عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۳۳۸
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
گفت و گو با حجت الاسلام بی آزار تهرانی درباره حسینیه حر امامزاده صالح(ع)
اکثر افرادی که به ما معرفی می شوند، افراد باسابقه ای نیستند و برای دفعه اول دچار خطا شده اند که قاعدتا این سوء پیشینیه می تواند روی زندگی آن ها بسیار تاثیرگذار باشد و حتی آن ها را از ساده ترین شغل ها نیز محروم کند، بنابراین کمک به این افراد بسیارحائزاهمیت و تاثیرگذار است

uعقیق: نفیسه خانلری - چندماهی است که باهمت تولیت امامزاده صالح(ع) و همکاری قوه قضاییه، اقدامی ارزشمند در محل این امامزاده شکل گرفته که براساس آن، شماری از مجرمان می توانند با بهره مندی از یک فرصت دوباره، به عنوان فردی عادی به جامعه بازگشته و مسیر متفاوتی را برای ادامه زندگی انتخاب کنند. رفع مجازات تعیین شده و هرگونه سوء پیشینه، از دستاوردهایی است که حسینیه حضرت حر امامزاده صالح در اختیار شماری از مجرمان قرار می دهد و تنها شرط این فرصت نیز، توبه و بازگشت از مسیری است که پیش تر درآن قدم گذاشته اند.

می خواهیم مانع ارتکاب جرم های بعدی شویم

حجت الاسلام احسان بی آزار تهرانی مدیراجرایی آستان مقدس امامزاده صالح(ع) به عنوان یکی ازاصلی ترین متولیان این اقدام به شمار می رود. او در رابطه فعالیت حسینیه حر می گوید:" اساس این کار با تلاش حجت الاسلام وکیل پور شکل گرفت. پیش از این تعدادی از مبلغین به منظور بازپروری و صحبت با مجرمان به زندان مراجعه می کردند و دستاوردهای خوبی را نیز به ارمغان می آوردند، بنابراین طرح بازپروری مجرمان شرب خمر و بخشش مجازات و سوء پیشینه آن ها با همکاری قوه قضاییه شکل گرفت و سرانجام از حدود2، 3 ماه قبل وارد امامزاده صالح شد." او در رابطه با چگونگی اجرای این طرح توضیح می دهد:" ما هرهفته بطورمیانگین میزبان 70 تا 80 نفر از کسانی هستیم که از طریق دادسرای ارشاد به ما معرفی شده و به محل امامزاده می آیند تا فرصت دوباره ای در اختیار آن ها قرار گیرد. همه این افراد به جرم شرب خمر زندانی بوده و با وثیقه آزاد شده اند و حکم 80 ضربه شلاق و همچنین ثبت در سوء پیشینه برای ان ها قطعی است که خوشبختانه در حسینیه حر، اتفاق متفاوتی برایشان می افتد." حجت الاسلام بی آزار اضافه می کند:" اکثر افرادی که به ما معرفی می شوند، افراد باسابقه ای نیستند و برای دفعه اول دچار خطا شده اند که قاعدتا این سوء پیشینیه می تواند روی زندگی آن ها بسیار تاثیرگذار باشد و حتی آن ها را از ساده ترین شغل ها نیز محروم کند، بنابراین کمک به این افراد بسیارحائزاهمیت و تاثیرگذار است و یک اقدام بازپروری و یک بخشش می تواند آینده این افراد را بطور کل تغییر دهد. ما می خواهیم کاری انجام دهیم که آن ها با یکبار خطا، مجازات نشوند و عادی شدن همین یکبار مجازات، آن ها را به سمت و سوی بدتری سوق ندهد."

در جلساتی صمیمانه با مراجعه کنندگان گفت و گو می کنیم

 مدیراجرایی آستان مقدس امامزاده صالح با اشاره به شرح جلسات که براساس یک گفتمان صمیمانه شکل می گیرد، توضیح می دهد:" هرهفته افراد تعیین شده با حضور در امامزاده، علاوه بر زیارت، سرمزار شهدا می روند و در آنجا کتاب های شهید ابراهیم هادی و شاهرخ ضرغام را دریافت می کنند. در این جلسات طلبه های مجموعه آقای وکیل پور جهت همراهی میهمانان، درکنار ما حضور دارند و بنده نیز با ادبیات دوستانه و صمیمانه با میهمانانمان صحبت می کنم. حتی به آن ها فرصت صحبت می دهم تا فکر نکنند قدرت دست ماست و بخواهند با اکراه و الزام پای صحبت ها بنشینند؛ این صحبت ها آنقدر دوستانه است که گاهی نیز به چالش هایی سازنده تبدیل می شود." او ادامه می دهد:" به واقع ما در این جلسات به آن ها می گوییم که هرکار اشتباهی تاوانی دارد اما اگر قصد توبه و بازگشت به دامن خدا را دارند، می توانند تعهد دهند تا هم از مجازات شلاق رها شوند و هم سوء پیشینیه برایشان ثبت نشود که بعد از تمام این صحبت ها نیز، افراد دلنوشته هایشان را تحویل می دهند و اگر ما آن ها را تایید کنیم، از طریق قوه قضاییه، جرم آن ها بطور کامل بخشیده شده و رفع سوء پیشینه می شوند." حجت الاسلام بی آزارتهرانی اضافه می کند:" البته ما از آن ها تعهد می گیریم که اگر دوباره جرمشان تکرار شود، مجازات سخت تری درانتظارشان خواهد بود. درحقیقت آن ها را بین خوف و رجا(ترس و امید) قرار می دهیم تا دوباره دچار خطا نشوند. هرچند که آن ها بعد از این جلسات و صحبت ها آنقدر حالشان خوب است که واقعا بعید به نظر می رسد، دوباره دچار خطا شوند."

بسیاری از معضلات جامعه با تغییر نگاه قابل اصلاح است

حجت الاسلام بی آزار تهرانی در ادامه به موفقیت بیش از 90 درصدی این طرح اشاره کرده و می گوید:" طبق آمارهای بدست آمده، شاهد هستیم که به غیر از 3درصد از این افراد، مابقی دیگر سمت خلاف برنگشته اند که برای ما خیلی مهم است. حال و  هوای این افراد و صفایی که آن ها بعد از آن جلسات صمیمانه دارند، به شکلی است که واقعا در بعضی هیات ها دیده نمی شود. این ها اگر برگردند واقعا مردانه برمی گردند، زیرا ما آن ها را واقعا تکریم کرده و با یک ادبیات مشوقانه، دلشان را زیر رو می کنیم، تا جایی که بسیاری از آن ها دلشان می خواهد بیایند خادم شوند و یا در کارهای جهادی ما شرکت کنند که این دراصل همان جذب حداکثری است که رهبر معظم انقلاب می فرمایند.

" مدیراجرایی آستان مقدس امامزاده صالح درپایان یادآوری می کند:" حضرت رسول(ص) می فرمایند: "آدمی که سر لج بیفتد، دیگر اندیشه ای ندارد." بنابراین اگر ما بتوانیم در تمام زمینه ها به این نکته توجه داشته باشیم، قادر خواهیم بود با یک تغییر نگاه، جامعه را به سمت بهتری سوق دهیم. به هرحال همه آن هایی هم که دچار خطا می شوند، فرزندان ما هستند و نباید رهایشان کنیم. چه بسا که امام حسن مجتبی(ع) نیز می فرمایند:" بدی ها را با خوبی کنار بزنیم." چه بساکه اگر برای مقابله با بدی ها در هر زمینه ای، با خیر و مهربانی وارد شویم، تمام معضلات و مشکلات اجتماعی و نافرمانی های مدنی که ریشه در لجاجت دارد، برطرف می شود و خروجی بسیاری خوبی را شاهد خواهیم بود."


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین