عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۷۲۹
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
حجت‌الاسلام میرباقری:
نماینده خبرگان رهبری انفاق را عامل رشد انسان خواند و گفت: امام حسین(ع) باب ابواب مسابقات بندگی و بزرگ‌ترین انفاق کننده در راه خداوند متعال هستند.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری در جلسه دوم مراسم عزاداری دهه سوم محرم الحرام که در یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد، اظهار داشت: بسیاری از ابتلائات و حوادث نتیجه غفلت از خداوند است؛ انسان در مواجهه با حوادث بیش از اینکه به دلیل آن فکر کند باید استغفار داشته باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خداوند انسان را با ابتلائات و گرفتاری‌ها تطهیر می‌کند، ادامه داد: طبق صریح روایات؛ اگر دوستان ما اهل بیت (ع) از خداوند غفلت کنند در همین دنیا با ابتلائات و گرفتاری‌ها تطهیر شده سپس به عالم آخرت گام می نهند اما دشمنان ما اگر کار خیری انجام دهند در همین دنیا پاداش آنان داده می‌شود تا در قیامت از خداوند متعال طلبکار نباشند.

وی گرفتاری و ابتلائاتی که بر اهل بیت (ع) وارد می‌شود را تقدیر الهی بیان و تصریح کرد: قرآن کریم می‌فرماید به خدا و رسول او ایمان بیاورید و از داشته‌های خود در راه پروردگار انفاق کنید؛ معنای انفاق در این آیه حکایت از دارایی‌هایی است که خداوند به انسان‌ها عطا کرده و کسی که اهل انفاق است همان دارایی‌ها را در راه خدا به حضرت حق بر می‌گرداند. در راه انفاق مال و جان نباید غفلت و فرصت سوزی صورت بپذیرد زیرا کسانی که در انفاق سرعت عمل دارند به درجات بالاتری از انسانیت دست می‌یابند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری انفاق را عامل رشد انسان خواند و گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید چه کسی می‌تواند به من قرض الحسنه بدهد؛ اگر کسی به خداوند قرض الحسنه بدهد پروردگار دو چندان آن را به فرد بر می‌گرداند. در روایت است اگر کسی داشته‌های خود را در راه ولایت هزینه کند به خیر کثیر و بی نهایت دست می‌یابد. قرض الحسنه اجر کریم دارد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: کسی که به پیامبر الهی ایمان بیاورد از وادی ظلمت وارد وادی نور و هدایت می‌شود بنابراین لازم است انسان امکانات و داشته‌های خود را از جان و مال گرفته تا آبرو باید در راه خداوند متعال و رسول الله هزینه کند. شیطان همواره کارش این است که دنیا را جلوه داده و زیبا نشان دهد و چنانچه انسان به واسطه تفاخر، تکاثر، زیبایی، لهو و لعب به دنیا مشغول شود چنین انسانی از حکمت و هدف خلقت دور خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه انسان‌ها در عالم دنیا باید برای رسیدن به مغفرت و رضوان الهی از یکدیگر سبقت بگیرند، خاطرنشان کرد: خداوند مکانی را برای کسانی که به خدا و رسول الله ایمان آوردند آماده ساخته که آن وادی انفاق است. کسی دنیا را فرصت انفاق می‌داند که خودش در این عرصه به رشد و کمال رسیده باشد. عالم قیامت وسعتش به اندازه وسعت آسمان و زمین است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: آدمی اگر در این میدان مسابقه گام نهاد و دچار سختی و گرفتاری شد باید بداند که همه این ابتلائات تدبیر الهی برای سیر و سلوک انسان است. مؤمنان و جامعه ایمانی که سرسپرده الهی هستند در مواجهه با گرفتاری‌ها هرگز متزلزل و نگران نمی‌شوند چون می‌دانند این گرفتاری‌ها کفاره مجازات نیست بلکه تقدیر الهی است و این اختصاص به کسانی دارد که درحال مسابقه برای رسیدن به مغفرت الهی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه واقعه عاشورا سه جلوه دارد، گفت: جلوه نخست مربوط به عمل زشت دشمنان است که بسیار بد و ظالمانه دست به جنایت می‌زنند و همگی مورد لعن خداوند هستند؛ مؤمنان به واسطه لعنی که به اشقیای کربلا می‌کنند به خداوند تقرب می‌جویند. جلوه دوم مربوط به عمل امام حسین (ع) و یاران ایشان می‌شود که اوج بندگی آن بزرگواران را نشان می‌دهد؛ مؤمنان همواره به شهدای کربلا سلام می‌دهند. و جلوه سوم مربوط به تقدیر الهی است که این مهم را می‌توان در کلام حضرت زینب (س) مشاهده کرد که می‌فرمایند ما چیزی جز زیبایی ندیدیم.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) در میدان بندگی اسبق سابقون هستند، اظهار داشت: ایشان باب ابواب مسابقات بندگی است. حضرت با جان و مال و همه داشته‌های خویش وارد این میدان شد و هرگز کسی نتوانست در این مسابقه از ایشان سبقت بگیرد.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین