عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۶۵۷
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
حاج احمد واعظی در دومین جلسه دماهنگ:
رئیس کانون مداحان اهل بیت(ع) در دومین جلسه دماهنگ گفت: در گذشته لفظ نوحه‌خوان به افراد خاصی اطلاق می‌شد و میان نوحه‌خوان، مولودی‌خوان، مرثیه‌خوان و ختم‌خوان تفکیک قائل بودند.

عقیق:حاج احمد واعظی رئیس کانون مداحان اهل بیت (ع) در دومین جلسه دماهنگ که به همت مجمع شاعران اهل بیت (ع) با موضوع نقد و بررسی سیمای امام حسین (ع) در نوحه‌های دهه ۹۰ برگزار شد گفت: در گذشته لفظ نوحه‌خوان به افراد خاصی اطلاق می‌شد و میان نوحه‌خوان، مولودی‌خوان، مرثیه‌خوان و ختم‌خوان تفکیک قائل بودند. به طور مثال در مشهد افرادی داشتیم تخصصی بر روی نوحه کار می‌کردند که بر روی دستگاه‌های موسیقی نیز تسلط داشتند.

وی با اشاره به اینکه برخی از دستگاه‌های موسیقی تولید شده است تا به واسطه آن برای امام حسین (ع) مرثیه‌خوانی شود، عنوان کرد: در هیأت‌های قدیمی مشهد آداب‌های مختلفی با تکیه بر احترام به بزرگترها و به خصوص سادات وجود داشت و حتی در زمان سینه‌زنی اول دست بزرگتر به سینه‌اش می‌خورد و بعد باقی افراد سینه‌زنی را شروع می‌کردند. سینه‌زنی هم به این صورت بود که از واحد به ثلاث، خمسه، سبعه و بعد ۱۵ ضربه می‌رسیدند که تمام این‌ها نیز توسط میاندار اعلام می‌شد. این سبک‌ها و سنت‌ها در خراسان و سیستان و دیگر شهرها وجود داشت اما امروز متأسفانه شاید به دلیل فضای مجازی همه با یکدیگر قاطی شده است. سنج و دمام از بوشهر به مشهد و تهران آمده است و از این شهرها، شیوه‌‌هایی به آنجا رفته است و بالعکس.

رئیس کانون مداحان گفت: در گذشته این امور توسط یک اتاق فکر با اشراف علما به پیش می‌رفت اما الان شرایط تغییر کرده است. در گذشته در شهر مشهد چند شاعر محدود داشتیم اما امروز به لطف امام رضا (ع) و اهل بیت (ع) نوحه‌های فراوانی دردسترس است. در گذشته در تهران کتاب شعر گلچین باقری منتشر می‌شد و همه از روی آن، نوحه می‌خواندیم اما امروز دریایی از نوحه وجود دارد.

واعظی با اشاره به اینکه برخی از نوحه‌ها مانند جلوی آیینه حمید علیمی یا تسبیحات حضرت زهرا مهدی رسولی یا نوحه مدافعان حرم سیدرضا نریمانی به‌هنگام و به وقت خوانده شد و با عنایت اهل بیت (ع) مدنظر قرار گرفته است، گفت: متأسفانه آثار و تولیدات امروز نوحه‌سراها به بزرگترها ارائه نمی‌شود، برای همین به مشکل می‌خوریم. در مشهد و در گذشته‌ها رسم بر این بود یک نوحه قبل از آنکه در هیأت خوانده شود به بزرگترها و حتی علما نشان می‌دادند تا مشکل شرعی حتی نداشته باشد اما الان نوحه‌ای بلافاصله بعد از آنکه سروده می‌شود توسط مداح خوانده می‌شود. البته یک دلیلش هم آن است که جلسات و مداحان زیاد شده‌اند اما باید مدیریت و سازماندهی شوند تا این استعدادها بهتر از قبل خود را نشان دهد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
0
0
باسلام و احترام : قربان تمام روضه خوانان سيد الشهدا آيا تا به حال كسي از از مداحين سوال فرموده كه چرا اينقدر روضه مكشوف ( باز ) مي خوانيد
الان جوانان در روضه خواني به بزرگترهايي توجه مي كنند كه روضه هاي سخت مي خوانند و آنها خودشان را در همان مسير قرار مي دهند و ادب و حيا خيلي ركن مهمي است كه متاسفانه به يغما رفته و كسي هم نيست كه تذكر دهد لااقل در اين خصوص
در همين تهرا ن روضه سخت خواندن حالت رقابتي پيدا نموده ادب در برابر مصائب معصوم مورد بي توجهي كامل قرار مي گيرد
امام زمان عليه السلام ما حي است شما اگر به دوستان خود بخواهي يك خبر ناگوار بدهي حيا مي كني و در پوشش خواصي آن را به دوستت باز مي نمايي البته روي حرف با خيلي از ذاكرين است و خواستم فقط مبني بر اين خبرتان اين جملات را بيان نكرد وصحبتم كلي است و گرنه حاج احمد بسيار بزرگوار و آقا است بنده ايشان را دوست دارم
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین