عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۸۰۶
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
اعلام شد:
دبیرخانه پانزدهمین دوره تجلیل از «نوگلان حسینی» جزئیات برگزاری این دوره از جمله ثبت‌نام دانش‌آموزان و مهلت ارسال ویدئو را اعلام کرد.

عقیق:پانزدهمین دوره آیین تجلیل از «نوگلان حسینی» همچون سنوات گذشته به همت فرهنگسرای اندیشه، با همکاری شبکه قرآن و با مشارکت سازمان دانش‌آموزی شهر تهران، خانه مداحان، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، اتحادیه انجمن دانش‌آموزی و بسیج مداحان برگزار می‌شود که فراخوان آن مصادف با ایام محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان منتشر شد. این ویژه برنامه سابقه‌ای نزدیک به ۱۵ سال در فرهنگسرای اندیشه داشته و در راستای گسترش فرهنگ عزاداری حسینی و تعمیق عشق به اهل بیت علیهماالسلام تلاش می‌کند.

«نوگلان حسینی» امسال نیز با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای برتر مداحی و روضه‌خوانی از بین نوجوانان سراسر کشور برگزار خواهد شد و با انتشار فراخوان از علاقه‌مندان دعوت می‌کند تا در این آیین بزرگ دینی و مذهبی شرکت کنند. 

ناصر امین‌زاده، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ و رئیس فرهنگسرای اندیشه، حمید عسگری را به عنوان دبیر اجرایی پانزدهمین آیین «نوگلان حسینی» معرفی کرد.

عسگری ضمن معرفی جزئیات ثبت‌نام دانش‌آموزانی که می‌توانند در این رویداد شرکت کنند، گفت: دانش آموزان پسر در تمامی مقاطع و پایه‌های تحصیلی می‌توانند جهت ثبت‌نام و شرکت در این برنامه، یک ویدئوی ۳ تا ۵ دقیقه‌ای به‌صورت افقی و حداکثر تا ۱۰ مگابایت از مداحی خود با لباس مرتب و بدون نیاز به دکور، سیستم صوت و... را تهیه کرده و با مراجعه به سایت اینترنتی www.nogolanhosseini.ir ضمن بارگذاری ویدئو در نوگلان حسینی شرکت کنند. 

وی اضافه کرد: پس از جمع‌آوری ویدئوهای ارسالی، این آثار توسط هیأت داوران مورد بازبینی قرار گرفته و منتخبین برای شرکت در مرحله‌ راستی‌آزمایی دعوت می‌شوند. در صورت مساعد بودن شرایط از نظر شیوع ویروس کرونا و سفید بودن شهرها، در طی ۳ روز مرحله‌ راستی‌آزمایی با حضور مداحان و داوران صاحب سبک کشور برگزار شده و نفرات برگزیده برای مرحله‌ مقدماتی انتخاب می‌شوند. در صورت مهیا نبودن شرایط و عدم امکان حضور نفرات برای راستی‌آزمایی، با نظر هیئت داوران، واجدین شرایط حضور در مرحله‌ی مقدماتی از طریق همان ویدئوهای ارسالی انتخاب یا در صورت لزوم از فرد خواسته می‌شود که ویدئوی کامل‌تری برای ارزیابی بیشتر ارسال کند.

معاون آفرینش و اجرای فرهنگسرای اندیشه ضمن بیان شاخص‌های داوری در این دوره از نوگلان حسینی گفت: در مدح و مرثیه باید اشعار مناسب مبتنی بر مقاتل، تاریخ و مستندات انتخاب، حفظ و بیان شود. در بخش صوت و لحن ملاک‌هایی نظیر زیبایی و قوّت صدا، استفاده از الحان مناسب و ردیف‌های آوازی مدنظر است. هم‌چنین برای نوحه‌خوانی باید مضامین، ملودی و ریتم مناسب انتخاب شود. علاوه بر این اجرای مؤثر، پوشش و ظاهر مناسب و مدیریت زمان از دیگر ملاک‌های حُسن اجرا خواهد بود. شرکت‌کنندگان باید این شاخص‌ها را در ویدئوهای ارسالی خود حتما رعایت کنند.

عسگری آخرین مهلت ثبت نام و ارسال فیلم‌ مداحی از سوی دانش‌آموزان را ۱۸ شهریور اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه هر دانش‌آموز فقط یکبار می‌تواند بر اساس کد ملی خود فیلم ارسال کند، بنابراین لازم است که شرکت‌کنندگان در تصویربرداری و ارسال دقیق آن دقت کنند. 

او با اشاره به استقبال بسیار خوب نوجوانان سراسر کشور از دوره قبلی «نوگلان حسینی» گفت: در مرحله مقدماتی چهاردهمین دوره «نوگلان حسینی» بیش از ۷۵۰ ویدئو از سراسر کشور به دبیرخانه این مراسم رسید که از این تعداد، ۱۰۰ نوجوان مداح از ۱۸ استان و ۳۰ شهرستان کشور غیر از استان تهران حضور داشتند. این نوجوانان در مراحل مختلف به رقابت با یکدیگر پرداخته و در نهایت مداحان منتخب معرفی شدند. 

اعضای کمیته داوران پانزدهمین دوره نوگلان حسینی طی روزهای آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌‌های ۱۵-۸۸۵۰۵۵۱۳ ۰۲۱ در فرهنگسرای اندیشه تماس بگیرند. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین