عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۲۴۶
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
آخرین بازسازی حرم امامین جوادین (ع) به دوره صفویه بازمی‌گشت؛ تا اینکه مسؤولان ستاد بازسازی عتبات برای بازسازی این مکان مقدس با متولیان حرم جلساتی داشته و افتخار بازسازی و توسعه حرم کاظمین را از آنِ خود کردند.

عقیق:حرم امامین جوادین (ع) یکی از مهم‌ترین مکان‌های زیارتی در حوالی بغداد است که در ایام خاص به ویژه مناسبت‌ها بسیاری از مردم این کشور و حتی زوار سایر کشورها به حرم امامین جوادین (ع) مشرف می‌شوند.

البته به دلیل مسائل امنیتی و نزدیکی به پایتخت این کشور، در سال‌های گذشته محدودیت‌هایی در آنجا اعمال می‌شد و حتی در دوران حاکمیت حزب بعث، زائران ایرانی امکان تشرف به زیارت امامین جوادین (ع) را نداشتند، تا اینکه با سرنگونی صدام، وضعیت تا حدودی بهتر شد و مسیر زیارت باز شد و حتی ایرانیان نیز با محدودیت‌هایی به کاظمین مشرف شدند.

با این وجود، مدتی نیز به دلیل نفوذ داعش این مکان مقدس تحت تدابیر شدید امنیتی بود و کاروان‌ها به کاظمین اعزام نمی‌شدند؛ تا اینکه از اواخر دهه ۸۰ با ایجاد امنیت در مسیر زیارت زوار کاوران‌های ایرانی به سوی حرم امامین جوادین (ع) هم مشرف شدند و اکنون به لطف نیروهای مقاومت و رشادت شهدایی همچون سردار سلیمانی، حرم امامین جوادین (ع) پذیرای زوار است و عاشقان اهل بیت (ع) به راحتی به زیارت می‌پردازند.

حرم امامین جوادین (ع) با دو گنبد طلایی و با معماری چشم نواز در کاظمین است و آخرین بازسازی و توسعه این مکان مقدس به دوره صفویه بازمی‌گشت؛ تا اینکه ستاد بازسازی عتبات در سال‌های پس از سقوط صدام برای بازسازی حرم امامین جوادین (ع) برنامه‌ریزی و با متولیان و خادمان این آستان جلساتی برگزار کرد که در نهایت ایرانیان افتخار توسعه حرم کاظمین را از آنِ خود کردند.

توسعه چهار برابری حرم امامین جوادین (ع)

ستاد بازسازی عتبات از اوایل دهه ۹۰ اقدام به بازسازی حرم امامین جوادین (ع) کرد و اکنون علاوه بر بازسازی و مرمت طلاکارهای گنبد و گلدسته‌ها، صحن و شبستان‌های آن توسعه پیدا کرده؛ به طوری که مساحت این مکان مقدس در سال‌های اخیر چهار برابر شده است.

مهم‌ترین اقدامات ایرانیان در حرم کاظمین

عباس رضایی نسب، مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات در کاظمین با بیان اینکه حرم امامین جوادین(ع) در سال‌های اخیر به همت ایرانیان بازسازی شده است، مهم‌ترین اقدام را ترمیم گلدسته دارای انحنا می‌داند و می‌گوید: مهندسان ایرانی توانمندی خود را در عراق به نمایش گذاشته و با روش‌های نوین و بتن ریزی، یکی از چهار گلدسته حرمین امامین جوادین (ع) مستحکم شد. این امر در حالی است که پیش از آن بسیاری از زمین شناسان و اساتید از تخریب حرم و سقوط گلدسته نگران و بسیاری نیز از پابرجا بودن آن متعجب بودند. همچنین ترمیم طلاکاری گنبد و گلدسته‌ها از دیگر اقداماتی است که توسط ایرانیان انجام شد.

وی از ساخت چندین صحن به همت ستاد بازسازی عتبات خبر می‌دهد و می‌افزاید: صحن امام باقر (ع) در ماه‌های اخیر در حال ساخت است و کاشی کاری و معماری در شبستان و صحن حرم امامین جوادین (ع) به زیبایی این مکان مقدس افزوده است.

ساخت صحن صاحب الزمان در حرم کاظمین

رضایی نسب با بیان اینکه صحن صاحب الزمان (عج) در سال‌های اخیر به بهره‌برداری رسیده و اکنون ساخت صحن امام باقر (ع) در حال انجام است، می‌گوید: به منظور رفاه زائران چندین چشمه سرویس بهداشتی نیز در این صحن در حال ساخت است و امیدواریم تا اربعین بخش قابل توجهی از آن به بهره‌برداری برسد.

مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات در کاظمین با اشاره به توسعه حرم امامین جوادین (ع) در سال‌های اخیر خاطر نشان می‌کند: در کاظمین به دلیل برخی محدودیت‌ها پس از شیوع کرونا امکان حضور نیروهای ستادی وجود نداشت و حتی مدتی ساعت حضور زوار کاهش یافت. با این وجود از اواخر تابستان سال گذشته نیروهای ستاد بازسازی عتبات در کاظمین حضور یافته و مدت کوتاهی پس از آن روند ساخت صحن امام باقر (ع) آغاز شد و اکنون روند این طرح به خوبی طی می‌شود و عملیات احداث سازه آن به حدود ۴۰ درصد رسیده است.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین