عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۵۱۲
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
این روز‌ها در کشور خبرهای زیادی از استخراج و یا خرید و فروش رمزارز‌ها یا ارز مجازی می‌شود. حال سؤال اینجاست که آیا خرید و فروش رمزارزها شرعاً جایز است؟

عقیق:این روز‌ها در کشور خبرهای زیادی از استخراج و یا خرید و فروش رمزارز‌ها یا ارز مجازی می‌شود.

رمزارز (به انگلیسی: Cryptocurrency) یکی از گونه‌های ارز مجازی است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و گونه‌ای پول دیجیتال است که در آن تولید واحد پول و تأیید اصالت تراکنش پول با استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری کنترل می‌شود و معمولاً به‌طور نامتمرکز یعنی بدون وابستگی به یک بانک کار می‌کند.

حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که حکم استخراج و یا خرید و فروش این رمزارز‌ها چیست و آیا جایز است؟

تعداد بازدید : 47

در ادامه پاسخ حجت‌الاسلام طباطبایی کارشناس مسائل دینی حرم امام رضا (ع) تقدیم می‌شود.

اغلب مراجع یا به فتوا و یا به احتیاط می‌فرمایند: مجاز نیست. اما برخی مراجع از جمله رهبر معظم انقلاب آن را به قانون موکول می‌کنند.

قانون یعنی که مجلس تصویب کند و شورای نگهبان تأیید کند. البته رهبر معظم انقلاب تأیید و تصویب نهاد‌هایی مانند بانک مرکزی را هم مجاز می‌دانند. حال درباره رمزارز‌ها بانک مرکزی مصوبه‌ای دارد که سال ۹۸ تبصره‌ای هیأت وزیران به آن اضافه کرد به این صورت که برخی افراد می‌توانند با مجوز وزارت صنایع و معادن برای واردات کالا به استخراج رمز ارز بپردازند.

اما درباره خرید و فروش رمز ارز و یا برای سرمایه‌گذاری و اینکه بخریم تا گران شود، قانون چنین اجازه‌ای نداده است و طبق نظر رهبر معظم انقلاب اگر خرید و فروش طبق قانون نباشد جایز نیست.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین