عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۸۹۴
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
زندگی به سبک انتظار
تأثیرات لقمه حرام در زندگی چنان نیست که متوجه آن باشیم بلکه مانند قطرات آبی است که روی سنگ به‌مرور زمان باعث سوراخ شدن آن می‌شود، شاید در ابتدا اصلاً متوجه هم نشویم که علت اصلی برخی مشکلات پیش‌آمده از کجا است.

عقیق:آنچه در ادامه می آید مروری است بر آموزه های برخی آیات در حوزه سبک زندگی که می تواند راهگشای منتظران در عصر غیبت باشد. شرح مهدوی دو آیه از این آیات به قلم حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) در ذیل می آید:

«يَآ أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ؛ ای مردم! از آنچه از انواع میوه‌ها و خوردنی‌ها در زمین حلال و پاكیزه است، بخورید و از گام‌های شیطان پیروی نكنید؛ زیرا او نسبت به شما دشمنی آشكار است.»

ازجمله امور مهمی که در دین اسلام نسبت به آن تأکید و سفارش زیادی شده توجه به حلال و حرام بودن لقمه یا همان رزق است، زیرا تأثیرات آن در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی می‌‌تواند ظهور و بروز کند؛ چنانچه بی‌توجهی به حلال و حرام ‌لقمه بود که مسلمانان نمازخوان و معتقد را در روز عاشورا مقابل امام و ولی خود قرار داد، به‌گونه‌ای که امام حسین(ع) فرمودند: «تأثیر نکردن سخنان من در دل و قلب شما در اثر آن هدایای حرامی است که به دست شما رسیده و مشکل شما شکم‌های پر از مال حرام است.»

در واقع تأثیرات لقمه حرام در زندگی چنان نیست که متوجه آن باشیم بلکه مانند قطرات آبی است که روی سنگ به‌مرور زمان باعث سوراخ شدن آن می‌شود، شاید در ابتدا اصلاً متوجه هم نشویم که علت اصلی برخی مشکلات پیش‌آمده از کجا است.

«يَآ أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ وَاخْشَوْا يَوْمًا لَا يَجْزِي وَالِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَلَا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَنْ وَالِدِهِ شَيْئًا ۚ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ ۖ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ؛ ای مردم! از پروردگارتان پروا كنید، و بترسید از روزی كه هیچ پدری چیزی از عذاب دوزخ را از فرزندش دفع نمی‌كند، و نه هیچ فرزندی برطرف كننده چیزی از عذاب‌ پدر خویش است. بی‌تردید وعده خدا حق است، پس زندگی دنیا شمارانفریبد، و مبادا شیطان شما را به كرم و رحمت‌ خدا مغرور كند. تنها چیزی که در روز قیامت انسان ها را بی نیاز می کند تقوای الهی است در غیر این صورت هیچکس به فریاد دیگری نمی رسد حتی نزدیکترین عزیزان!

قیامت حق است و تخلف ناپذیر، پس هوشیار باشیم که زندگی دنیا با زینت های فریبنده اش ما را نفریبد مال و جاه و شهوت و... علاوه بر این وسوسه های شیطانی فریب مان ندهد و مغرورمان نسازد که اگر راه این گناهان بسته شود هیچ خطری ما را تهدید نمی کند چون انسان ها ضعیفند که با مشاهده زرق و برق دنیا فریب می خورند و مغرور می شوند و منظور از غرور اعم از شیطان و انسان های شیطان صفت فریبنده و ... است.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین