عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۳۴۸
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷
به همت هسته احیای امر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)؛
کتاب «هم‌سفر حسین(ع)» تحلیلی نو از سلوک عاشورایی عزاداران در چهار سفر عرفانی است. که در آستانه ماه محرم با حضور حاج میثم مطیعی به همت هسته احیای امر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) رونمایی شد.

عقیق:کتاب «هم‌سفر حسین (ع)» تحلیلی نو از سلوک عاشورایی عزاداران حسینی در چهار سفر عرفانی است که در آستانه محرم ۱۴۴۲ به همت هسته احیای امر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) با حضور حاج میثم مطیعی مداح اهل بیت (ع) و محمدمهدی سیار شاعر آئینی و مؤلفان کتاب ابراهیم خانی و محسن خلیل‌آزاد، رونمایی شد.

کتاب «هم‌سفر حسین (ع)» تحلیلی نو از چهار سفر سلوکی و عرفانی است که عزاداران حسینی خود، بارها این سلوک را تجربه کرده‌اند. یکی از ویژگی‌های مهم کتاب که آن را از دیگر آثار این‌چنینی در این حوزه متمایز کرده است؛ بیان مطالب جدید علمی با نگاهی کاربردی و قابل استفاده برای همگان است. زبان این اثر به واسطه‌ی ذوق ادبی مصنف از خشکی مباحث فلسفی آن کاسته است.

از جهت دیگر رویکرد اجتماعی و کاربردی مؤلف در نگارش اثر، توازن مباحث نظری و کاربردی را در آن رقم‌زده است. هم‌چنین جای جای کتاب با روضه‌ها، نجواها و درد دل‌هایی حسینی مزیّن شده است تا فراتر از تحلیل در متن کتاب، همچون مجالس روضه مجدد طعم این سلوک را تجربه کنیم.

ضرورت نگاه سلوکی و اخلاقی به هیئات برای دوری از آفت روزمرگی

میثم مطیعی مداح اهل بیت (ع) و استاد دانشگاه با بیان اینکه ما الآن در برهه‌ای هستیم که باید به هیأت و عزاداری از منظر سلوکی و اخلاقی نگاه شود، این کتاب را قدمی در این موضوع دانست و گفت: جای خالی این رویکرد نسبت به برگزاری مجالس احساس می‌شود. وی در ادامه با اشاره به این نکته که ما در هر امر مقدسی خطر روزمرگی را داریم، گفت: این خطر در بین مذهبی‌ها بسیار بیشتر است. در فضای هیأت نیاز به رشد معنوی همواره در ما وجود دارد. این کتاب تلنگری است تا ما هیأتی‌ها دچار روزمرگی نشویم.

همچنین ایشان با اشاره به تبیین این مطلب کتاب که هیئت به عنوان بازوی تمدنی شیعه است اشاره کرد که در سفر چهارم سالک تمام فعالیت‌های اجتماعی و تمدنی خود را در زمینه سبک زندگی در سفر چهارم عرضه می‌کند.

خانی مؤلف کتاب «هم‌سفر حسین (ع)» در جلسه رونمایی گفت: چالش هیأتی‌ها این است که محبت به حضرت سیدالشهدا (ع) را بعد از دهه اول هم پررنگ نگهدارند و در زمان بازگشت به زندگی راه را گم نکنند. در مواجهه با این چالش، سفر سوم سلوک حسینی است که طی آن باید نور حسین (ع) را وارد زندگی کرد و با نور حسین تمام شئون زندگی از خانواده و رفقا گرفته تا اجتماع را دوباره درک نمود.

محمد مهدی سیار شاعر آئینی، کتاب هم‌سفر حسین علیه‌السلام را نمونه درخشانی از وحدت میان رویکردهای مختلف عرفانی، توحیدی، سیاسی و اجتماعی در فهم مناسک عاشورایی دانست. همچنین با تبیین دوگانه امام و شیعه افزود: دوگانه امام و شیعه ما را به حرکت می‌اندازد اما ارباب و نوکر رابطه‌ای است که منتظر دستور است تا انجام دهد درحالی که ما دستور داریم.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به نیاز امروز هیئت‌های ما گفت: این رفت و برگشت میان عرفان و تعقل و سیاست و اجتماع و یکجانشین کردن این‌ها و فهم این نکته که این‌ها لایه‌های مختلف از یک حقیقت هستند، نیاز امروز هیئت‌های ما است و گوهر گم شده حرکت فرهنگی کشور است. همه این‌ها در این کتاب دیده می‌شود.


علاقه‌مندان جهت دریافت کتاب می‌توانند به لینک https://rushda.ir/?p=8488 و یا رجوع به شعب پاتوق کتاب در سراسر کشور و همچنین جهت تهیه عمده کتاب برای هیئات مذهبی می‌توانید با شماره ۰۹۳۳۶۵۶۷۴۰۸ تماس حاصل فرمایند.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین