عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۲۳۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
با صدور پیام هایی صورت گرفت؛
رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و علما با صدور پیام هایی به حادثه تروریستی در مسجد شیعیان در ولایت قندوز واکنش نشان داده و خواستار برخورد جدی با عاملان این جنایت هولناک شدند.

عقیق:روز جمعه ۱۶ مهرماه در مسجد شیعیان شهرستان سیدآباد استان قندوز واقع در شمال افغانستان یک عامل انتحاری با انفجاری سهمگین موجب شد که بیش از ۱۵۰ نفر از نمازگزاران به شهادت برسند.
در این میان مراجع عظام تقلید و علما با صدور پیام هایی  به حادثه تروریستی در مسجد شیعیان در ولایت قندوز واکنش نشان داده و خواستار برخورد جدی با عاملان این جنایت هولناک شدند.


مسئولان کشور همسایه و برادر افغانستان عاملان خونخوار این جنایت را مجازات کنند

اعتراض شدید مراجع عظام تقلید و علما به حادثه تروریستی در ولایت قندوز افغانستان


در پی حادثه مصیبت‌بار انفجار در مسجدی در استان قندوز افغانستان و جان‌باختن تعداد زیادی از مردم نمازگزار، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی بر مجازات عاملان این جنایت بزرگ و جلوگیری از تکرار چنین فجایعی تأکید کردند.


متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
حادثه‌ی تلخ و مصیبت‌بار انفجار در مسجد منطقه خان‌آباد استان قندوز که به جان‌باختن جمع زیادی از مؤمنان نمازگزار انجامید، ما را داغدار کرد. از مسئولان کشور همسایه و برادر افغانستان جداً انتظار میرود که عاملان خونخوار این جنایت بزرگ را به مجازات برسانند و با تدابیر لازم از تکرار چنین فجایعی جلوگیری کنند. از خداوند متعال رحمت و علوّ درجه برای شهیدان این حادثه و شفای عاجل برای آسیب‌دیدگان و صبر و سکینه برای کسان و بازماندگان آنها مسألت میکنم.
 
سیّدعلی خامنه‌ای
۱۷ مهر ۱۴۰۰

 
اتحاد و همبستگی ملی را بیش از پیش رعایت کنید

اعتراض شدید مراجع عظام تقلید و علما به حادثه تروریستی در ولایت قندوز افغانستان

حضرت آیت الله سید علی سیستانی نیز در پیامی حادثه دلخراش و تروریستی انفجار مسجد قندوز که در آن چندین نفر شهید و زخمی شدند، محکوم کردند.
در این پیام آمده است: با دلی آکنده از درد و اندوه ضمن محکوم کردن جنایت مسجد مؤمنین قندوز، شهادت و زخمی شدن ده ها تن از نمازگزاران بی گناه این مسجد را به شما عزیزان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای خانواده های داغدار صبر و أجر و برای مصدومان شفای عاجل را مسألت دارم.
حضرت آیت الله سیستانی همچنین ابراز تأسف کرد که کشورهای مسلمان و جامعه جهانی ملت بی‌پناه افغانستان را تنها گذاشته و عملاً اجازه داده اند شمار بیشتری از مؤمنین بی‌گناه این کشور هدف حملات جنایتکارانه گروه های افراطی و بی رحم قرار گیرند.
در ادامه پیام آیت الله سیستانی آمده است: در این شرایط دشوار از شما عزیزان دعوت می کنیم با اتحاد و همبستگی ملی را بیش از پیش رعایت کرده ودر جهت حمایت از غیر نظامیان در مقابل ظلم وجنایت گروه‌های تروریستی چاره‌ای بیندیشید و برای جلو گیری از تکرار اینچنین فاجعه ای در مساجد و اجتماعات عمومی اقدامات مناسبی را در نظر بگیرید.


عاملان طراحان و پشتیبانان حادثه تروریستی قندوز باید مجازات شوند

اعتراض شدید مراجع عظام تقلید و علما به حادثه تروریستی در ولایت قندوز افغانستان
حضرت آیت الله نوری همدانی نیز در واکنش به حادثه مصیبت‌بار انفجار مسجد سید آباد قندوز افغانستان در پیامی گفتند: عاملان طراحان و پشتیبانان حادثه تروریستی قندوز افغانستان باید مجازات شوند.
متن این پیام به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِیمًا.
با کمال تأسف شاهد کشتار جمع کثیری از نمازگزاران مظلوم و بی گناه مسجد سید آباد استان قندوز هستم.
این اقدام کینه توزانه، باعث غم و اندوه نه تنها مسلمانان بلکه هر انسان آزاده‌ای گردید، از این رو بر همه انسان‌ها و بر همه مسلمانان لازم است آن را محکوم کنند و این جنایتکاران؛ چه کسانی که در کشتار و زخمی کردن دخالت داشتند و چه کسانی که بعنوان پشتیبانی و چه کسانی که نقشه این جنایت‌ها را می کشند مجازات شوند.
اینجانب ضمن محکوم کردن این جنایت هولناک و با عرض تسلیت و تعزیت و ابراز همدردی با ملت مسلمان افغانستان و خانواده این قربانیان مظلوم، از خداوند سبحان برای آن شهدای عزیز علو درجات و برای بازماندگان صبر عظیم را مسئلت می‌نمایم.


سکوت امروز در برابر کشتار شیعیان افغانستان، آینده ای تلخ‌تر برای کل منطقه و جهان اسلام رقم می زند

اعتراض شدید مراجع عظام تقلید و علما به حادثه تروریستی در ولایت قندوز افغانستان


متن بیانیه حضرت آیت‌الله‌ شبیری زنجانی در محکومیت حمله تروریستی به نمازگزاران قندوز افغانستان بدین شرح است:
بسم اللّه الرحمن الرحیم
«وَاتَّقوا فِتنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَموا مِنکُم خاصَّةً ۖ وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ العِقابِ» :
و بترسید از بلایی که در میان شما تنها ستمکاران دچار آن نمی‌شوند [و همه شما از سکوت در مقابل ظلم آسیب خواهید دید]، و بدانید که کیفر خداوند سخت‌ است (آیه ۲۵ سوره انفال).
بار دیگر مردم مظلوم و شریف افغانستان هدف توحش کورکورانه، غیر انسانی و ضد اسلامی گروهی جنایتکار قرار گرفتند و ده‌ها نمازگزار بی‌گناه و بی‌دفاع قندوز به شهادت رسیدند. این‌جانب این مصیبت دردناک را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، خانواده های عزادار و همه مردم مصیبت‌زده افغانستان تسلیت می‌گویم.
مردم ستم‌دیده و رنج‌کشیده افغانستان سال‌هاست که قربانی باندبازی جنگ‌طلبانه و اختلافات فرقه‌ای و قبیله‌ای شده و رنگ آرامش و زندگی را به خود ندیده‌اند. گروه‌های مختلفی با نام خدا و اسلام، دست به انواع جنایت‌ها و رفتارهای خلاف شرع در این کشور زده و می‌زنند و خصوصا زنان و کودکان مصائب بسیاری متحمل شده‌اند. اکنون نیز برای چندمین بار، گروهی در حال عبادت در مسجد، هدف حمله وحشیانه قرار گرفته و جان خود را از دست داده‌اند.
بر همه مسلمانان با هر مکتب و اندیشه‌ای، خصوصا بر عالمان و دولتمردان مسلمان فرض است که رفتارهای وحشیانه این گروه‌های مدعی اسلام را محکوم کنند تا نام مقدس اسلام، این آیین رحمانی و انسان‌ساز، بیش از این بدنام و آلوده به این توحش‌ها نشود.
بر همه سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌ها نیز فرض است که تمام توان خود را برای جلوگیری از این ستم‌ها و جنایت‌ها به کار بگیرند. چنین رفتارهای وحشیانه‌ای فقط به سود قدرت‌هایی است که سعی دارند حضور مداخله‌گرانه در افغانستان داشته باشند و بر آلام این مردم بی‌پناه بیافزایند. نتیجه سکوت امروز، آینده تلخ‌تر و سیاه‌تر برای این مردم مظلوم و کل منطقه و جهان اسلام است.


انتقاد آیت الله صافی گلپایگانی از مجامع بین المللی

اعتراض شدید مراجع عظام تقلید و علما به حادثه تروریستی در ولایت قندوز افغانستان
حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی در پیامی جنایات وحشتناک تروریستی در افغانستان را محکوم کردند.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

و َما نَقَموا مِنهُم إِلّا أَن یُؤمِنوا بِاللَّهِ العَزیزِ الحَمیدِ

جنایات وحشیانه روز جمعه در مسجد قندوز افغانستان که منجر به شهادت تعداد زیادی از نمازگزاران و مردم بی گناه شد را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و خانواده‌های داغدار و مصیبت‌زده تسلیت می‌گویم.

آیا دولت‌ها، ندای مظلومیت آوارگان و برادران و خواهران بی‌خانمان افغانستانی را نمی‌شنوند که در این فصل سرما در بیابان‌ها و کوه‌ها با بدترین وضعیت زندگی نموده و از امکانات اولیه محروم هستند!؟

آیا مجامع بین‌المللی که خود را حامی محرومان و مظلومان می‌دانند، غارتگری تروریست‌ها و آتش‌زدن خانه و کاشانه مردم بی‌دفاع را نمی‌بینند!؟

آیا مشاهده نمی‌کنند که هر روز و هر شب تعداد زیادی از انسان‌ها به دست گروهی از خدا بی‌خبر و دور از انسانیت شهید می‌شوند و خانواده‌هایی را داغدار می‌نمایند!؟

چرا سازمان ملل متحد و مجامع بین‌المللی به وظیفه خطیر خود عمل نمی‌کنند!

اگر نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند اعمال ننگین و ضدبشری آنها را محکوم کنند و از حربه سکوت به نفع آدم‌کشان استفاده می‌کنند، لااقل از آنان حمایت ننمایند!

اینجانب از دولت‌های مستقل و مردم آزادی‌خواه جهان می‌خواهم که نگذارند این گروه ضد انسانی، بیش از این به جنایات هولناک خود ادامه دهد و از تمام کسانی که وجدان انسانی آنها بیدار است به‌ویژه از برادران و خواهران ایمانی درخواست دارم که در این برهه از زمان، هر اندازه توان دارند به مردم مظلوم و غارت‌زده افغانستان کمک نمایند و به یاری آوارگان و بی پناهان بشتابند و به وظیفه انسانی و دینی خود عمل نمایند.


جنایت در بلاد اسلامی ریشه در نقشه های صهیونیستی دارد

اعتراض شدید مراجع عظام تقلید و علما به حادثه تروریستی در ولایت قندوز افغانستان
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن شهادت نمازگزاران و مجروحیت جمع کثیری از مردم شریف افغانستان، این مصیبت دردناک را به عموم مردم مقاوم و مظلوم افغانستان به‌ویژه علمای مجاهد و شریف تسلیت گفت.

متن بیانیه به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
در اولین روز از ماه ربیع‌الاول ماه میلاد رحمت للعالمین حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله علیه و آله) انفجار انتحاری در مسجد شیعیان قندوز که منجر به شهادت نمازگزاران و مجروحیت جمع کثیری از مردم شریف افغانستان شد دل هر انسان آزاده‌ای را به درد آورد. کسانی که مردم بی‌پناه و بی‌دفاع را این‌گونه موردحمله قرار می‌دهند هیچ مرزی در وحشی‌گری قائل نبوده و بویی از انسانیت نبرده‌اند.

گروه‌های تکفیری منتقل‌شده به آسیای میانه با حمایت سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی استکبار، ویروس وار در افغانستان رشد کرده‌اند و در خدمت به آمریکا و اسرائیل خونریزی می‌کنند.

امروز هر جنایتی که در بلاد اسلامی واقع می‌شود ریشه در طرح‌ها و نقشه‌های صهیونیستی داشته و ترویج بی‌ثباتی و ناامنی و در خدمت به مصالح آمریکا می‌باشد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکوم کردن این حادثه فجیع و همدردی با ملت مظلوم افغانستان، این مصیبت دردناک را به عموم مردم مقاوم و مظلوم افغانستان به‌ویژه علمای مجاهد و شریف تسلیت گفته و اعلام می‌دارد: این مصیبت هولناک برای هر انسانی غم‌انگیز و حزن‌آور است و باید با محکومیت گسترده جهانی همراه شده و بانیان آن به اشد مجازات برسند.

استقرار ثبات و امنیّت در افغانستان دغدغه جدی و حیاتی است که باید به دست همه‌ی مردم افغانستان و با حضور فراگیر همه طوایف و گروه‌ها محقق شود. دشمنان افغانستان فرقی بین شیعه و سنی قائل نیستند و در مسیر نیل به اهدافشان هیچ ابایی از قربانی کردن مردم مسلمان منطقه ندارند.

حضور امروز داعش در افغانستان خطری جدی برای ثبات و امنیت افغانستان است و حرکت علمای مبارز در گسترش وحدت و اتحاد اسلامی و مبارزه با تفکر تکفیری می‌تواند نقش بسزایی در امنیت افغانستان داشته باشد.

خداوند شهدای این حادثه خون‌بار را مشمول رحمت و مغفرت خود قرار دهد و مجروحان این مصیبت را شفای عاجل عنایت فرماید ان‌شاءالله.

حاکمان افغانستان پاسخگو و پیگیر حادثه قندوز باشند

اعتراض شدید مراجع عظام تقلید و علما به حادثه تروریستی در ولایت قندوز افغانستان
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با صدور پیامی به مناسبت حادثه تروریستی مسجد جامع شیعیان در ولایت قندوز افغانستان آورده است: بی‌تردید در همه ویرانی‌های این کشور و دیگر کشورهای اسلامی، مستکبران عالم و گروه‌های افراطی سهیم‌اند و حاکمان افغانستان باید پاسخگو و پیگیر باشند.
در متن پیام آیت الله علیرضا اعرافی آمده است: فاجعه غمبار و جانسوز شهادت و جراحت جمع کثیری از مردم شریف افغانستان در مسجد جامع شیعیان در ولایت قندوز مایه خشم حوزه‌های علمیه و مسلمانان و آزادگان ایران و جهان شد، این مصیبت جانکاه را به مردم شریف و نجیب و شجاع و مظلوم افغانستان و علما و بزرگان و حوزه‌های علمیه آن کشور سرافراز و مقاوم و بازماندگان محترم شهدای حادثه تسلیت گفته، مصرانه از مسؤولان آن کشور و مجامع بین المللی خواهان تحقیق پیرامون آن و شناسایی و مجازات عاملان و مسببان آن هستیم.

پیام حاکیست: بی تردید در همه ویرانی‌های این کشور و دیگر کشورهای اسلامی، مستکبران عالم و گروه‌های افراطی سهیم‌اند و حاکمان افغانستان باید پاسخگو و پیگیر باشند.

پیام می‌افزاید: همه این مصائب و چالش‌های این کشور نشان دهنده ضرورت شکل‌گیری دولت فراگیر و با مشارکت همه مردم و اقوام و مذاهب و جریان‌های اصیل سیاسی و مبتنی بر آراء مردم و بازسازی جامع افغانستان براساس اسلام و عدالت و آزادی و پیشرفت است.

در پایان آمده است: به روان پاک همه شهدای امت اسلام و محور مقاومت و شهدای این حادثه و رویدادهای تروریستی درود می‌فرستیم و سلامت آسیب دیدگان و عزت و سربلندی امت اسلامی و کشور افغانستان را از خداوند متعال خواستارم.

 

رمضانی

 حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت علیهم  السلام نیز در پیامی انفجار تروریستی مسجد سید آباد قندوز افغانستان را تسلیت گفت.

 بسمه تعالی
انا لله و انا الیه راجعون
خبر انفجار تروریستی عوامل جنایتکار داعش در مسجد سید آباد قندوز که باعث کشته و مجروح شدن بیش از ۲۰۰ تن از شیعیان نمازگزار شد، باعث اندوه و ناراحتی شدید مسلمانان و بویژه شیعیان گردید.
این حادثه که بزرگترین جنایت تروریستی پس از قدرت گیری طالبان است، در حالی اتفاق می افتد که تامین امنیت و مقابله با داعش و حملات تروریستی از جمله وعده های گروه طالبان به مردم افغانستان و جامعه جهانی بوده است. ضروری است که مسئولان با جدیت به شناسایی و برخورد با عوامل این جنایت وحشیانه پرداخته و مانع تکرار اینگونه حوادث شوند.
بر همه دلهای حق طلب و انسان دوست و شیعیان جهان لازم است که در محکومیت این حادثه دردناک موضع گیری نمایند.
لازم است نهادهای حقوق بشری و ضد تروریستی در جهان نیز، نسبت به این قبیل حوادث واکنش نشان دهند. چه اینکه ضروریست مجموعه های اطلاعاتی و امنیتی در سطح بین الملل تلاش های دقیق تری را برای جلوگیری از این وقایع وحشتناک و غم انگیز انجام دهند.
ضروری است که نهادهای امدادی و کمک رسانی در داخل افغانستان و سراسر جهان برای خدمات رسانی به آسیب دیدگان بویژه با توجه به شرایط کنونی این کشور اقدام نمایند.
مجمع جهانی اهل بیت(ع) به شدت این اقدام تروریستی را محکوم کرده و ضمن عرض تسلیت و همدردی با خانواده های شهدا و ملت افغانستان، برای شهدای این حادثه رحمت و جنت الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و شفای مجروحان را مسالت می نماید .


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین