عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۶۱۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
تغییر قیمت سفر عتبات در ۶ سال اخیر:
اکنون با ازسرگیری سفر به عتبات پس از ۲۰ ماه، هزینه این سفر معنوی نسبت به آخرین اعزام که در سال ۹۸ صورت گرفت، دو برابر شده است؛ تا جایی که یک خانواده چهار نفری برای زیارت کربلا به صورت هوایی باید حدود ۳۶ میلیون تومان هزینه کند.

عقیق: سفر به عتبات پس از حدود ۲۰ ماه تعطیلی با توافق صورت گرفته با طرف عراقی و لغو ویزای عراق برای سفرهای هوایی، از سر گرفته شد و بر اساس وعده علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در هفته جاری باید اولین کاروان زیارتی رسمی به عتبات اعزام شود.

هزینه سفریک هفته‌ای به عتبات به صورت هوایی در ایام کرونا

یکی از موضوعاتی که در روزهای اخیر مطرح شده است، بالا بودن هزینه این سفر معنوی است؛ به طوری که رئیس سازمان حج و زیارت هزینه این سفر به مدت یک هفته و به صورت دو طرف هوایی را ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در صورتی که زائران بخواهند به صورت زمینی به کشور بازگردند، ۵ میلیون و ۶۰۰ تا ۶ میلیون تومان اعلام کرد.

به گفته یکی از مدیران دفاتر زیارتی «در حال حاضر ما فقط سفر عتبات به صورت رفت و برگشت هوایی مدیریت کرده‌ایم. چرا که اقدامات لازم برای بازگشت زمینی به عتبات هنوز فراهم نشده است. البته در صورت بازگشت زمینی زائران که از اوایل ماه آینده محقق می‌شود، هزینه سفر عتبات نیز کاهش خواهد یافت. چرا که بخش قابل توجهی از این هزینه برای بلیت پرواز زائران است.»

سفر به عتبات برای یک خانواده ۴ نفره چقدر می‌شود؟

آنچه به نظر می‌رسد این است که هزینه سفر عتبات برای دو طرف هوایی حدود ۹ میلیون خواهد بود که به این ترتیب، یک خانواده چهار نفره برای تشرف به این سفر معنوی باید حدود ۳۶ میلیون تومان هزینه کنند. البته این قیمت به جز هزینه خروج از کشور است و برخی از دفاتر زیارتی هم هزینه ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سفر عتبات را بدون هزینه تست PCR عنوان می‌کنند.

علاوه بر این، در صورتی که بخواهند به صورت زمینی به کشور بازگردند، یک خانواده چهار نفره حداقل باید ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنند. این امر در حالی است که در سال‌های گذشته یک خانواده چهار نفره با مبلغی حدود ۱۰ میلیون تومان هم امکان تشرف به عتبات را داشتند. مثلا در سال ۹۴ هزینه سفر عتبات به صورت هوایی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود. اما به مرور زمان با کاهش ارزش پول ملی، هزینه سفر به عتبات نیز افزایش یافت. هزینه‌های سفر عتبات ارزی است و عراق هم از زائران دلار یا دینار می‌گیرد.

سال بالاترین هزینه سفر هوایی
 ۹۴  یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
۹۵ یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
۹۶  دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان 
۹۷ سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
۹۸  چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
۹۹ --
۱۴۰۰ ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

افزایش ۶۰ درصدی هزینه سفر به عتبات در سال ۹۷

در سال‌های ۹۵ و ۹۶ هم تغییرات قابل توجهی در هزینه سفر عتبات شاهد نبودیم؛ تا اینکه با دو نرخی شدن دلار و افزایش نوسان قیمت ارز، هزینه سفر به عتبات افرایش قابل توجهی یافت؛ به طوری که هزینه سفر به عتبات در سال ۹۷ با افزایش ۶۰ درصدی به بیش از سه میلیون تومان و در آخرین اعزام‌ها که سال ۹۸ اتفاق افتاد، سفر هوایی به عتبات با کاروان‌های درجه الف به ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.

این امر در حالی است که از اوایل سال ۹۸ ویزای عراق هم رایگان شد و مشتاقان زیارت عتبات توقع داشتند با توجه به حذف هزینه حدود ۵۰۰ هزار تومانی در آن زمان، هزینه عتبات نیز کاهش یابد. البته در اوایل سال ۹۸ هزینه سفر به عتبات نسبت به گذشته کاهش حدود ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشت، اما طولی نکشید که به دلیل نوسان ارزی و افزایش روزانه قیمت دلار، هزینه سفر به عتبات باز هم گران شد. البته در آن دوران مسؤولان دلیل این افزایش قیمت را افزایش نرخ دلار و بالا رفتن قیمت بلیت پروازها عنوان کرده بودند.

افزایش برخی از هزینه‌ها در عراق/ هزینه ارزی هر زائر حداقل ۱۴۰ دلار می‌شود

به گفته یکی از مسؤولان، هزینه سفر به عتبات به دلیل بالا رفتن نرخ ارز افزایش یافته است. البته برخی از هتل‌ها یا حتی تغذیه و حمل و نقل هم در عراق نسبت به دو سال گذشته افزایش قیمت داشتند.

با این وجود، هزینه دلاری برای سفر یک زائر به عتبات در سال جاری بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ دلار می‌شود که اگر هر دلار را ۲۸ هزار تومان در نظر بگیریم، حدود ۴ میلیون تا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود. بنابراین اگر قیمت بلیت پرواز و سایر هزینه‌های ریالی را هم به آن اضافه کنیم، خواهیم دید که سازمان حج و زیارت در سفرهای زیارتی عتبات هیچ سود و منفعت مالی برای خود درنظر نگرفته است.

سازمان حج و زیارت برای سفر زیارتی به فکر سودجویی نیست

البته علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت نیز با بیان اینکه به سفرهای زیارتی نگاه منفعت‌طلبانه نداریم، می‌گوید: ما تمام تلاش خود را برای کاهش هزینه‌های سفر زیارتی به عتبات می‌کنیم و سعی داریم همه افراد در هر طبقه و قشری بتوانند به این سفر معنوی مشرف شوند. بر همین اساس هم بسته‌های متنوع زیارتی را تدارک دیده‌ایم تا مشتاقان زیارت کربلا خودشان بر اساس سلیقه و توان مالی، هر چه مورد نظر دارند، انتخاب کنند. البته ما در این سفرها به عزت، کرامت و سلامت زائران نیز توجه می‌کنیم.

نیمی از هزینه‌های سفر به عتبات مربوط به قیمت بلیت پرواز است

با وجود تلاش سازمان حج و زیارت و همچنین برنامه‌ریزی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، هزینه بلیت پرواز عتبات موضوعی است که بسیاری از دفاتر زیارتی را نیز نگران کرده است. چرا که برخی از شرکت‌های هواپیمایی با برداشته شدن ویزای عراق، قیمت بلیت‌ها را تا حدودی بالا برده‌اند. همین امر باعث می‌شود که زائران برای سفر به عتبات هزینه‌های بالایی را متحمل شوند. چون حدود نیمی از هزینه سفر به عتبات برای بلیت پرواز خواهد بود.


هزینه بلیت پرواز تهران ـ بغداد و بغداد ـ تهران در هفته جاری

با گذری در سایت‌های فروش بلیت می‌توان دریافت که هزینه‌های بلیت پرواز به نجف و بغداد با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی از فرودگاه امام خمینی (ره) به نجف اشرف از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به بالا و به بغداد از حدود سه میلیون و ۲۰۰ شروع می‌شود و برای بازگشت نیز قیمت بلیت پروازها همین حدود است.

بر همین اساس، اگر کاروان‌ها بخواهند از یکی از این فرودگاه‌ها وارد عراق شده و از دیگری به کشور بازگردند، حداقل باید برای پرواز ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان درنظر بگیرند که البته ممکن است در برخی اوقات این قیمت بالاتر یا حتی پایین‌تر نیز تمام شود. بنابراین اگر این هزینه را با معادل دلاری این سفر در نظر بگیریم، قیمت سفر به عتبات تا ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد شد که حتی این هزینه از مبلغی که سازمان حج و زیارت اعلام کرده است، بیشتر هم می‌شود.


قیمت پرواز تهران ـ نجف و نجف ـ تهران در هفته جاری

افزایش دو برابری هزینه سفر به عتبات نسبت به آخرین اعزام

اکنون با توجه به افزایش قیمت ارز در سال‌های اخیر، هزینه سفر به عتبات بالا رفته و سفری که در سال ۹۸ با کاروان‌های درجه الف به صورت هوایی حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تمام می‌شد، اکنون به ۹ میلیون تومان افزایش یافته که این امر به معنای افزایش دو برابری هزینه سفر به عتبات نسبت به آخرین اعزام کاروان زیارتی به عتبات از سوی سازمان حج و زیارت است.

به گزارش فارس، سفر به عتبات از اسفند ۹۸ با شیوع کرونا با بسته شدن مرزهای عراق و پس از آن دستور ستاد کرونا متوقف شد و سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام‌ها هیچ کاروانی اعزام نکرد. تا اینکه ستاد کرونا موافقت خود را با برقراری سفر به عتبات در ایام عرفه اعلام کرد، اما باز هم به دلیل شرایط کرونا این امر محقق نشد و در نهایت از اوایل آبان ماه سال جاری بعد از ۲۰ ماه انتظار ثبت‌نام سفر رسمی به عتبات آغاز شد و اعزام‌ها هم از فردا از سرگرفته شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین