عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۷۵۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی:
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی بر ضرورت آشنایی نسل جوان جامعه با مفاخر ادبی و مشاهیر کشور تأکید کرد و گفت: آشنایی مردم به‌ویژه نسل جدید با مفاخر در تقویت انگیزه روحیه خودباوری در جامعه مؤثر است.

عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز، امروز، ششم آذرماه، در مراسم رونمایی از پوستر آئین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد درگذشت شاعر جواهر کلام اهل بیت(ع) استاد محمد عابد تبریزی، بر ضرورت آشنایی نسل جوان جامعه با مفاخر ادبی و مشاهیر کشور تأکید کرد و گفت: آشنایی مردم به‌ویژه نسل جدید با مفاخر در تقویت انگیزه روحیه خودباوری در جامعه موثر است.

وی افزود: استاد عابد، شهریار دوم آذربایجان است، باید حوزه هنری و فرهنگ و هنر حسینی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و با جدیت پیگیر مطالبات فرهنگ و هنر حسینی باشیم.

آل‌هاشم، گفت: برگزاری گنگره نکوداشت برای مشاهیر آذربایجان برای ارائه الگو‌های بومی برای جوانان یک ضرورت است، این‌ها مفاخر و مشاهیر یک ملت هستند و نباید از یاد‌ها بروند، همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بسیج امکانات برای برگزاری هر چه بهتر مراسم نکو داشت استاد عابد جای تقدی و تشکر دارد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با تأکید بر نقش مؤثر صداوسیما در شناساندن شعرا و مفاخر استان اظهار کرد: جامعه حسینی و ادبیات عاشورای آذربایجان و تبریز ظرفیت‌های قابل توجهی از منظر فرهنگی هستند و پیشینه فرهنگی این استان وجود شعرای مرثیه سرای نام آور در عرصه دینی در این منطقه گواه این ادعا است.

وی افزود: اشعار استاد عابد، متین، فاخر و بدیع بود و از هر گونه افراط و تفریط و غلو گرایی اجتناب می‌کرد و مضامین شعرش مستند بود، وی شاعری عالم و فرزانه و ادیب بود که در اشعارش همواره این استحکام چه در مضامین و چه در الفاظ کاملا مشهود بود.

آل‌هاشم ادامه داد: استاد عابد شاعری بود که با مردم و در میان مردم زندگی می‌کرد و هموراه از مشهور شدن می‌گریخت، عابد خلوت نشین بود، او تنها یک عابد نبود بلکه عارفی بود که با اندیشه‌های عالی عروج می‌کرد.

امام جمعه تبریز، اضافه کرد: استاد عابد هنر خویش را وقف دفاع از کیان مذهب تشیع کرده بود و سروده‌های ارزشمند او به زبانهای ترکی آذری و فارسی در مدح ائمه معصومین(ع) و مرثیه‌های هنرمندانه انش نشان از پاکی اعتقاد و هنرمندی اوست.

سید قاسم ناظمی، مدیر کل ارشاد آذربایجان‌شرقی هم در این جلسه گفت: یکی از سرمایه‌های معنوی ما در استان مرحوم آقای عابد است و غربت این شخصیت برای این است که قدمی برای اینکه خود را نشان بدهد بر نداشت.

وی با بیان اینکه شعر آیینی و مذهبی در تبریز از اهمیت خاصی برخوردار است، افزود: استاد عابد سیدالشعرای شعر آیینی و اهل بیت هستند و باید ایشان را برای نسل جدید و سایر مردم جهان معرفی کنیم و در این زمینه انجمن استاد عابد پایه گذاری شده است، همچنین برای سالگرد ایشان نیز مراسم بزرگداشتی در ۱۴ آذرماه برگزار می‌شود و از سال بعد جایزه ادبی استاد در زمینه شعر مذهبی و آئینی اهدا خواهد شد.

محمد عابد تبریزی در سال ۱۳۱۴ هجری‌شمسی در تبریز دیده به جهان گشود. از دوران کودکی حفظ قرآن، نهج‌البلاغه، نیایش‌های صحیفه‌سجادیه و مناجات سایر حضرات معصومین(ع) را با علاقه دنبال کرد و آنها را به خاطر سپرد.

عابد خلوت نشین در سحرگاه سیزدهم آذرماه ۱۳۸۵، پس از مناجات صبحگاهی، ندای حضرت حق را لبیک گفت و در قطعه صدیقین آرامستان وادی‌رحمت تبریز به خاک سپرده شد. از استاد عابد تبریزی بیش از ۲۵ هزار بیت شعر به یادگار مانده است که در قالب ۴ دیوان مستقل تدوین شده‌اند.

در پایان این جلسه از پوستر سالگرد مرحوم استاد عابد رونمایی شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین