عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۱۰۷
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
حرکت به‌سوی امام، آرمان شیعه است که در اربعین به صورت جمعی اتفاق می‌افتد. این همان، پیام انتظار است. جمع شدن حول امام و لبیک به کسی که در رأس جامعه قرار دارد و سرسپردگی به ولایت او و آمادگی برای مبارزه با ظلم و ستم، از گزاره‌های نهفته اربعین است.

عقیق:اگر بپذیریم که جریان اربعین حسینی دستاوردی الهی و در مسیر بسترسازی تمدن الهی است، این رویداد عظیم، ظرفیتی است که به‌مرور زمان سبب پیوند و اتحاد ملت‌های دنیا با هر نژاد و مذهب و قومیتی می‌شود؛ از این منظر، اربعین فرصتی طلایی‌ است که خداوند با استقرار انوار ملکوتی در پهنه عالم، سبب جذب قلوب پاک‌طینتان عالم به‌سوی ارزش‌های ناب شیعی تا بسترسازی ظهور ولیّ عالم می‌شود، این، همان نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب در مراسم تکریم و تقدیر از مهمان‌نوازی موکب‌داران عراقی اشاره داشتند. ایشان در این دیدار، راهپیمایی اربعین را زمینه‌ساز تحقق هدف نهایی امت اسلامی، یعنی تشکیل تمدن عظیم و نوین اسلامی برشمردند و اشاره داشتند «اگر ظرفیت‌های بی‌شمار ملت‌های اسلامی در غرب آسیا و شمال آفریقا به یکدیگر پیوند بخورند و در عمل، خود را نشان دهند، آن هنگام معنی واقعی عزت الهی و تمدن عظیم اسلامی برای جهانیان آشکار خواهد شد.» (98/6/27)

حجت‌الاسلام غلامعلی دولابی، کارشناس فلسفه و کلام اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم در این باره می‌گوید  اربعین می‌تواند نمادی برای آمادگی ظهور باشد، همچنان که طبق روایات، یکی از پیش‌نیازهای ظهور، تقویت بعد معرفتی جامعه است؛ این مسئله نیز در بستر معرفت به امام و جایگاه امام شکل می‌گیرد. اربعین این ظرفیت را برای ما فراهم کرده است.

آرمان شیعه حرکت سوی امام است که در اربعین اتفاق می‌افتد

وی افزود: در واقع یاوران ظهور باید از افرادی باشند که تعلق به امور مادی و زندگی دنیوی ندارند و تعلق خاطرشان ارزش‌های الهی باشد؛ البته تعلق به امور دنیوی در اینجا به معنای نادیده گرفتن امور معنوی و اُخروی است و با بی‌توجهی نسبت به خانواده و امور زندگی تفاوت دارد، بلکه منظورمان تعلق به دنیا تا حدّ فراموش کردن رسالت اصلی انسان در دنیاست. در ایام اربعین مشاهده می‌کنیم فرد، تمام خانه و زندگی و شغل خود را رها می‌کند و با خانواده خود آن هم در شرایط دشوار، به‌سوی زیارت اباعبدالله حرکت می‌کنند؛ این مسئله به‌تنهایی یکی از درس‌های ظهور است، زیرا تمام افراد داشته‌های خود را کنار می‌گذارند و به‌سمت امام خود حرکت می‌کنند؛ حرکت به‌سوی امام، آرمان شیعه است که در اربعین به صورت دسته‌جمعی اتفاق می‌افتد. این همان، پیام انتظار است. جمع شدن حول امام و لبیک به کسی که در رأس جامعه قرار دارد و سرسپردگی به ولایت او و آمادگی برای مبارزه با ظلم و ستم، از گزاره‌های نهفته در این مراسمند، گزاره‌هایی که برای ساختن تمدن نوین اسلام بسیار مورد نیازند؛ از این جهت این گزاره‌ها می‌توانند به ساخت تمدن نوین اسلامی کمک کنند.

خدا با تابش نور اربعین زمینه جذب مردم به‌سوی اسلام ناب را فراهم کرد

در همین راستا حجت‌الاسلام محمدعلی معینیان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با تسنیم درباره نقش اربعین در گرایش مردم به دین مبین اسلام گفت: امروز حرکت پیاده‌روی اربعین نشانه و شاخص است و در حال حاضر تبدیل به آیه‌ای عظیم بین مسلمانان بلکه تمام مردم دنیا شده است؛ خداوند به واسطه تابش نور اربعین به قلوب پاک‌طینتان عالم، زمینه جذب ملت‌ها به‌سوی اسلام ناب را فراهم می‌کند؛ اربعین به خودی خود باعث می‌شود مردم درباره شخصیت امام حسین علیه‌السلام و ماجرای عاشورا مطالعه کنند و این مسئله بسترهای مطالعات آنها درباره تشیع را فراهم می‌کند.

همچنین حجت الاسلام خلج استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به ویژگی‌های تمدنی جریان اربعین گفت: زائران استقامت و ثبات قدم در مسیر خداوند را تجربه می‌کنند. آنها با بذل جان و مال و نیز فارغ از تعلقات دنیوی، خود را در مسیر زیارت اباعبدالله قرار می‌دهند. هرچند کرونا سبب محدودیت زیارت شد، اما تربیت‌های آن در قلب و ذهن مردم ماند. موج بیداری در جامعه اسلامی در زیارت اربعین مشهود است.

مردم در پرتو نور امام، از خواب غفلت بیدار می‌شوند

وی بیداری و نجات بشریت از گمراهی را اثر زیارت اربعین برشمرد و گفت: مردم در زیارت امام حسین علیه‌السلام و در پرتو نور امام، از خواب غفلت بیدار می‌شوند، همچنان که یکی از اثرات بذل جان امام حسین علیه‌السلام در راه خداوند، بیداری بندگان از جهالت و گمراهی بود. در زیارت اربعین درباره امام حسین علیه السلام می‌خوانیم «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلَالَة.» جانش را در راه تو فدا کرد تا بندگانت را از جهالت و حیرت گمراهی نجات دهد.

حجت الاسلام خلج زیارت اربعین را سند حقانیت قیام حسینی دانست و اظهار کرد:  امام حسین علیه‌السلام در سال 61 هجری به دید ظاهری به شهادت رسیدند، اما اکنون معجزه اربعین می فهماند قیام ایشان منحصر در تاریخ گذشته نبود بلکه تقویت پایه‌های شکل‌گیریِ تمدن اسلامی بود؛ از این جهت مهم‌ترین جنبۀ فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی اربعین، بسترسازی ظهور است. آزادگان عالم و دین‌مداران، طی روند زیارت اربعین، به این نتیجه می‌رسند توانایی مبارزه با ظلم را دارند.

 

منبع: تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین