عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۲۵۹
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
مدیر عامل مجمع شاعران اهل بیت (ع):
جواد حیدری با گلایه از فقدان محتوا در برخی از نوحه‌های دهه اخیر گفت: امام‌ حسینی که در این نوحه‌ها معرفی می‌شود با آن امام‌حسینی که مردم ما می‌شناسند بسیار متفاوت است.

عقیق:جواد حیدری «مدیرعامل مجمع شاعران اهل‌بیت علیهم‌السلام» در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی این سازمان، وظیفه اصلی این مجمع را «پژوهش، آموزش و آفرینش» در شعر ولایی عنوان کرد و با اشاره به شکل‌گیری «گروه علمی نوحه» در مجمع شاعران اهل‌بیت از انتشار برخی از نوحه‌های سال‌های اخیر به لحاظ فقدان محتوا و فرم گلایه کرد.

وی تأکید کرد: متأسفانه آنچه در شلوغی بازار کشور گمشده شده بحث «فرهنگ» است. درحالی‌که مهم‌ترین رسانه‌ای که شیعه برای فرهنگ‌سازی در اختیار دارد «شعر» است و بی‌جهت نیست که مقام معظم رهبری بارها فرمودند: «اثر یک خط شعر خوب بیشتر از ساعت‌ها منبر است». این درحالی است که چنین ظرفیت‌هایی در مجمع شاعران اهل بیت علیهم السلام وجود دارد اما شکوفایی این ظرفیت‌ها نیازمند حمایت‌های جدی مالی است.

این شاعر آیینی برجسته کشور با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری، از حساسیت معظم له نسبت به «نوحه» خبر داد و اذعان داشت: در جلسات کارشناسی نوحه‌های امسال با عنوان «دم آهنگ» کیفیت نوحه‌های دهه ۹۰ را آغاز کردیم و بیانیه‌ای هم در روزهای اخیر نسبت به عدم کیفیت برخی از نوحه‌ها از لحاظ فرم و محتوا صادر کردیم که این حرکت سرآغازی برای اعتلای هنر نوحه سرایی خواهد بود.

مدیرعامل مجمع شاعران اهل‌بیت علیهم‌السلام بابیان اینکه هماهنگی‌های خوبی با برخی از شعرا داشتیم افزود: تلاش کردیم آثار این شعرا در حوزه نوحه سرایی در اختیار مداحان شاخص قرار بگیرد تا شاهد اشعار فاقد محتوا نباشیم.

وی با بیان اینکه مجمع شاعران اهل‌بیت علیهم‌السلام از محتوا و فرم برخی از نوحه‌های امسال گلایه داشت تصریح کرد: ما معتقد به خط قرمزهایی به لحاظ فرم و محتوا در اشعار ولایی هستیم اما بیشتر آسیب‌ها در بحث محتوا مشا‌هده می‌شود و متأسفانه امام‌حسینی که در نوحه‌های دهه ۹۰ معرفی می‌شود با آن امام‌حسینی که مردم ما می‌شناسند بسیار متفاوت است.

حیدری تأکید کرد: در حال حاضر شاهد تولید محتوای خاصی از سوی شاعران در حوزه شعر و لایی نیستیم درحالی‌که بیشتر شعرای قدیم، آشنایی کاملی با چندین علم داشتند به‌عنوان مثال شعرایی مانند مرحوم محتشم و مصطفی تویسرکانی علاوه برآشنایی با علم حوزوی، با فلسفه، تاریخ و حتی نجوم هم آشنا بودند اما امروز به دلیل افزایش بحث کمیت هیئات مذهبی، سرعت کیفیت بخشی کُندتر از سرعت کمیت شده و شاعران نیازمند «آموزش» هستند به همین منظور مجمع شاعران اهل‌بیت علیهم‌السلام در جهت تولید محتوا در حوزه شعر ولایی فعالیت خود را آغاز و جلساتی با عنوان «آهنگ اشک» یا کنگره‌هایی به نام «جامه‌دران» برگزار کرد.

وی ضمن ضروری برشمردن مقوله «آموزش» در حوزه نوحه سرایی گفت: در حال حاضر، مجمع شاعران اهل‌بیت علیهم السلام در مورد تولید محتوا به بلوغ رسیده و اگر شاهد «حمایت‌های مالی و اعتباری» جدی از مجمع باشیم حتماً اتفاق‌های خوبی را در این عرصه شاهد خواهیم بود. این درحالی است که خوشبختانه شاعران جوان حوزه شعر آئینی به مجمع شاعران اهل‌بیت علیهم السلام اعتماد دارند و ما نیز پیش‌ از این، بسیاری از این شعرا را در سراسر کشور شناسایی و اردوهای منطقه‌ای نیز برای آنان برگزار کردیم و هم‌اکنون بسیاری از شعرای مطرح امروز کشور، حاصل شناسایی همان دوران هستند.

مدیرعامل مجمع شاعران اهل‌بیت علیهم‌السلام تصریح کرد: اگر حمایت جانانه‌ای از مجمع صورت گیرد حتماً شاهد تولیدآثار فاخر، ارزشمند و درخور شأن شعر ولایی خواهیم بود. چراکه ما انجمن شعرای ولایی کل کشور را شناسایی کردیم و با یک فراخوان می‌توانیم کارهای خوبی انجام بدهیم به‌عنوان مثال ما دارای آثار فاخر با گویش‌های مختلف در استان‌های کشور هستیم که اشعار خوب ترکی از همین قبیل سرمایه‌های ادبی محسوب می‌شوند.

به گفته این استاد شعر آئینی، هم‌اکنون از سوی مجمع شاعران اهل‌بیت علیهم‌السلام، ظرفیت‌ها و نیازهای شعر آئینی و ولایی شناسایی و برنامه‌های آنها تنظیم شده است که اگر حمایت مالی از مجمع انجام شود این تلاش‌ها می‌توانند در اعتلای فرهنگ دینی جامعه مؤثر باشند.

وی فلسفه وجودی تشکیل مجمع شاعران اهل‌بیت علیهم السلام را حمایت از شعرای این حوزه برشمرد و «مضمون یابی» از مقتل‌ها، ادعیه و زیارات را وظیفه این مجمع دانست.

جواد حیدری در پایان سخنان خود با تشکر از سازمان تبلیغات اسلامی درخصوص اختصاص ساختمانی برای استقرار ستاد مجمع شاعران اهل‌بیت علیهم السلام خاطرنشان کرد: البته ما برای فعالیت‌های بیشتر و جلسه با عُلما نیازمند فضای بیشتری هستیم. ضمن اینکه در بحث تولید علم و محتوا باید بودجه خاصی در اختیار داشته باشیم تا کارها سرعت گیرد اما متأسفانه در حوزه نوحه‌سرایی، سالهاست که کار خاصی انجام‌ نشده است درحالی‌که سرفصل‌های نوحه‌سرایی توسط هیئت‌علمی نوحه مجمع شاعران اهل‌بیت آماده‌شده و هم اکنون نیازمند تشکیل یک گروه حوزوی و دانشگاهی در این زمینه هستیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین