مار و عقرب عالَم عائله من هستند: ﴿ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ رِزْقُها﴾ [۲] با ﴿عَلَی﴾ تعبیر کرده، فرمود تمام مارها، تمام عقرب‌ها، موجودات دریایی و غیر دریایی عائله من هستند. سوم اینکه ما درباره مخزن الهی حرفی نداریم، آنچه خدا نازل کرده است برای تأمین روزی مردم حرفی نداریم، در امر سوم نظر داریم می‌گوییم خدا به اندازه کافی به این ملت داد، تو در اثر بی‌عُرضگی نتوانستی ملت را اداره کنی و به خزینه خودت سپردی، ما به این اشکال داریم...»[۳]

در نتیجه، بیان کامل آیت الله العظمی جوادی آملی، به یک جریان تاریخی اشاره دارد که این قضیه در منابع گوناگون ذکر شده و از جمله در کتاب الدر المنثور فی التفسیر بالماثور به این شرح نقل شده است: «... فَقَامَ الْأَحْنَف فَقَالَ یا مُعَاوِیة وَ الله مَا نلومک علی مَا فِی خَزَائِن الله وَ لَکِن إِنَّمَا نلومک علی مَا أنزلهُ الله من خزائنه فَجَعَلته أَنْت فِی خزائنک و أغلقت عَلَیهِ بابک ...». [۴]

دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی در اطلاعیه خود همواره همگان خصوصا اصحاب رسانه را به صدق و عدل و رعایت مناسبات صحیح اخلاقی و حقوقی دعوت نموده و اعلام داشته است که کلیه اخبار و اطلاعات در مورد محتوای دیدارها، جلسات و سخنرانی های آیت الله العظمی جوادی آملی تنها در صورتی مورد تایید است که از کانال های رسمی بنیاد اسراء منعکس شده باشد. [۵]

در پایان لازم است تا بخشی از بیانات ارزشمند حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جمع اصحاب رسانه را یادآور شویم که معظم له، «راستگو بودن» را بهترین فضیلت و سرمایه بیان دانسته و اظهار می دارند:

«آنچه برای همه ما لازم است هم صدق خبری است هم صدق مخبری... یک انسان راستگو می رود، می فهمد، درس می خواند، از راه صحیح پیدا می کند، تا چیزی برای او روشن نشد نمی گوید، زیرا معتقد است ائمه فرمودند: «کفی بالمرء کذباً ان یحدث بکل ما سمع» خبر فروشی یعنی شرف فروشی و خبر خریدن هم یعنی حیثیت دیگری را زیر سؤال بردن. بنابراین آقایان اساس کار این است که صدق مخبری را فراهم بکنید، راستگو بودن بهترین فضیلت و سرمایه است».[۶]

پاورقی: ـــــــــــــــــــــــ

[۱]. سوره حجر، آیه۲۱.

[۲]. سوره هود، آیه۶.

[۳]. سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه اجلاسیه اساتید سطوح خارج حوزه علمیه به تاریخ ۱۳۹۳/۹/۱۲

[۴]. الدر المنثور فی التفسیر بالماثور، ج۵، ص۷۱.

[۵]. پایگاه اطلاع رسانی اسراء news.esra.ir

[۶]. سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در جمع اصحاب رسانه، ۱۳۸۳/۵/۱۵

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین